Media drev

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Senaste tiden har många familjehem valt att gå ut i media när något gått fel. Dom visar sig både med bild och på tv. Och barnen är med på bilderna mm. Hur ser ni på detta? är detta verkligen rätt väg att gå för att få fram sin syn på ärendet.

Själva har vi varit med om en turbolent placering där det funnits matrial till Janne J. så han trott att han hamnat på Gröna lund..... men vi skulle aldrig lämna ut våra :angel: eller deras bio på detta viset. Nu kraxar säkert någon om att jag skriver på detta forumet för det är ett media detta med. Men ja det är rätt men här behåller vi sekritessen och är anonyma vi tillämpar även moral o etik på ett mycket bra sätt här.

Vad tycker ni?
 
Beror helt på situationen, den lilla som skulle utvisas till ett land där det inte fanns anhöriga tycker jag gjorde helt rätt.

Som Mark mamman Eva som gjort allt rätt, överklagat i alla instanser, haft kontakt med socialstyrelsen o.s.v tycker jag också gjorde helt rätt (inga synliga bilder på barnen i media).

Flickorna från Töreboda i "Kalla Fakta" som inte fick någon som helst hjälp men som spelade in samtalen på mobilen med socialtjänsten gjorde helt rätt som gick ut i media trots att dom "hängde ut" sina anhöriga.
Där gick jourhemsmamman ut i "Kalla Fakta" och frågasatte socialtjänsten vilket var helt rätt av henne tycker jag.

Men som familjehem, jourhem så är man HELT rättslös, man kan till o med få socialstyrelsen på sin sida men eftersom dom inte kan utdömma böter bara en erinran så är deras ord just bara ord.

Så den fria median ska vi vara glada över det är den enda instans vi har att vända oss till när soss hanterar saker helt galet, MEN att lämna ut föräldrarna och skriva anledningen till varför barnen är omhändertagna är absolut inte ok.

Jag har också några fall när Janne J skulle kunna gotta sig..... än har jag aldrig gått ut i media men skulle det komma till helt galna beslut för ett barn så skulle jag nog faktiskt inte vara helt främmande för det.
Jag är åtminstone glad att möjligheten finns.

Sen ska man självklart läsa media med en rynka mellan pannan och ifrågasätta, och inte tro till 100% eftersom man oftast bara får en version men kommer det en debatt ur medias artiklar eller till och med nya lagar att man t.e.x inte får flytta barn som bott i 2 år 100 mil så är det alltid något gott vunnet.
 
Hahahaha Mikkemannen . Tror inte någon kommer att kraxa om att du hänger ut i media :wink:
Jag har aldrig sett en antydan till ett omoget betende här , däremot det där flashnånting :? Läste lite här och där på det forumet och beslutade mig kvikt att inte ansöka om medlemsskap där LOL
I övrigt håller jag med er båda . Jag anser att man ska skydda placering och anhöriga till varje pris men som sagt ibland blir situationen desperat.
Vi ÄR rättslösa och placeringarna hjälplösa så..... vad annars ska man göra ? :littlesad
Har ett hopp om fackförbund till familjehem för där ska man ha jurist åxå , men inget förbund vill ju ha oss (varit inne på detta tidigare inlägg) och starta eget fack vet jag inte om det går .
Tills vi hittar andra vägar eller får lagar som HAR tänder så är ju familjehemmen dom som får ta strid för placeringen med till slut desperata medel . :littlesad
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp