missvisande familjehemsutredning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Undrar om någon här varit med om nånting liknande?
Vi är ett sk nätverkshem, våran lill kom till oss för åtta månader sen. Vi skulle bara vara barnvakt men h*n har varit kvar sen dess. Vi fungerar som jourhem för barnet som blev lvu-at efter ett par veckor hos oss. Allt blev förstås ganska omtumlande för oss och runt omkring oss. Det har funnits stort motstånd och hat från mammans sida mot oss men vi har hela tiden fokuserat på den lill* och det har gått väldigt bra trots allt. H*n utvecklas som h*n ska och både bvc och soc är väldigt positiva och nöjda med vår insats.

Nu till saken. Vi har aldrig varit familjehem tidigare även om tanken på det funnits hos mig (familjehemsmamman) många gånger. När lill varit hos oss i drygt tre månader så skulle vi genomgå en familjehemsutredning för det specifika barnet vilket varken vi eller soc trodde skulle vara några problem. Eftersom soc inte hade tillräckligt med tid så anlitades det konsulter. De ansåg att vi inte riktigt uppfyllde kraven, men vi känner att utredningen genomfördes väldigt stressigt och de tog aldrig tid att fördjupa sig i oss som människor.

Anledningarna till att vi inte blev godkända var omständigheter som utifrån ytligt sett kan ses som hinder. De som känner oss vet att det är sånt vi inte har några problem att klara av. Utredarna ifrågasatte inte att lill hade det bra hos oss. Underkännandet berodde i stället på farhågor för att vi inte skulle klara av uppdraget i längden.

Vi blev i alla fall godkända som tillfälligt familjehem och än så länge har soc inte fått fram nått annat familjehem åt vår :angel: och vi tror egentligen att soc vill ha kvar oss men de säger också att det inte går sedan vi blivit underkända.

Vi är rädda att soc inte ska tänka på lills bästa och det gör oss förtvivlade. :cry:
Vår undran är om det inte går att göra en ny/komplettera en missvisande utredning och om socialnämnden inte har möjlighet att ompröva sitt beslut? Någon som vet?
 
:littlesad

Oj, vad sorgligt. Har inte varit med om detta, dock blev vi anmälda till soc veckan innan det tilltänkta o bestämda barnet skulle flytta till oss. inskolning var i stort sett klar... Anledningen var att et förekom sjukdom i familjen, som inte påverkar barnen i hemmet. Det tyckte dock anmälaren. En fördjupad utredning gjordes då i all hast. Som blev till vår fördel. Barnet placerades. Så detta är inte samma sak...men det borde inte vara kört om utredningen inte gjorts enligt ngn bra modell.... Hm, svårt det här. Men det är fint att du tänker på "lill". Kanske har ngn mer ngt annat att bidra med... :?
 
Tack Gör mitt bästa!
Fysiskt handikapp fanns bland orsakerna till att vi underkändes, men inte direkt för att det hindrar oss från att klara av uppdraget. De hävdade att vi som familjehem skulle få för lite tid att ta hand om oss själva. Vi tycker att det känns väldigt märkligt att de kan avgöra en sån sak efter ett par timmars intervju. Ett halvår senare finns det ännu ingenting som tyder på att dom har rätt, tvärtom fungerar allt bättre och bättre.
På något sätt känns det som att konsulterna bestämde sig första gången dom träffade oss, alltså före intervjun. Hoppas det inte var fördomar
 
Hm, så tråkiga anledningar!!!! Känns lite igen, mer än jag trodde.... :bounce:

Hos oss var det så att anmälaren trodde att barnet skulle hamna i skymundan- när det under de snart 4 år år har fungerat bra med både sjukdom o barnet. Barnet går alltid före, men det är ingen som tar ngn större skada av det inte. Det är ju som med biobarn- har man ett fysiskt problem klarar man ju som oftast av att ta hand om barn ypperligt bra ändå- vi är ett bra exempel på det !!! Hoppas ni får ändrat deras inställning- för barnets - OCH er skull!!! Att "bli av" med en placering av sådana skäl är tragiska. Ni har ju uppenbart gjort det bra hitills. Hm..., sänder en varm hälsning till dig.
 
jag har alltid blivit godkänt trotts fysiskt handikapp. MEN då har jag förekommit genom att min läkare skrivit ett intyg om att jag fungerar ypperligt som mamma och fostermamma trotts min sjukdom som faktiskt inte påverkar min förmåga till omsorg.

Så mitt råd är be om ett läkarutlåtande att bifoga er utredning. Sen en viktig sak till är att man ska få godkänna det som skrivs om er INNAN nämndens beslut.
 
Om vi bara hade tänkt på det innan utredningen. Om det blir en ny bedömning så ska vi fixa läkarutlåtande, Tack för tipset!

Vi fick läsa igenom före nämndens beslut och vi fick även möjlighet att ändra i våra svar på frågorna men de tog tyvärr inte med allt vi skrev. Efteråt känns det som att de redan hade bestämt sig att underkänna oss. En av utredarna sa att nämnden bara i det första läget skulle besluta om den tillfälliga placeringen som utredarna ansåg oss godkända för. Vi tänkte att det nog skulle bli en ny bedömning ifall det blev aktuellt med en långtidsplacering.

Vi har tagit kontakt med socialstyrelsen för att höra deras åsikt men inte fått svar än. Vi ska också ha ett till möte med soc. Hoppas innerligt att det blir till :angel: fördel
 
marmor sa:
Om vi bara hade tänkt på det innan utredningen. Om det blir en ny bedömning så ska vi fixa läkarutlåtande, Tack för tipset!

Vi fick läsa igenom före nämndens beslut och vi fick även möjlighet att ändra i våra svar på frågorna men de tog tyvärr inte med allt vi skrev. Efteråt känns det som att de redan hade bestämt sig att underkänna oss. En av utredarna sa att nämnden bara i det första läget skulle besluta om den tillfälliga placeringen som utredarna ansåg oss godkända för. Vi tänkte att det nog skulle bli en ny bedömning ifall det blev aktuellt med en långtidsplacering.

Vi har tagit kontakt med socialstyrelsen för att höra deras åsikt men inte fått svar än. Vi ska också ha ett till möte med soc. Hoppas innerligt att det blir till :angel: fördel

Menar du att utredarna skrivit felagtiga svar från er och att ni ändrat dom. Men att inte alla ändringar togs med?
Vi blev godkända men fick vänta nio månader på att få läsa vår utredning. Den innehöll en del grova felaktigheter om min hälsa. Jag har även rättat andra felaktigheter. Men jag får nog vänta nio månader igen på att få den rättde hem. (En sjukdom jag hade som barn stod det att jag hade nu) Hoppas det inte gjort oss barn lösa dessa nio månader. Men troligen har det det.
Börjar snart en ny utrednig med ny kommun ska vara övertydlig då, så inte gamla hälsoproblem får spöka.
 
Adal sa:
kanske är bättre att hålla tyst om vissa saker ibland .... 8)

Det tycker inte jag!
Tycker att det ska var till fördel att man inte levet med guldsked i mun.
Desto större livserfarenheter desto bättre. Men unga oerfarna soc. ser det nog inte alltid så.
Om utredarna skriver fel måste man ju få rätta. För då och nu är ju inte samma sak.
Min sjukdom är inget som är konstigt. Men om en vuxen som ska ta hand om barn har det så skulle jag oxå tveka om den orkar. men jag är som sagt frisk. Men det var jag inte i hemutredningen vi fick :?
Men klart dom kan minnas fel, tog ju låååång tid.
marmor: Skrev ni under på den ej rättade utredningen? Jag har inte skrivit under våran. Väntar på få den rättad.


.
 
Det där med att hålla tyst om vissa saker kanjag inte riktigt hålla med om- hade jag gjort det hade jag suttit löst som familjehem. HAde jag inte berättat om mina fysiska sjukdomar hade det blivit som att jag ljugit då jag fick anmälan på mig rörande mina sjukdomar- (sjukvårdspersonal anmälde- en som inte känner mig eller som sköter min behandling) att jag inte kunde ta hand om ett barn pga det. Tack vare att jag varit ärlig, blev anmälan inte så dramatisk som den kunde ha blivit, o soc gjorde en bedömning igen att jag fortfarande var lämplig. O jag har fått positiv "cred" för att jag var ärlig. Det underlättade för mig iaf. Däremot har soc velat att jag "undanhåller" att jag är familjehem i en del lägen, för att inte bli mer granskad än vad jag är i rollen som familjehem. För granskade blir vi....av många, ofta...

Så trist när det står fel i utredningar o i journaler. Tror det är mer förekommande än vad man tror. Det slarvas o missförstås hej vilt.
 
Det är klart att så ska det visst vara... MEN det är ju inte så... det är många som upplevt liknande saker och då är det inte rätt iaf.
 
Marmor- när har ni mötet me soc?? Trygga rekans tanke o erfarenhet med att ha intyg tror jag är en bra strategi- den skulle jag definitivt anamma om fler placeringar/utredningar blir aktuellt.
 
gmb - jag menade ingen särskild.. bara att jag vet att många "kuggas" pga det ena eller det andra som varit tidigare som idag inte har någon betydelse för att ta ett uppdrag.
Jag tycker att det är förbannad skandal när det finns jättebra människor som har någon form av bagage som inte passar utredarnas idé om hur familjehemmet ska vara och så får de inte fortsätta. Vi är så utlämnade till någons tycke och smak - någon som inte ens träffat oss.... tänker på de oberoende psykologerna som ska tolka våra svar när vi inte är med - de svar som utredarna skrivit ner...


Gör mitt bästa... sa:
Adal sa:
Det är klart att så ska det visst vara... MEN det är ju inte så... det är många som upplevt liknande saker och då är det inte rätt iaf.
Hm, förstår inte riktigt ???? På vad syftades det? :? :angel
 
Vi fick ändra hur mycket vi ville i texten. Det som inte kom med var en sammanfattande kommentar/reflektion som vi tyckte behövdes eftersom mycket av det som stod i svaren var våra livshistorier utan förklaringar och sammanhang. Det kändes väldigt ytligt. Vi hade trott att utredarna skulle göra mer av djupintervjuer.

Vi hade bestämt oss redan innan att vara helt ärliga och jag tror också att livserfarenheter är en tillgång om man klarat sig igenom svårigheterna. tror att våran soc håller med om det, men tyvärr tydligen inte konsulterna som arbetade efter kälvestenmetoden. Vi är i mångt och mycket ett annorlunda familjehem men tar inte hand om ett barn sämre för det, även om det skulle bli en stadigvarande placering.

Hur som helst så känns det mer lovande idag efter vårat möte med soc. :angel: får stanna tills vidare, åtminstone till nästa år :banan:
 
Vi har haft vårat möte med soc idag så något läkarintyg har vi inte hunnit få fram tyvärr. Vi får i alla fall andas ut nu några månader och då har vi tid på oss att fixa det och försöka få till en ny bedömning. Ja, det stämmer säkert att utredarnas idé om hur ett familjehem ska vara styr bedömningen till stor del. De som kanske inte riktigt passar in i den mallen blir snabbt bortsollade trots att det kanske är ett bra hem. Tyvärr! :x
 
Aha, Adal, jag förstod nog inte alls det första du skrev .... :angel Tror väldigt mkt att det du skrev sedan förklarar varför det kan bli så fel, så tokigt. Har läst i olika former av dokument, journaler o liknande- både inom sjukvård o sociltjänst o dem som dkriver ner det som sägs kan få saker o ting om bakfoten, missförstå elelr inte alls förstå det man säger /menar. Kommunikation är ett svårt kapitel.... TAck, ADAL att du svarade- för jag fattade nada....

Marmor - skönt med en andningspaus, men samtidigt är det jobbigt att inte veta vad framtiden kommer säga... Önskar som tidigare er lycka i det arbete ni gör för er lill!! :claphappy:
 
GMB - så lite så.. ja det är svårt med kommunikation... kolla bara vad lätt det är att missförstå någon på nätet - det skrivna ordet. Man missar väldigt mycket eftersom man bara ser själva ordet - lätt att tolka in annat.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp