Möten

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jaha nu är vi utan barn igen, och det är så tomt och tyst i huset.
Vår :angel: flyttade hem till bio i slutet på januari och jag har sen det blev bestämt ringt runt
till en massa kommuner för att berätta att vi står utan några placerigar. Flera av dem har återkommit för att komma på hembesök. En del av dessa besök känns som en bevikelse, flera av dem har jag pratat med tidigare när vi har sökt placeringar och man känner ett possitivt gensvar när de kommer ihåg att vi har pratats vid. Men när de sen kommer hit så känns det inte alls lika bra.
Funderar på vad som blir fel... har jag inte städat huset tillräckligt, var inte fikan vad de förväntade sig eller har man synpunkter på att vi inte har hunnit renovera hela huset ännu.( det är nyrenoverat till barnen) Eller kanske ännu värre att vi inte ger något possitivt intryck på dem. Kanske är felet att jag har valt att vara hemma på heltid för att vi vill vara familjehem. Ska jag har is i magen eller ska jag söka jobb igen??
Ja det känns som det är mycket som kan gå fel men man kan inte riktigt sätta fingret på vad det är.
Men dessa soc möten tar en del på krafterna, när man är lite spänd och nyfiken och vill ge så mycket så möjligt av sig själv inför mötet och soc tanterna knapp frågar någonting om oss eller hur vi ser på barnen och deras biologiska föräldrar. Vi har än dock varit familjehem i fyra år nu med två riktigt tuffa placeringar bakom oss det gör att man har skaffat sig en hel del erfarenhet. Den borde vara mycket mer värd än att vardagsrum och matrum inte är i toppskick ännu. kanske får jag köpa några burkar färg och måla på tapeten ....men ska det verkligen vara nödvändigt... :littlesad

Många tankar en kväll efter ett misslyckat möte
hoppas det blir bättre på fredag så är det inga soctanter som kommer utan soc gubbar
håll tummarna... :wink:
Mammamoa
 
hej!
vet inte riktigt vad jag ska skriva.. för visst blir det tomt när de flyttar.

Soc besöken är lite speciella oxå, och man hoppas inför varje besök att det ska leda till något. Att ha ett stort tålamod är något att vänja sig vid när man väntar har vi märkt, men det är tråkigt att det ska behöva vara så. När man finns tillgänglig omg så vill man inte vänta...

Jag hoppas verkligen inte att soc hänger upp sig på att ni inte renoverat. Måla om.. visst är det kul men BARA om du själv vill.

Håller tummarna att det blir något snart.
/Adal
 
Hej

Jag tror nog att det handlar mycket om tillfälligheter och var man bor. jag brukar inte alls städa och fixa innan möten, och vi har oftast fått napp. ibland har vi själva backat ur av olika anledningar. jag tycker inte du ska anklage dig själv eller din familj.

lycka till nu.
 
Tack Adal o Trygga- Rekan för er uppmuntran jag hade väl en deppig kväll i går :littlesad
och då känns det gott aatt få skriva av sig lite grann.
Jag hoppas ju också att något av våra "möten " ska ge resultat.
Vi bara går här och längtar till nästa barn som vi får förmånen att få ta hand om och lotsa
genom livet.
änn en gång tack för tummarna :razz:
Mammamoa
 
Hej
Vet precis hur du känner.Jag grubblade alltid över vad som gick fel .Vi har heller inget renoverat hus.Har haft en del möten som gått bra och en del som inte gått bra .Mycket oro, grubbel blev det.Jag bestämde mig till sist för att dom får ta oss som vi är .Detta efter att en kommun sagt att vi vill gärna använda er, efter att ni renoverat färdigt :x .Kände då att då är det ju inte oss dom vill ha utan en snygg fasad ,och då kan det kvitta :D
Jobbar hellre med personer som vill ha oss för vad vi kan ge inte för vad vi har :wink:
Nu har vi samarbete med en del jätte trevliga kommuner och org som inte bryr sig hur vi har det
eller vilken fika man serverar det är underbart :bow .Sen har dom kanske inte alltid en plac som passar oss men med lite is i magen så kommer ketchup effekten igen.( även till er )
Så lycka till, dom finns dom som tycker att det inre är viktigare än det yttre.Och ser vad ni kan ge
och redan har gett .Med eller utan renoverat hus. :D
 
Vilda barn
Tack för att du precis förstår hur jag känner det. Det är ju så att det inte alltid är de
materiella värdena som är det viktigaste här i livet. Att vara älskad, önskad och omtyckt för den du är
är så mycket viktigare. Och vi vet med oss att vi har gjort ett bra jobb med de barnen vi har haft hos oss. Den siste :angel: ringde kl 7 i måndags för att gratta på alla hjärtans dag visst värmer sånt.. :razz:
Ja det gäller säkert att ha is i magen och hoppas på att det löser sig

Tack alla för er uppmuntran det värmer i snålblåsten :bow
 
Visst är det jobbigt när man blir ratad................
Tror inte det beror på hur det ser ut hos er nu.
Tror mer det handlar om att renovering tar TID, tid som de vill att ni/vi ska kunna ge barnet istället.
Med det i tanken kan jag förstå resonemanget om att de vill/kan återkomma när renoveringen är klar.
 
Hej Honey

Man kan se det på lite olika sätt dels som du ser det att man tar tid från barnen om man lägger egen tid på att renovera dels kan man se det som att man gör någonting gemensamt, man kan ju få barnen delaktiga i renoveringen. Man kan ju göra saker tillsammans under tiden som svetsar en samman.
Det lika väl som att man hjälps åt med andra saker i hushållet. Sen tror jag inte att man skulle tveka att göra en renovering när man har sina biobarn hos sig. Det är ju någonting som man gör för allas trevnad.

Sen känns det lite bättre efter ett ganska så positivt möte i fredags. :banan: ... vi fortsätter att hålla tummarna dessutom så skiner solen idag och då känns allting mycket lättare :D

Mammamoa
 
Hej
Visst kan man se det på olika sett.Men ett familjehem där bägge jobbar heltid tar oxå tid ifrån en plac.Familjehem ÄR och SKA vara olika. Det viktiga i mitt sett att se de., Är att man kan se den plac behov, och möta upp det behovet.Man måste vara öppen för förändring .Tex vi skulle börja byta kök 09 i samma veva fick vi en liten :angel: som var jätte traumatiserad och behövde mycket tid .Gillade inte förändringar ( inte ens byte av gardin ) Då insåg vi att vi fick stoppa renoveringen tills dess att liten mådde bra . Det anser jag måste vara viktigare än att just då renovera.Vi kan ju bo i det ( och gör det fortfarande ska ju renovera nu om inget annat dyker upp) trots att det är slitna köksluckor och liten brydde sig inte .Bara lill hade en trygg famn att krypa upp i. Sen finns det ju plac som inte alls tar skada av att det renoveras utan tycker det är kul att få vara med ,kanske få välja färg och tapeter till sitt rum .Få vara delaktig i en familjs beslut kan stärka självkänslan .Precis som vissa kan vara i familjer där bägge jobbar medans andra inte klarar av det utan behöver ha ett familjehem där någon är hemma heltid. Som sagt vi är alla olika och jag anser att olikheter behövs även i familjehem. :D
Så till mammamoa lycka till :claphappy:
 
Visst behövs olikheterna!
Jag försökte bara se det ur EN annan synvinkel, det finns MASSOR olika sätt att de saker på.............
Just i o m olikheterna finns det förhoppningsvis ett hem som kan passa alla!
Det gäller bara att hitta "rätt" till "rätt" behov!
Och just i det här läget stämde det kanske inte för de som besökte men därmed inte sagt att det inte passar "någon"....

Som vanligt i det här så handlar det om TÅLAMOD........tyvärr..........
 
Jo tack Honey tålamod får man ha.....massor av :smirk:
annars hade man aldrig kunnat bli familjehem :D
Så mycket väntande som det kan bli
väntan på att få tag i rätt person du vet ... möte .... tjänsteuppdrag
väntan på samtal
väntan på besök
väntan på samtal igen
väntan på att soc ska få tider att passa ihop ...
folk blir sjuka
möte ombokat
folks barn blir sjukt
ombokat igen....1 1/2 månad senare

så visst får man ha tålamod.... :angel
 
Hej

Idag har vi haft ett fantastiskt möte med en kommun. Två underbara socialsekreterare :D
hoppas hoppas att de tyckte likadant och att vi får chansen att sammarbeta med dem.
De skulle ringa i nästa vecka och säga vad de tyckte efter att ha pratat ihop sig.
En sån här kväll så känns det lite hoppfullt igen. :banan: :banan:

En glad Mammamoa :rollhappy:
 
Hej
Jag håller tummarna .Nu kanske ketchup effekten kommer :D
Men visst är väntan seg innan det börjar rinna till, ibland hinner ju maten kallna känns det som :wink:

Mvh Vilda barn
 
men vad roligt - håller tummarna att ni får till ett gott samarbete


mammamoa sa:
Hej

Idag har vi haft ett fantastiskt möte med en kommun. Två underbara socialsekreterare :D
hoppas hoppas att de tyckte likadant och att vi får chansen att sammarbeta med dem.
De skulle ringa i nästa vecka och säga vad de tyckte efter att ha pratat ihop sig.
En sån här kväll så känns det lite hoppfullt igen. :banan: :banan:

En glad Mammamoa :rollhappy:
 
Hej igen !
Det var längesedan jag var inne och skrev i den här tråden. Förhoppningsvis så börjar saker och ting att ljusna lite mer nu. Fick hoppa in och joura till en kommun, och det i sig ledde till possitiva möten med den kommunen. Just nu är vi lite "kontaktfamilj " till en blivande mamma vars lilla barn jag ska passa uder förlossningen. Helt fantastisk uppdrag blev t.o.m. kallad mormor idag. :rollhappy:
Sedan så har vi fått ett par förfrågningar på lite olika :angel: som vi dock har tackat nej till av olika anledningar. Väntar sen besked från en kommun om ett uppdrag som vi ville veta lite mer om. Verkade vara ett spännande uppdrag, så det ser vi fram emot.
Så visst har tiden jobbat för oss och idag känner vi oss mycket mera hoppfulla lite ketschup har det faktiskt blivit
Ha en bra helg och en underbar Mors Dag till alla fantastiska mammor här inne på forumet :claphappy: :claphappy:

Mammamoa
 
va kul att du plockar upp tråden igen! Alltid kul att bli uppdaterad! :razz: . Då får vi alla kanske läsa vidare hur det hela fortläper. önskar dig och din familj lycka till med det som komma skall!!!! :smirk: .
 
Hej på er igen!

Nu har det äntligen ljusnat lite efter mycket lång tid :banan: . Nämnden fattade idag beslut om att vi var länpliga som familjehem till en tonårig :angel: . Och det känns bara bra än så länge. Efter att ha stått tomma med bara några korta jouruppdrag de senaste nio månaderna, känns det gott att kunna få komma igång igen. Jag kommer säkert att få anledning att återkomma om råd från er här på forumet.
Ha en bra kväll
Mammamoa
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp