Motivera mera hjälp i klassen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

sara

Guest
Hello!

Har idag varit på utvecklingssamtal, vi har en underbar fröken som ser det vi ser. Tydlig kommunikation mellan oss och det fungerar kanon.

Nu har barnet fått diagnos ADHD, vilket vi "vetat" i flera år. Vi/psykologen trodde inte att problematiken skulle visa sig ännu då förskola har fungerat utan att någon reagerat/sett det vi beskrivit att vi upplevt hemma med barnet. Men redan efter 2 veckor så var det problem i skolan. Nu behöver vi motivera att det behövs minst en till pedagog i klassen, det finns fler barn med liknande problematik också. Fröken gör så gott hon kan med alla barnen men självklart så hinner hon inte med att hjälpa barnen i den mån de behöver. Fröken bad oss om hjälp att stöta på rektorn, självklart gör vi det!

Vi har några motiveringar på lut:
* Skolan ska vara individanpassad
* Vad händer om barnets första tid i skolan inte blir positiv, hur kommer då mellan- och högstadiet se ut?
* Får sämre självförtroende då andra barn jobbar på och lär sig nya saker, medan vårt barn behöver individuell stöttning för att förstå och kunna ta in kunskap.

Har någon några fler bra motiveringar på lut?? Det tar vi tacksamt emot :bow

Sara
 
Hej! Jag tycker att ni SKA kräva en till pedagog eller åtminstone en elevassistent till klassen. Barn med diagnos har RÄTT till särskilt stöd och skolan är skyldig att ordna detta. Lycka till o stå på er!!:)
 
Hej Glader!

Tack för dina ord. Har läst mycket om ADHD nu i helgen och har laddat inför mötet med rektorn. Både jag och maken har under veckan varit med en stund i skolan och även om barnen uppfört sig någolunda vid de tillfällena så krävs det inte så mycket kunskap för att se och förstå att fröken har en omöjlig situation i klassrummet.

Sara
 
I vårt stora barns klass finns 2 ADHD-barn och utifrån det perspektivet kan jag ju lägga till din argumentlista att:

* Det blir bättre inlärningsmiljö för alla barn om de som behöver extrastöd får en resurs
* Barn som inte får rätt typ av stöd MÄRKS! De andra barnen börjar tycka att de är "jobbiga". Så man riskerar en social problematik i klassen om man låter det gå för långt.
* ADHD-barn kan bidra väldigt positivt i en grupp med sin energi och nyfikenhet, men det kräver att den stöttas på rätt sätt

Kolla upp ansvarig tjänsteman i kommunen, det är till den ni får vända er om rektor inte lyssnar!

Jag håller tummarna för er.
 
åh, dessa skol-penga-frågor.
Håller med övriga, stå på er, påpeka att det är vad barnen har rätt till och som Deanna sa, peka på framtida problem (som kan bli dyrare för skolan).

hoppas ni får er assistent, lycka till!
 
Tack kimb!
Vi kämpar vidare med att få en till pedagog i klassen. Det har skitit sig rejält några dagar nu när fröken varit sjuk och vikarier varit inne. Rektorn har själv varit inne i klassen och stöttat vikarien. Till nästa termin är det ny lärare då denna går på mammaledighet.

Maken ringde rektorn senast i går. Vi hade EVK förra veckan, men allt man säger till henne verkar bara rinna av henne. Men händer inget under nästa år så går vi högre upp, det är inte rätt att vårt barn och även de andra barnen i klassen inte ska få den skolgång som de har rätt till.

Sara
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp