Mamma? ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
jag har en 16 årig tjej som bott hos mig sen ett år tillbaka. Hon har brytit all kontakt med sin bio. mamma och därför börjat kalla mig för mamma, jag tar ju det verkligen som en jätte komplimang men jag vet inte om jag gör rätt eller fel att jag tillåter henne göra det . hon är ju gammal nog så hon vet ju själv.

gör jag rätt eller fel?
 
Hej!
Känns det rätt för dig så varför ska hon inte få kalla dig mamma! det är kanske också viktigt för henne att få säga mamma till dig. Vi ha en 6 åring hemma hos oss som kom som 4 åring hon hadde redan innan hon kom till oss bestämt att hon kallar oss mamma och pappa.
 
Våran12åring

har sagt mamma pappa till oss i8 år nu.
Men säger mamma till bio också
Låt barnen själva välja vad som känns bra.
 
Jag tycker man e mamma o pappa till alla barn som bor i hemmet
alla barn som man uppfostrar

Skilsmässobarn får ofta 2 mammo o 2 pappor o nya syskon

sen e det väl lite hur barnet/ barnen väljer att kalla oss vuxna

hör ibland (tex på stan eller dagis) biobarn som kallar sina bioföräldrar med namn !såna jag känner till o vet att det ej e placeringar utan hemmagjorda ungar.
 
hej har inte skrivit här innan men känner att det här var en punkt som jag vill svara i.
Vår familj fick det första heltidsbarnet i februari. H'n sa mamma och pappa samt mormor och morfar från första dan. Säger även fortfarande mamma och pappa om sina tidigare hem. Det blir hemskt krångligt när h'n kommer och berättar mamma vet du vad mamma sa.... Vilken mamma säger jag då eftersom det finns tre med mig.

Min ena dotter avskyr att h'n säger mamma etc och tillrättavisar att hon heter NN. Jag känner mig lite kluven i det här.
Samtidigt som det inte gör mig nåt att heta mamma av alla så vill jag inte att min dotter ska få än mer avsky för det nya barnet. Måste här tillägga att det inte blev så bra mellan dom från början inte så att min dotter fryser ut henom tvärtom h'n vet att h'n kan reta gallfeber på henne och att hon blir ledsen.
Min dotter mådde inte alls bra i början och började skolka nåt som inte ens fanns i hennes värld innan. Det har vi kommit till rätta med nu hoppas jag. Vi pratar mycket om det här och jag försöker göra mycket tillsammans med min dotter. Men som de flesta vet så suger ju lånebarnen musten ur en på så just nu är jag väldigt trött.

I det stora hela funkar allt annat i hemmet lånebarnet säger mer och mer mitt namn och jag tycker att det känns bättre.Tids nog kommer nog allt att falla på sin plats och vi tar en dag i sänder.
Mina egna barn säger lika ofta namnen till oss som de säger mamma och pappa, alltså ser jag inget fel i att även lånebarnen säger namnet.
Samtidigt tycker jag att det är "som om man bara är en mamma vilken som helst", det här lånebarnet säger ju mamma till alla trots sin ålder där h'n borde veta vad ordet mamma står för.

Fråga biobarnen om de tycker att det är OK att andra säger mamma till deras mamma etc det är inte alls säkert att de gillar det.
Mina övriga biobarn bryr sig inte vad h'n säger till mig det är inte så viktigt för dom.
Men de gillade inte lika mycket att h'n sa mormor och morfar. :oops:
Mitt kontaktbarn tyckte att det var konstigt att lånis sa mamma till mig.
Ja hur man vänder sig så har man ändan bak :wink:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp