Många frågor som vill ha svar!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej Alla experter :D
Jag & min make är nyss färdigutredda för att nu bli familjehem. Nu har jag dock några praktiska frågor:
Om man får en placering som kräver att man är tjänstledig då får man ju ersättning för inkomstbortfall, lön+semesterersättning MEN är denna ersättning SGI berättigad? Om jag exempelvis blir sjuk och min make behöver vara hemma får jag då sjukersättning? Och om han är hemma tar han då VAB?

Sedan när man har en placering så om jag förstått det rätt så får man två olika ersättning, ett arvode och ett som skall täcka omkostnader. Dras det skatt på dessa? När jag läser här så ser jag att man kan förhandla dessa ersättningar. Vad skall man kräva? Vi har en eventuell placering på G. En som är under året. Vi har ett biologiskt barn men har inga bäbis saker kvar får man hjälp till att införskaffa detta? Vi behöver ju säng, vagn, bilstol x 2 samt kläder och leksaker.

Sedan undrar jag om Ni har haft problem med barnets anhöriga. Denna bäbis föräldrar bor inte så långt ifrån oss, ca två mil. På ett sett känns det som att det kanske är för nära men samtidigt så är det positivt då man inte behöver åka så långt för umgänge. Mamman är tydligen ganska så "jobbig" samt att missbruk finns med i bilden. Min make känner en oro över att hon då skall helt plötsligt dyka upp hemma hos oss även när det inte är bestämt. Har Ni erfarenhet med detta? Jag tänker som så att vill föräldrarna/anhöriga dyka upp dygnets alla timmar så spelar det nog inte så stor roll vart i landet de bor, nära eller långt borta.

Tacksam för ALLA svar!!! Frågorna är många och tankarna snurrar i huvudet samtidigt som det pirrar av glädje i magen :rollhappy:
 
Grattis :razz:
Angående SGI vet jag inte men blir du sjuk och din man blir tvungen att vara hemma så , har du rätt till ersättning och din make VAB . Sen att FK har svårt för sina egna regler är ju en annan femma och att dom i vissa fall gör sig skyldiga till lagbrott . Då får man kavla upp ärmarna och börja överklaga suck .

Jo det är två olika ersättningar : arvode är din lön och är skattepliktig . Omkostnadsdelen är för placeringens olika kostnader ex. mat hygien , säng , kläder o s v och är inte skattepliktig , men den delen får du ta med skatteverket när det är dags att deklarera .
Vid placering brukar man ha ett startbidrag , vissa får en summa andra får pengar ersatta mot uppvisande av kvitto . Fråga vad som gäller för er .

Din make har helt rätt , risken för att bio dyker upp hipp som happ och vilken tid på dygnet som helst finns alltid . Vet man inte i förväg . Inte heller om umgänge kommer att skötas . Du har rätt i att är bio sådan så spelar det inte så stor roll var i landet man bor . 5 mil eller 500 mil verkar inte inverka så mycket däremot om det blir fråga om pass , kanske mer knivigt . Jag kan bara säga att det är viktigt att dokumentera och se till att man har bevis och gärna oberoende vittnen vid eventuella överträdelser , är dom små i början och man tycker det är en petitess , spara bevis , nämn som hastigast för soc. ifall det eskalerar vilket inte alls är säkert . Ibland räcker det med att säga ifrån att det här är inte alls ok .
Lycka till och tänk på att ingen är den andre lik .... detta kan lika gärna gå som smort .... inte ett enda moln på himlen :wink:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp