Missbrukare och umgängen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I vårt förra uppdrag såg vi hur illa gossen mådde av att vi hade umgänge här hemma hos oss. När vi så blev erbjudna ett nytt uppdrag sa vi nej till umgängen i vårt hem men det var mer för att biosarna är tunga missbrukare. Den ene får inte träffa barnet utan övervakning.

Hur många av er här måste ta emot missbrukare i sitt hem?
Jag vill minnas att det är ngn som INTE gör det iaf.
Hade varit skönt att få lite feedback för just nu känns det vemodigt för barnets skull som fortf inte fått ngt famhem. :(
 
Vi har alltid haft umgänge i vårat hem . En tung missbrukare och en psykisksjuk plus tyngre missbruk .
Dom har haft med sig någon från sociala .Plus att dom alltid har fick lämna prov så dom ej har varit påverkade. Även en med alkoholproblem fick alltid blåsa innan besök. ibörjan besök med kontaktpersson men sedan ensam när vi såg att det fungerade Men vi såg alltid till att det bara var det barnet hemma som hade umgänge med sin förälder .
 
Hejsan! Stå på dig!!
Känner sig barnet otryggt i sitt nya (Ert) hem pga biosarnas besök, kan socialen ordna så att ni kan träffas i någon lokal/lägenhet de förfogar över....
Det viktigaste är ju att barnet inte känner sig utsatt i er trygga miljö, där barnet ska bli "helt" igen och inte bli orolig!!!

Har varit med om ngt liknade, och soc. tyckte INTE om att behöva engagera sig sååå mycket med att försöka ordna lokal, då kontrade jag med att vi kan alltid sätta oss i skogen och ha umgänge där eller helt enkelt låta bli( inte lika kul när det är -13 grader och besöket varar ett par timmar)..över vår tröskel kommer dom inte igen(Barnet slog totalt bakut, och det tog dagar innan det lugnade ner sig igen! Inget bra umgänge!!)
:evil:
men ibland känns det som om när barnet blivit omhändertaget så fokuserar man såååå mycket på föräldrarna och DERAS vilja...Påminn dom om att det är faktiskt BARNET som är den viktigaste här!! Att de ska känna sig tryggt och kunna anknyta till ert på ett positivt sätt.....inte behöva bli rädd att biosarna dyker upp och det blir pannkaka av det! Ert hem är barnets borg!!...Självklart ska biosarna få träffa sitt barn, men det måste ändå ske utifrån barnets behov och inte föräldrarnas...
många kramar till dig!!....jag tror nog att du innerst inne vet hur du ska göra...Du har ju sååå ,åga och kloka inägg på detta forumet

:wink:
 
Tack mb!!
Det är ju detta vi varit med om innan (utan missbruksbiosar) att barnet kände sig sååå otrygg "ma och pa har varit här - de kan komma när som helst igen".

Men VARFÖR focuserar man så oerhört på biosorna så fort barnet är på trygg plats? Varför fortsätter man inte att gör det bästa för barnet? Varför lyssnar man inte på famhemmen?
Det ska bli väldigt intressant i morgon kväll och se Kalla Fakta eftersom de tydligen ska ta upp just denna biten med barnens trygghet.

Kommunen som har barnet med missbrukande föräldrar vill inte sätt barnet hos oss pga att vi inte vill ha biosarna HÄR, vi har gett massor med förslag på var man kan vara som alternativ. Återigen är det inte umgängena vi bråkar om - bara platsen...
 
...hmmm....varför trycker kommun på så mycket om vart träffen ska ske????
Fråga dig själv om du verkligen vill sammarbeta med en kommun som gör så här...uppenbarligen är ju inte barnet i fokus...trist !!....jag förstår att det är platsen där umgänget ska ske som du bråkar om....en väldigt viktig fråga!..som de andra följdfrågorna....men lämna då valet till kommunen...Att barnet inte har ngt familjehem är ju upptill kommunen!
Du finns och vill...och har krav... som inte går stick i stäv med kommunens......tja, en mkt svår balansgång..
....när vi inte fått ngn placering pga kommunen tycker att våra krav är för höga, så försöker jag känna att ska jag dras med en kommun som motarbetar barnets väl, ger jag mig själv mer bekymmer och lägger ner min energi(som skulle gått till barnet) på fel ställe....kanske i flera år...orkar jag det? Det låter kanske kallt, men visst har man kännt i sitt hjärta att jag finns och har plats för barnet, det är kommunen som inte vill....
Lycka till!!!
 
Problem med soc....

Hej!
Jag håller med dig att det är viktigt att det ska fungera mellan soc. och fam.hemmet. Vi har stora problem med vårat soc. efter 3 år. Barnet har varit hemma hos mamman i 9 månader och är idag tillbaka. vi bråkar om avtalet, vi vill inte att det står att soc ska få bestämma om vi vill ta emot flera placeringar efter som de i förra läget nekade oss ta emot en placering trots att barnet var på väg hem och hade en hemflyttningsdag 2 veckor senare. vi vill formulera om så att det står att vi talar om för soc om vi tänkre ta emot fler placeringar. Jag förstår om barnet var nytt och ej trygg hos oss, men detta barn känner oss väl och vi känner h*n väl. Jag är dessutom beredd att vara hemma på heltid om det kommer fler barn så jag får mer tid över till alla barn. De hotar idag med att omplacera barnet till annan familj. :( vad ska jag göra? Känner inte vi barnet bättre än soc , vi som bor med h*n. Det hör tillsakan att detta soc. har tillåtit att detta barn har blivit omhändertagen 4 gånger och h*n är 6 år och h*n har bott hos oss sedan h*n var tre år. Vart är bbic idetta fall..... Är det någon som har ett förslag eller kritik eller nått hur vi ska göra.. :(
mvh: Fia
 
Fia -Vad säger Länsstyrelsen? De kan kanske tipsa eller hjälpa till att utforma avtalet?
För vår del hjälpte inte LS då en av handläggarna var jävig enligt oss. Hon hade tidigare jobbat för vår dåvarande uppdragskommun och var fortfarande god vän med soc sekr :x

mb-så sant så sant!! Att man kan vara så påstridig som kommun om platsen när vi eg kunde ha bråkat/ställt högre krav än så. Och nej, jag vill inte jobba med en kommun som redan innan placering ställer till "konflikt" kring ett, i mitt sätt att se det, sunt tänkande för att trygga ett barn. Jag har valt att vara familjehem för att hjälpa BARN. Vuxna anser jag vara stora nog att klara sig själva och ta seden dit de kommer. Dvs jag sköter barnet och föräldrarna får se till att sköta sig själv så de KAN träffa sina barn på sunt sätt igen.
Detta med att inte vilja ha umgänge i vårt hem med svåra missbrukare är pga erfarenhet i andra sammanhang. Vi VET hur det kan snedtända, vi vet hur stöldbegärligt allt är när suget sätter in, vi vet också hur viktigt det är för barn att få känna sig helt trygga "safe" på en enda plats på jorden...


Jag säger som vanligt; man omhändertag ett barn för dess bästa, när det sen är tryggt så bryr man sig bara om biosarna. VAR kommer barnets bästa in i det??
 
Mor Anna sa:
Fia -Vad säger Länsstyrelsen? De kan kanske tipsa eller hjälpa till att utforma avtalet?
För vår del hjälpte inte LS då en av handläggarna var jävig enligt oss. Hon hade tidigare jobbat för vår dåvarande uppdragskommun och var fortfarande god vän med soc sekr :x

mb-så sant så sant!! Att man kan vara så påstridig som kommun om platsen när vi eg kunde ha bråkat/ställt högre krav än så. Och nej, jag vill inte jobba med en kommun som redan innan placering ställer till "konflikt" kring ett, i mitt sätt att se det, sunt tänkande för att trygga ett barn. Jag har valt att vara familjehem för att hjälpa BARN. Vuxna anser jag vara stora nog att klara sig själva och ta seden dit de kommer. Dvs jag sköter barnet och föräldrarna får se till att sköta sig själv så de KAN träffa sina barn på sunt sätt igen.
Detta med att inte vilja ha umgänge i vårt hem med svåra missbrukare är pga erfarenhet i andra sammanhang. Vi VET hur det kan snedtända, vi vet hur stöldbegärligt allt är när suget sätter in, vi vet också hur viktigt det är för barn att få känna sig helt trygga "safe" på en enda plats på jorden...


Jag säger som vanligt; man omhändertag ett barn för dess bästa, när det sen är tryggt så bryr man sig bara om biosarna. VAR kommer barnets bästa in i det??

Så sant så sant.......känner oxo för tillfället att man inte har handledare som förstår barnets behov.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp