Månadspeng

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad ger ni era tonåringar i månadspeng? vår grabb får pengar när han behöver till moppedelar, bensin nöjen m.m sedan har han 300kr i månaden till godis och läsk(det köper han då) Är det för lite?
Socialen tycker att han ska ha hand om barnbidraget själv. Vore tacksam för lite goda råd :roll:
 
Min tonåring får sitt barnbidrag. det ska räcka till allt. Vinterjacka och vinterskor bidrar vi med. Hon önskar sig alltid pengar till födelsedagen, av alla. Förutom det tjänar hon extrapengar ibland enom att göra extra saker här hemma, saker som inte ingår i det vanliga, typ barnvakt till lillebror, klippa gräs osv. Hon får även pengar av sin morfar för sitt skolarbete.
 
Vi ger 400 kr, som ska räcka till godis, tidningar och dyl. Annars står vi för det mesta (tex. kontantkort etc). Men det beror också på åldern. När dom börjar i gymnasiet så får dom hela barnbidraget/studiebidraget, men det ska räcka till kläder också i så fall. :roll:
 
barnbidraget

Tack för råd, han ska få barnbidraget vad det lider, så han lär sig att hantera pengarna. Jag kanske har varit lite för mycket hönsmamma... :roll:
 
Hej,vi har två tonåringar på 16 och 17år och de fick barnbidraget från det att de var 14 år.Det ska räcka till alla kläder utom ytterkläder och skor.Vi står även för resor till dansen och andra aktiviteter.Läger och semestrar står vi för.De tjänar gamska mycket extrapengar genom att passa småsyskon och våra vänners barn.
Vad jag tycker är viktigt att tänka på är att man inte kan göra lika för barn inom familjen när det gäller att hushålla med pengar.Jag betvivlar att vår 13åring handlar kläder över huvudtaget om han får hand om barnbidraget om ett år,nej han kommer att samla på hög.
Det viktiga är att lära ut om ekonomi och det tar olika tid för olika ungdomar.Lycka till.MVH/Stora familjen
 
150:-/v

Vi har en pojke (14år) placerad hos oss, han får 150 kr veckan, vilket då blir 600:- /månaden. Alldeles lagom anser vi.
För dessa pengar skall han kunna gå på bio med kompisar, ta en fika, bada eller vad som kan falla honom in.
Kläder köper vi och likaså andra dyrare behövande saker.

Vissa barn har tyvärr en förmåga från deras "ursprungliga hem" att varje krona ska handlas upp FORT, därav att veckopeng därför är bättre än månadspeng för honom.
 
barnbidraget

Vi har gett barnbidraget sedan 14 års ålder och när han blev 15 fick han ett bankomatkort. Vår grabb är nu 18.. i början köpte han inget i klädväg men vi har varit envisa och sagt att hans pengar ska räcka till allt utom skor. Jackor utrustade vi med i starten o sedan har han fått lära sig att planera. Först vid 16 års ålder fungerade det någorlunda och nu sköter han sin ekonomi helt själv med studiebidrag o extraknäck.
Tilläggas kanske bör att han har aspbergers så det har bitvis varit en ojämn väg till mål :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp