månadspeng...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Läste litegrand av det som redan skrivits om månadspeng/veckopeng och vad det ska räcka till. Vi sparar till våra barn 300 kr var i månaden. De får inte speciellt mycket i månadspeng - bara 160 (12 år) - 180 (14 år)- 250 (17 år) kr. Barnen har olika svårt att hålla i pengarna. Vårt familjehemsplacerade barn kan göra av med 500 kr på en vecka (om h*n fått extra av föräldrar, födelsedag etc.) Det köps aldrig kläder eller något "nyttigt" för dessa pengar, utan spenderas på totalt nonsens. Det är inget h*n själv är nöjd och glad över, utan känner sig ganska tom och snopen efteråt. Barnet har ingen kontroll över sina köpimpulser så därför har vi istället gjort så att ska h*n iväg och shoppa kläder så får h*n pengar då. Övriga barn sparar det de får vid födelsedagar etc. och köper gärna kläder för detta. Då ingen äter godis sparas dessutom mycket av månadspengen också.

Ska barnen på disco, bio eller något extra så brukar vi föräldrar betala ibland och vid andra tillfällen tycker barnen att de har råd med det och betalar då själv. Familjen prenumererar på två serietidningar. Vi betalar säsongsliftkort, musikskola och barnens andra återkommande kvällsaktiviteter. Vi har turen att bo där nöjen i övrigt är ganska billigt (finns ingen bio) och det finns mycket lite av märkesklädespress här, så allt är ganska lugnt.

Jag jobbar inom skolan och har många gånger funderat över hur mycket pengar ungdomar ofta har att spendera på tuggummi, dricka och godis. De äter och dricker nästan konstant under skoltid. Det går ett lämmeltåg mellan skolan och ICA... Lär man sig så mycket om pengars värde då? Ungdomarna går ju inte med rumpan bar så de verkar inte riktigt som om deras köpande påverkar deras liv direkt eller att de lär sig att göra goda val...

Idag kostar barn mer än när jag var ung. Mamma klippte oss, vi tonade inte håret och vi hade inte speciellt mycket kläder heller. Det gick att få ett sommarjobb ganska tidigt så att man fick lite extra pengar...
Jag förstår att det kan vara riktigt svårt med månadspeng där pressen och utbuden är stora, men jag kan inte tänka mig att en hel familj ska behöva gå på knäna för att barnen ska ha allt möjligt. Majblomman påvisar just hur många familjer som verkligen har det ekonomiskt svårt i Sverige idag och kanske är fattigdomen så stor just för att "alla andra har råd". När jag var liten var det sällsynt att någon reste bort på sommaren och ingen åkte utomlands. Nu verkar många ha råd med så mycket och visst känns fattigdomen ännu svårare då?

Några tankar...
 
Hej Lollipop

Fick många nya tankar efter ditt inlägg........hinner inte skriva "alla" nu har barnen hemma o det ska bakas till lägerskola.


Men lovar att skriva ikväll...när barnen sover *ler*


Ingrid
 
Oj..och här ger vi vår biologiska 14-åring 500 kr/månad!

Vi köper sånt som är nödvändigt, och ungdomen får själv stå för mobil, godis, tidningar, fika med kompisar...

Är vi för generösa?

Vad säger normerna om månadspeng?
 
Jag tror inte 500 kronor egentligen är för mycket jämfört med rekommendationerna, men jag tycker att varje familj själva ska välja hur de ska spendera sina pengar. Problemet är väl alltid "om alla andra får". Det är då man kan bli tveksam till de val och de värderingar man vill ge sina barn.

Det är alltid lättare att stå för de gränser man har kring barnen om man inte blir involverad i andra familjers uppfostringsmetoder, gränssättningar, tidsgränser (eller kanske brist på?!?) m.m. Men hur skulle det gå till?

Vi är nog ganska bestämda på det mesta, men det går samtidigt att diskutera våra gränser - speciellt om man sköter dem och respekterar dem. Men åh, så många gånger vi varit bestämda med hemgångstider eller att barnen inte ska vara på vissa ställen på kvällarna etc. Det har krävt ganska mycket, speciellt när de haft kompisar som knappt haft några gränser alls att "slåss" mot. Men jag är förvissad om att våra gränser är bra för barnen - och familjen, så det är bara att kämpa med att vara konsekvent.

Om vi skulle ge våra barn 500 kronor + sparande 300 kr, då har vi 250 kronor till kläder, mat, skor, hygien... 250 kronor är inte till mycket hjälp.
Nej, då lägger jag nog hellre några hundralappar så att vi alla kan resa bort under sommaren och unna oss lite kul familjen tillsammans. Och - jag vill påminna om att barnbidraget är hjälp till familjen och inte ett bidrag till barnet. Så därför har jag inget dåligt samvete! Häpp!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp