Mycket glad o lycklig, men grusas ändå lite!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mycket snart kommer hon, vårt lilla barn! Barnet kommer tomhänt, helt enkelt bara i det hon har på kroppen så tragiskt är det.
Men vi vill ge vår lilla en god fysisk start och kärlek kommer hon få i mängder o massor av oss!
MEN! Igår (äntligen) fick jag veta en summa som dem menade att en grundutrustning skulle räcka till. 8000 kr......
Barnet är enbart 2 år, hur ska jag få en summa på 8000 kr att räcka till? Vi har väntat på det här beskedet en längre tid, nu finns ingen tid kvar att söka på Blocket.
Jag protesterade mot den summan, ärendet skulle tas upp med chefen.
Arvode och omkostnadsers. ligger på lägsta nivå dessutom.
Jag kräver inga urtjusiga saker för hur många tusenlappar som helst, men det är verkligen ingen enkel ekvation att få till en grundutrustning på 8000 kr. Varför är det så olika? Barnet beräknas bli en uppväxtplacering.........
 
Men åh, stackars liten.
Jag har hört att grundutrustningssumman är 8300, men det är ju inte mycket mer. Skriv ner och spalta upp allt som en två åring behöver och räkna samman så att de får se mer tydligt vad det är som behövs.

Lycka till med den lill*!
 
Tia sa:
Men åh, stackars liten.
Jag har hört att grundutrustningssumman är 8300, men det är ju inte mycket mer. Skriv ner och spalta upp allt som en två åring behöver och räkna samman så att de får se mer tydligt vad det är som behövs.

Lycka till med den lill*!
Hej!
Jag har skrivit ner vad barnet behöver, tagit reda på priser, därför att kommunen efterfrågade det. Den listan fick dem för 1 månad sen, jag la ner mycket tid på den dessutom. Det är först nu som vi fick beskedet om summan 8000 kr efter att jag har manat på dem lite. Ändå sa dem när vi fick besked om att barnet ska placeras hos oss att -Nu kan ni kan handla. Jag har varit försiktig med det, för jag ville få veta summa, men vi har ändå handlat en del nödvändiga saker till en summa på ca 4000 kr, med andra ord finns det då ett utrymme på 4000 kr kvar, o vi har ingen vagn, ingen bilstol, ingen barnmatstol osv osv. Så jag säger bara blääh just nu. Jag blir bara trött på prat om pengar o funderingar på pengar!
 
Hej MGB!

Ja du vad ska man säga.
Vi har inte fått en exat siffra (då våran plac ej kommit ännu) men vi skulle räkna med 5000-6000 tusen i startbidrag till vår på 1,5 år!!!
Sen tillkommer ju omk. på lägsta nivå... :rollhappy:
Men det ser nog ut så här i många småkommuner. Någon måste ju hjälpa de barnen med :angel
Vi har lite kvar sen våran minsta och vänliga bekanta, så det får väl gå.
C
 
Det står i rekommendationerna att barnet ska grundutrustas. Då skulle det vara önskvärt med en tydligare text vad grundutrustning betyder. Jag tycker illa om ordbajs helt enkelt.
 
Hade varit bra om det fanns en gemensam lista som sammanställts genom SKL tex...
Har för mig att denna diskussion varit uppe tidigare, och så är det ju med många viktiga frågor. Det stöts och blöts många gånger.

När vår lill* kom akut till oss i höstas sa soc bara handla det ni behöver. Nu hade vi matstol kvar sen våra söner, säng och sulky hade vi oxå kvar och där är ju stora pengar att spara in på om man inte behöver köpa detta. Du kanske får titta på beg saker där man kan "tumma på" säkerheten och lägga pengarna på bilbarnstolen som är så viktigt att man VET att den är ok.

Köp det nödvändigaste och sen får det väl bli efterhand som omk ramlar in. Kläder efter säsong gäller väl och vinterkläder behövs ju fortfarande... Många börjar sälja av begagnade vinterkläder på blocket och där kan man oxå fynda.

oj.. nu springer tankarna iväg, det var ju inte det du behövde :wink:
Lycka till i jakten på alla prylarna!
/Adal
 
Jag handlar ju begagnat, jag är inte ute efter lyx o flärd. Jag har nu 1,5 vecka på mig att grundutrusta, jag blir bara trött, först snackar dem om att vi står för grundutrustning bla bla bla, när det väl kommer till kritan så är det pladask. JAG rår inte för priserna. Känns som summan för grundutrustning är satt av någon byråkrat som inte har hittat ut från skrivbordet ännu.
 
MGB: Kan bara hålla med dig - systemet suger verkligen när de begränsar summan till så lågt belopp.
Du kan inte göra mer än vad du gör.

/Adal
 
Jag tycker att det är jättedåligt att din kommun först säger att de ska stå för grundutrustning och du lämnar in en lista och allt för en månad sedan och så kommer de nu och säger att det är begränsat till 8000 kronor!!! Otroligt!!
Hur ska du kunna få ihop allt det som du har kvar för endast 4000 kronor? Jag förstår verkligen din frustration.

Tänk så olika det kan vara.
I min kommun så sa de från början att det är 8300 kr som gällde och att jag skulle hålla mig runt den summan. Sen har jag sagt till om bilbarnstol utöver det och det är ok för dem så jag är helt nöjd.

Adal: fick du bara handla för 5-6000?? Otroligt!
 
Nej Tia.. det var inte jag.. det var mammaC
Vi fick köpa det vi behövde, ingen summa nämnd men det var mycket vi redan hade. Så för vår del handlade det om sängkläder, bilstol och kläder/personlig utrustning... men till bara detta gick det åtskilliga tusenlappar ändå. Har inte summerat då det eftersom vi fick inhandla de olika sakerna vid olika skeden.
Vår lill* kom som kontaktbarn och då fick vi köpa in bilstol och sängkläder + en del kläder. Sen när h*n akut placerades så var det säsongsutrustning av kläder/kängor + komplettering av kläder mm.

Tia sa:
Adal: fick du bara handla för 5-6000?? Otroligt!
 
Inser att vi har haft tur vad det gäller soc och pengar vad det gäller startbidrag!!! Vi köpte saker för 18 000!!!! Barnvagn, bilstol, lite kläder, matstol, cykelsits, hjälmar, flytväst och annat smått och gott för att vi skulle kunna leva vidare som vanligt utan att behöva lägga ut pengar på det från omk.ersättningen. Vi fick till och med köpa leksaker för 2000 kr..... :claphappy: . Jippie för den fam.hemssekreteraren!!!
 
Det låter ju helt fantastiskt!! Men det hör nog till ovanligheterna, eller vad säger ni andra?
Förresten, var det till ett eller två barn?
 
många ungar sa:
Hallå tjejen!
Kul o se dej på banan har en trehjulig Herkules Raptor som du kan få för en 500;-
Grön o lime snygg tycker jag regnskydd finnes.
Hej!
Tack snälla, jag var idag o tittade på en begagnad vagn som vi ska köpa. Jag behöver ha en där jag kan ha sitsen vänd mot mig den första tiden för anknytningens skull. Så nu har vi bara resten kvar......
 
Hej
Våran liten kom med en papp kasse med kläder .Det mesta för litet och en bilbarn stol .Vi fick 3000 kr allt som allt .Det skulle räcka till kläder, leksaker möbler mm .Detta är via org .Låter som om kommun betalar mer även om det varierar .Håller med om att dom behöver komma ut och se vad det faktiskt kostar inte bara komma med en summa dom tror ska räcka .

MGB lycka till med plac .
 
Hej Vilda Barn!
En väninna till mig har placering från en org.
Vid den första placeringen fick hon en summa på 10000 kr till grundutrustning, men då hade hon kontakt med den kommun som den placerade ungdomen kom ifrån som alltså betalade org. för den tjänsten sas.
Vid den andra placeringen från samma org. men en annan uppdragskommun bad org. min väninna att inte ha kontakt med kommunen. Nu hade hon väl redan hunnit haft något telefonsamtal med den kommunen. Då hade det visat sig att uppdragskommunen hade gett org. en viss summa pengar till grundutrustning som org. i sin tur inte betalade ut till min väninna/familjehemmet.

Det anser ju jag rent spontant vara rent olagligt att org. behåller den summan för sig själv. Min väninna fick till den placeringen inga pengar alls till att grundutrusta. Nu har man genom just den org. ett högre omk.ers. tror det ligger på ca 7500 kr.
Vi själva ska få det lägsta i omk.ers. o vårt barn är ett blöjbarn som kommer direkt från bio utan några som helst tillhörigheter, i bästa fall en napp i munnen helt enkelt. Vet ju inte ens om barnet har en jacka på sig eller om vi får gå ut o möta upp henne med en filt i famnen.
(Naturligtvis kommer jag handla ytterkläder om barnet inga har på sig).
Jag kan förstå att om ett barn kommer med en viss del uppsättning att grundutr.summan då ska matchas av gentemot det. Men som i vårt fall, så kommer barnet helt enkelt tomhänt. Bilstol sitter hon väl i, men jag antar att kommunen har egna bilstolar att tillgå.

Nu kommer vi ju självklart se till att barnet kommer få det bra ändå och då får det ju bli att vi tar av vårt egna sparkapital för att utrusta barnet.
Så den människan som nästa gång säger till mig att *-fosterhemmen gör det för pengarna* ska få det riktigt mycket upptryckt i sig. För gud så in i norden less jag är på att höra det uttrycket.
Det verkar mer som att det är ett vedertaget uttryck av ren allmän karaktär än en erfarenhet hos människan.
Det är helt enkelt ett mycket ointelligent uttryck! Så! Nu fick jag gnöta lite om det också!

Tack förresten för gratulationerna. Vi är mycket mycket lyckliga o glada o ser fram emot att få barnet i vår famn så enormt mycket. Varenda dag seeeeeeeeeeegar sig fram!

vilda barn sa:
Hej
Våran liten kom med en papp kasse med kläder .Det mesta för litet och en bilbarn stol .Vi fick 3000 kr allt som allt .Det skulle räcka till kläder, leksaker möbler mm .Detta är via org .Låter som om kommun betalar mer även om det varierar .Håller med om att dom behöver komma ut och se vad det faktiskt kostar inte bara komma med en summa dom tror ska räcka .

MGB lycka till med plac .
 
Till MGB
Jag tror/vet oxå att våran org inte betalar ut pengar som rätteligen skulle gå till våran plac . Vi ska inte ens stå för alla kläder saker mm utan enbart bas delen på omkost ers ( Så det blir mycket pengar våran org sparat på våran plac) .Jag tycker det är sorgligt att kommuner tror att 8000 kr ska täcka ett barns behov .Givetvis kan man kompl men det är så mycket man måste ha med en gång .Sen kan man ju tycka att ni borde få en högre omkost ers under minst ett år för att kunna kompl efterhand .För inte blir det något över med ett så pass litet barn och lägsta ers .Konstig inställning många kommuner har att små barn ska ha lägsta ers .Dom som växer har blöjor bilbarnstolar som ska bytas mm dom borde generellt ha högre pga det .Lite fult att vänta med att lämna besked om summan till sista minuten.Tror att det är en strategi en del kommuner använder för att famhem inte ska backa ur.Man har ju redan börjat bry sig om sin kommande plac iom att tiden går.Men som du sa inte blir man rik på pengar .Tur att man kan bli rik på annat som värmen av små kramar och orden jag älskar dig av en liten troll unge/ungar
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp