Men hjälp!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Insåg precis att VI SKA BLI TONÅRSFÖRÄLDRAR!!! Hallåja - massa saker som vi inte trodde vi skulle konfronteras med än på några år... alltså, finns det nån som vill hjälpa oss m följande frågor???

(1) vid vilken ålder brukar barn få ta hand om barnbidraget själv (varierar klart fr person t person beroende på hur ansvarsfull ungen är, men ni fattar vad jag menar)

(2) vilka utetider har ni som har barn i yngre tonåren? Skolkvällar så väl som helgkvällar?

nu blev det tvärstopp - hade tusen frågor för 5 sekunder sen, men nu kommer jag bara på dessa... nåväl, de som vill får HEMSKT gärna hjälpa oss med dessa - det känns som de som är mest akuta fn :bow

KRAM

K
 
men oj... Lycka till! Vad roligt :razz:

tja alltså barnbidraget... det tycker jag beror på hur mogen tonåringen är. Kan h*n handskas med pengar eller rinner allt bara iväg på annat. Kan h*n spara så att det blir till kläder, mobilladdningar och det som bb är tänkt till.

Tider är oxå jättesvårt men de flesta har väl liknande regler. Lite tidigare när det är skola och något senare på helgen. Är ju oxå åldersrelaterat tycker jag.

Tror och hoppas på att ni löser det bra - snacka med tonåringen och stäm av. H*n kanske har egna idéer och förslag.

/Adal
 
Beror på.... det är oftast stor skillnad på en nybliven 13:åring och en 17 åring
Nej vi ger inte ut barnbidraget/studiebidraget förräns dom visat att dom klarat av det, istället gör vi så här: 100:- i veckopeng (om man inte skolkat då är det 20:- avdrag per gång)
ca 500:- enligt konsumentverket i klädpengar om :angel: har kläder för årstiden. Kvitton lämnas ALLTID på det man köpt!
Och ca 100:- i mobilpåladdning i månaden.
Sen kan man oftast få ihop lite extrapengar genom att hjälpa till med att städa bilen, gå ut med hunden o.s.v
Skolfoton, SL-kort, Frissa o.s.v betalar vi :banan:

Utetider: För en hyfsat skötsam 15-åring har vi 22.00 på vardagar och 24.00 på helger.
 
Oj, 22 en vardagskväll tycker jag verkar sent......... :oops:
I vår värld ska man vara nattklar och på sitt rum vid den tiden.
Där ser man vad olika det kan vara.

Vad gäller pengar får man nog prata med tonåringen och försök kompromissa efter att ha sett vilket "handlag" dom har med pengar.

Känner att det var några år sedan vi var där och, som väl är, tar några år tillls vi är där igen :angel

Lycka till
 
Hej!! Håller med om att kl 22 på vardagen är sent.Våra tonåringar ska vara på sina rum då. Det här med pengar är jätte svårt,vi har 3 i samma ålder o dom är jätte olika med pengar.Den ena handlar eller fyller på telefon kortet direkt medans den andra sparar allt o har flera tusen .Lycka till :banan:
 
Kl 22.00 vardagar och 00.00 helger. Från ca 15 år. Om de är yngre tidigare på helgerna.

Ca 1000 kronor i månadspeng alternativ 250 kr i veckan skall räcka till fika på stan, ngt linne, smink ev telefonladdning, bensin till moppen. En del kommuner anser att laddning av telefonkort ska man lägga till dvs 250 kr i månaden.
 
Våran 14 åring ska vara hemma kl.21 vardagar
Sängen 22 ska ju till skolan nästa dag upp 0630.
Helg =fredag+lördag Är han bara ute på stan ska han komma hem 22,är han hemma hos kompisar ser film el. dyl. kan vara ute till 24.Söndag 21.
400kr i mån. till skräp.+att vi sätter in på ett sparkonto(i mitt namn annars kan vårdnadshavare plocka ut.Från 13 år får dom ha ungdomskonto med minutenkort(en hygglig bank fixar det med er som ansvarig).
Ha kontakt med kompisarnas förä. var dom fins.Jag har också telefonnr. till olika kompisar.(Har varit tvungen att söka h-npå det visset.
 
OJ vad många som svarat!

TUSEN TACK!!!

Det verkar som att vi har tänkt ungefär som de flesta då... skönt att man inte är helt borta iaf :D

ELA!! Hur går det???

KRAM

K
 
Det går jättebra. Känns som att kommunen har gjort en väldigt bra matchning för en gångs skull.

I går känndes det ju lite spänt och det kan va svårt att veta hur man ska vara och vad man ska säga så det inte blir sådär pinsamt tyst.... men jag tror att allt gick bra :banan:

Vi har ju fem mindre barn också och vi spelade spel och hade jättemysigt.

hur ställer ni er till tonåringar som röker? Det är ju inget vi vill acceptera men det är ju inte heller bra att sluta. (Ingen i vår familj röker)
 
Både jag och mannen röker. Aldrig inne.
Men inga av våra biosar.
H-n har börjat för ca. ett år sedan.Vi köper inte ut.
H-n får inte göra det här hemma.
Har lovat 1000 kr. på 18årsdagen om h-n slutar.
Kompistryck tyvärr.
Har sagt h-n ska sluta! Ätter mycke tuggummi nu.Så jag hoppas.
 
Ja det gick inte så bra som vi hoppasts.... när jag skulle hämta efter skolan var :angel: inte där.

Efter mycket om och men visade det sig att h*n var hos en kompis och ville fundera hur det skulle bli i framtiden. Kanske var det inte det rätta med familjehem till :angel: ändå?

Nu hoppas vi alla att det trots allt blir så att :angel: kommer tillbaka. Idag känns det tomt här hemma trots att det bara gått ett dygn :cry:
 
Hej Ela!

Jag tror inte att det är så lätt att komma som älsdst i en familj. Risken är att er :angel: känner att det förväntas en hel del av henne/honom för att h*n just är äldst, inte för att ni ställer då kraven utan för att det är :angel: egna krav på sig själv. Så var det i allafall när vi tog emot ett barn som var äldre än våra andra. Ni får ju också skapa helt nya regler för er nya :angel: då de ni har för de andra barnen är anpassade för yngre barn. Det finns ju då inte så mycket att falla tillbaka på. Man kan inte säga att de regler som gäller för "Putte", måste vara liknande för dig han är lite äldre/lika gammal som dig. Barnen blir också bra på att utnyttja "oerfarenheten" hos de vuxna. "Ni är ju inte vana vid tonåringar i min ålder". osv.

Med detta vill jag bara ha sagt att ni skulle säkert kunna/ och gör ett bra arbete med utmaningen är inte lätt.

Lycka till

Tre
 
Tre du kan säkert ha rätt i mycket av det du skriver. Nu är det bara att vänta tills i morgon och se vad som händer, måste erkänna att i vissa fall är tålamod inte min bästa sida.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp