Mamma eller förnamn

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har en fråga: Om man får en litet barn som uppväxtplacering direkt. Ska man då kalla sig mamma o pappa eller vid förnamn. Då barnet just nu säger båda varianter. Så är jag lite kluven i vad jag ska "föredra" sas

De biologiska föräldrarna har varit o hälsat på 1 gång de senaste 6 månaderna. Men det kan ju bli mer i framtiden, eller mindre :(
 
Blanda

Med de placeringar vi haft har vi alltid använt "alöla variantyer".
Mamma eller namnet enbart och mamma+namnet ihop (Lisa, mamma, Mamma Lisa). Alla varianter har vi använt på både bio och mig beroende på sammanhanget.
 
Att kalla sig mamma och pappa

Vi har en liten som kom till oss som 1-åring. Vi var också kluvna i vad vi skulle kalla oss. Barnet härmade våra andra barn de sa ju mamma och pappa. Det kändes bra att barnet sa mamma och pappa men hur skulle föräldrarna ta detta???

En klok person (som själv varit placerad) sa till oss -Tänk dig att du adopterat ett barn, skulle det då få kalla dig mamma/pappa? Det barnet har ju också andra föräldrar! Skillnaden är att det här barnet har en bonus, det vet vem som är biologiska föräldrar. Hon sa också att i många lägen är det lättare att säga mamma och pappa och slippa alla frågor som kan bli.. Man väljer själv att berätta för andra att man är familjehemsplacerad, om eller när man vill berätta.........

När vi diskuterade med soc sa de att i vår situation är det naturligt att barnet kommer att säga mamma och pappa och att de kunde prata med föräldrarna om vi ville.

I vilket fall löste de sig bra för vi pratade med föräldrarna och de tyckte också att barnet skulle få kalla oss mamma och pappa. Vi är ju inte biologiska föräldrar men vi är de föräldrar som fostrar deras barn. Dessutom härmar ju barnet de större barnen. :P
 
ja och nej

har ni fler barn som säger mamma när dom tilltalar er låt den lille säga mamma då.våran 4,5 sa mamma medesamma h-n kom hit alla andra sa det.pratade med h-ns mamma om det. hon var mamma 1, jag mamma 2.har gått bra alla åren h-n är nu 12.
har ni inga andra barn så är det ni som sagt h-n ska säga det. hur gammal är h-n går det att prata med h-n så fråga vad h-n vill och säg att det är okej.förklara att du ska bo många år här gå skolan också, så det är kanske lättast att säga mamma.förklara också för föräldrarna viktigt att det är enklare för barnen i skolan , men att dom alltid är nr 1
 
Vårt minsta barn kom till oss vid fem månaders ålder. Tanken är uppväxtplacering från soc. sida. Hans biologiska mamma har regelbundet umgänge. För oss har det alltid varit naturligt att kalla oss för mamma och pappa. Både för att de äldre biologiska barnen gör det samt att i vårt och hans hjärta är vi hans föräldrar i allt vad det står för. Jag kallar biologiska föräldrar för mamma+ förnamn och biologiska föräldrar kallar oftast mig för mamma+ förnamn eller bara vid namn. Jag tänker att vi är fyra föräldrar för resten av livet...nu bor barnet med oss på heltid och har umgänge med de andra föräldrarna och kanske kommer det i framtiden se annorlunda ut men föräldrar i själ och hjärta kommer vi alltid vara för våran guldklimp, var barnet än kommer att bo i framtiden. Vi vill att barnet skall känna full tillhörighet både hos oss och i sin biologiska familj. För mig har det varit en viktig del i vår gemensamma anknytningsprocess att få glädjen och förtroendet att vara barnets mamma.


kram och lycka till!
 
Helgona sa:
Jag har en fråga: Om man får en litet barn som uppväxtplacering direkt. Ska man då kalla sig mamma o pappa eller vid förnamn. Då barnet just nu säger båda varianter. Så är jag lite kluven i vad jag ska "föredra" sas

De biologiska föräldrarna har varit o hälsat på 1 gång de senaste 6 månaderna. Men det kan ju bli mer i framtiden, eller mindre :(


Utan att tveka säger jag att ni ska kalla er "MAMMA o PAPPA" sen har vi sagt "Mamma o namnet" till bio
 
När vår yngsta dotter kom till oss var hon 9 månader och våra egentillverkade barn sa ju mamma och pappa, mormor, morfar, farmor, farfar osv osv så det föll sig helt naturligt att man sa "nu ska mamma/pappa byta på dej" syskonens lilla syster. Hennes bio föräldrar kallade vi för mamma Greta och pappa Hans. Mest för deras skull Men när dottern själv började prata sa hon bara deras namn så då började även vi tilltala dom bara vid namn.
Hon är även mormor och morfars, farmor och farfars barnbarn morbröder och fastrars älskling till 100%

Nu är hon 11 år och vårdnads överflyttad sen några år sedan
 
Tack

tack vi har bestämt oss för mamma o pappa det är ju tänkt att h*n ska vara här mycket länge! Bio har fortfarande inte hört av sig varken till oss, soc eller jourfam...

Eftersom h*n är 3år så är h*n lite mer kluven i mamma-STina till jour mamma-Karin till bio o mamma-Agda till mig. Så för att underlätta lite för h* så påminner jag ibland om att h*n kan säga mamma....

Så det blir nog bra....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp