motivera skolarbete??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur gör ni som har tonåringar för att motivera dem till att göra läxor, komma i tid till skolan etc?? Funderar på det klassiska med att ge pengar för bra betyg, alltså X kronor för varje VG, XX för varje MVG, och omvänt dra av pengar för varje sen ankomst, varje lektion m ogiltig frånvaro etc. Nån som har några tankar kring detta..? Bra/dåligt? Om bra - i så fall vilka summor är lagom?

Och så en annan fråga som jag varit inne lite på tidigare.. Ni som låter era tonåringar ha hand om hela sitt barnbidrag själva, vad exakt 'kräver' ni att de ska betala, och vad betalar ni åt dem? Chips, godis, tidningar, bio etc etc får de så klart stå för själva, men i övrigt? Kläder? Förbrukningsartiklar (schampo, tvål etc)? Mobil? Busskort? etc etc Kom JÄTTEGÄRNA med alla uppgifter ni har...

KRAM på er!!
 
Jag har inte tonåringar placerade hos mig, har däremot jobbat i skolvärlden (högstadium/gymnasium). Jag har inte sett NÅGRA positiva effekter av att koppla betyg till pengar! (Men jag skulle gärna få höra exempel på det)

Alltså, "rätt" svar är ju att
1) bygga upp en relation till ungdomen
2) gemensamt hitta fram till vad han/hon vill framöver
3) gemensamt lägga upp en plan för skolarbetet utifrån det

Det kan ju ta låååång tid, och jag gissar att du vill hitta ett sätt som går snabbare? Jag vet inte om det går, hoppas att andra kan tipsa. Men min utgångspunkt skulle vara att närvaro och pluggande är en självklarhet, dvs "om du inte självmant går till skolan så kör jag dig dit och håller dig i handen i klassrummet - du får välja". Men utöver den miniminivån så skulle jag försöka nyfiket och varsamt hitta vad det är som hindrar den unge från att må bra i skolan och vilja jobba.

Belöning/bestraffning är ju en rent beteendeterapeutisk metod, och det KAN fungera om man själv som vuxen är väldigt trygg med det. I så fall: prata fram vad belöningarna och bestraffningarna ska bestå i TILLSAMMANS med tonåringen! Annars är risken att de distanserar sig från straffen och säger "du kan ta mina pengar, jag bryr mig inte" och då har du dels inte nått målet, dels försämrat relationen.

Jag personligen tycker att risken att man trillar ner i maktkamp och respektlöshet är för stor när man kör belöning/bestraffning. Jag vill att de unga jag jobbar med, oavsett om det är professionellt eller hemma, ska fatta att jag är genuint intresserad av dem, av varför de vill/inte vill plugga, av vad vi kan göra för att de ska vilja lyckas i skolan, och att jag har tid att lyssna. De behöver inte stressa fram bra betyg, men de behöver göra sitt bästa.

Ännu mindre aktuellt; när JAG var tonåring och hade hela barnbidraget skulle det räcka till nöjen och kläder. Mobil dök upp då och jag tror jag fick motsvarande kontantkort med ganska låg summa/månad. Schampo och tvål fanns hemma, smink och specialprodukter fick jag köpa själv. Busskort fick jag.
 
Ja men snälla - TACK TACK TACK för ditt långa svar!!! :bow

hahaha, nu ska jag berätta en lite lustig sak: Jag blir glad ända in i hjärtart av att läsa det du skriver, eftersom jag själv egentligen inte ALLS känner mig bekväm med denna pavlovianska metod... jag är liksom den där naiva typen som tror att jag ska kunna smitta folk omkring mig med min glädje för vetande... att jag ska kunna få alla att förstå att det här är ROLIGT och DÄRFÖR vill man... Jag tycker att vi har en jättebra kontakt med varandra i familjen, allihop - plac, biobarn, maken o jag - det är bara det här med skolan som är KÄMPIGT... Maken föreslog det här med 'belöning/bestraffning' för plac och frågade om h*n skulle tycka att det skulle kännas som en hjälp till att verkligen försöka fixa skolan (så egentligen kom det inte upp på förslag som bestraffning/belöning från början, utan var en idé mellan plac och maken), men sen föll det på att ingen av oss kunde bedöma vilka summor det skulle röra sig om! :rollhappy:

alltså summan av det hela är väl att jag mest ville ha lite bekräftelse och stöd för min syn... utan att uttryckligen be om det (ville ju ha 'opåverkade' svar). Så TACK för att du gav mig detta så FULLSTÄNDIGT!!!

Vad gäller barnbidraget tar jag gärna emot fler svar... :D

KRAM
K
 
Hej!

Jag jobbar också inom skolväsendet med "barn med problemskapande beteende". Jag tycker att Deannas svar var helt lysande. Dessa elever hade också gjort rätt om de hade kunnat. Var nyfiken på varför skolan inte fungerar.

Lycka till kram Tre
 
Ja, jag håller FULLSTÄNDIGT med - lysande svar!!! Precis så som jag känner, och som jag ville ha bekräftelse på...

Ja, alltså, anledningen till att skolan inte fungerar är helt enkelt att man i förra familjehemmet (plac är helt nyligen kommen till oss) inte brydde sig ett enda dugg... skällde över allt h*n gjorde fel (skolk, ogjorda läxor, försovning etc) men när det väl gällde att TA TAG i det - att sätta sig konkret med ungen och säga NU GÖR VI LÄXAN... nä då var det inte lika viktigt längre... Så vad blir resultatet? Jag tycker inte skolan är kul - varför skulle jag göra det; bara en massa jobb som ingen har förklarat vitsen med... - och det finns ingen som har lust eller ork att övertyga mig om motsatsen... Dessutom är jag coolast i klassen, och coola människor skiter i skolan, eller hur?

Jag betvivlar inte för ett ögonblick att vi ska få rätsida på det hela, frågan är bara vilken metod som är bäst. Jag tror stenhårt på den metod vi har nu - PRATA PRATA PRATA (varför är skolan viktig? varför ska du göra de här sakerna? vad vill du med ditt liv? hur ska du göra för att uppnå det? osv osv)+ att sitta med under hela läxläsningen, med odelad uppmärksamhet, och bokstavligen 'tvinga' fram resultat... MÅNGA "Äh - jag PALLAR inte, jag HAR ju skrivit nåt där redan" "Fan - varför kan inte DU göra det istället, du sitter ju ändå bara här!!!" "Nä, nu ska jag sova, du kan ju göra den där skiten om du tycker det är kul"... Men sen, när en läxa som kunde ha gått på 20 minuter är klar efter ett par timmar - då är h*n SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ nöjd :) "Fan, innan, när jag sa 'jag pallar inte' så sa dom [fd famhemsföräldrarna] 'nä, det gör inte vi heller' o så kolla dom på TV i stället, men ni GER er ju inte era jävlar!" och så får man ett jätteleende och en jättekram :D :D

I alla fall. Fler tips om barnbidrag?? Har försökt tänka tillbaks på vad som gälde för mig när jag var tonåring, men jag kan min själ inte komma ihåg alls... :oops:

KRAM

K
 
Åh! Jag blir alldeles tårögd.

Kram på dej, Katten! Så himla bra jobbat. Förr eller senare blir väl allt fler läxor gjorda.
 
:D

Jo.. det går redan sakta men säkert framåt - tom nu när det är lov!!! Gör undan lite varje dag, av saker som släpar efter från förra året. Målet som vi satt upp tillsammans är att alla 'rester' från tidigare (och det är mycket...) ska vara undangjorda till jul, och ska jag vara helt ärlig tror jag att vi ska klara av det - iaf om vi kan fortsätta så här :D

Tack, Deanna, för dina... vad ska man kalla dem? 'Berömmande' ord - sånt värmer!!! TACK och KRAM tillbaks!!! :D

K
 
Vår 16 åring (bio) har hela barnbidraget. Det hon inte betalar själv är typ duschtvål, tandborste o tandkräm och tamponger odyl. Och mat hemma. Men vill äta på stan el så får hon ju betala själv.

Hon har även fått ett mobilabonnemang ( i födelsedagspresent) för ett år men samtalen betalar hon själv.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp