Mycket pengar..?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Detta är en het potatis vem man än pratar med, men jag undrar hur ni tänker kring ersättningarna vi får för våra barn och det jobb vi utför.

Vi har 3 barn/tonåringar nu och får då ca 16.000 i omkostnader och får ut ca 33.000 i arvoden. På det så har vi våra ordinarie jobb och lönerna från det.
Anser ni det vara rimligt att vi/ni tjänar så mycket på att ta hand om dessa barn och ungdomar? Att vi ska ha ersättning är det inget snack om. Vi jobbar dygnet runt på olika sätt, men det känns ändå som en stor lön för något jag ändå gjort utan lön.

Vi levde ett ganska dyrt liv före alla placeringar och då vi fortsatt med det så blir det såklart att vi använder lönen för att täcka barnens alla resekostnader och dylikt. Vi sparar även 500-1500 kr per månad och barn för att dom ska ha körkort när dom fyller 18 samt en flytta hemifrån budget där vi köper möbler o husgeråd för de sparade pengarna. Vi sparar olika beroende på ålder på barnet.

HUr gör ni och tänker ni? Bör vi tjäna detta? Sparar ni till era barn?
 
Vad har ni för arvode innan skatt? Jobbar ni båda heltid eller har ni behövt gå ner i tid för att finnas tillhands för de placerade barnen?
 
Innan skatt är det olika men ca 12-15000 per barn det dras väldigt lite skatt så vi drar extra från ordinarie jobb.
Vi jobbar heltid båda men just nu är jag tjänstledig 6 mån och då ersätter dom min ordinarie lön utöver ovanstående ersättningar.
Vi får ju skatta en del så en del av pengarna försvinner i det gapet, men det handlar om nån tusing.
 
Jag tycker det låter rimligt. Tre tonåringar i en välfungerande familj är de bästa de kan få.Och att du dessutom skulle göra de utan pengarna känns som du gör de för att det är givande..Bara de låter som rätt person på rätt plats.

Sen att de finns familjehem som vill ha högre ersättningar har säkert anledning till det,,alla familjer är så olika.

De familjer som kanske inte tjänar så bra själva kanske också vill göra det här,och då tycker jag de är rimligt att kompensera med mer pengar.

De personer som måste ta från arvodet till sem o liknade för att få de att gå ihop är fel tycker jag .Så länge man själv inte tycker det är ok.

Det som känns fel är när man är beroende av arvodet för att få sitt eget liv att fungera .

Men om du tycker att du får för mycket pengar får du väl skaffa dig ett fadderbarn :razz:

Sen vet inte jag hur länge soc betalar för tonårsbarn,,,så länge de bor kvar ? Max ålder ?
När de flyttar va betalar de då..
Sen har man ju ett band resten av livet,,när de får barn alla tre,,,blir de era barnbarn då ,Som de förväntas köpa julklappar till eller hur ser de ut ? De blir ju väldigt mycket barnbarn om man har väldigt många barn,,, eller har men en tätare relation till vissa o behandlar de olika utifrån va man fått för relation,,,,,,,nu halkade jag inte på något annat här :banan: :banan:
 
Vi har 2 småbarn och en tonåring. Var lite otydlig. :)
Vi kommer absolut ha fler barn hoppas vi. De barn o ungdomar som bor här är en del av vår familj. Sen är det upp till dom om dom vill behålla kontakten, vi kommer göra allt för att dom ska känna sig som en del av vår familj. Vår tonåring som bott här ca 1,5 år och nu är myndig kommer bo kvar tills hen pluggat klart. Självklart gäller det även när placeringen upphört. Hen får flytta när vi anser att hen är mogen för det. Oavsett lön lr ej.

Haha... jag klagar inte över pengarna, men då många fam hem klagar på ersättningen bla här i forumet och vi istället fick en chock över att det var så mycket, så vill jag gärna höra hur andra tänker, egentligen.

Vi skänker 3.000 kr i månaden så vi slösar med gott samvete resten på resor, shopping, god mat, aktiviteter, körkort till alla barnen och ett färgstarkt hem. :) Gällande tonåringar så önskar vi att vi hade fler timmar på dygnet och några rum till. Då hade vi varit en än större familj. :)

Gällande tonåringar så får dom vara fam.hem.placerade tills dom gått klart gymnasiet lr tom dom är 21. Då får dom klara sig själva, inget stöd. Vissa kommuner har stöd o lghhjälp. Men inte dom vi har att göra med. Dom får söka soc.bidrag o söka bostad som alla andra. Vi har sagt att alla barn får bo kvar tills dom är redo att flytta. Men då har vi förutsättningar för det, även ekonomiska. Inte rättvist mot barnen/ då "vuxna" som måste förlita sig på fam.hemmets goda vilja.
Bra att veta att 18åringen själv måste söka om förlängning annars upphör placeringen på 18års dagen.

Vi ser framemot stora familjemiddagar i framtiden där vi får fira minst ett "barnbarn" i månaden.. ;)

Nä, vi har inga biobarn. Det kanske påverkar?..
 
Jag tror de skiljer sig mycket ekonomiskt,,, .. Man de handlar lite om hur man lägger pengarna. Ja de är klart nu har ni inga egna barn.Både i pengar och tid tjänar ni på det. men ni kanske skaffar egna ? Hur tänker ni då ?
Då kanske de inte finns lika mycket pengar över ? och frågan är om ni vill ligga ute med pengar för extra saker då ? om de slår mot biobarn ?
Jag har med förundras över de här med pengarna ,,, men vissa barn kräver nog mycket mer än ett heltidsjobb :)) Och då måste man ju tänka till..
Många som varit familjehem länge vill ha mer,,,,känns de som. Man kan nog inte räkna med en löne utv här. Sen om man bor i en storstad kostar de att leva,,,man lever på ett annat sätt en ute på landet. De kan åxå påverka hur man betalas ekonomiskt.

Men vissa har de som jobb,,, :twomad:
Än så länge fungerar de inte som jobb. Och det är nog inte det som är grundtanken med de här.
Det är då man märker ganska snabbt att de skär sig......
 
öhhhh!!!
vissa har det som jobb????
tro fan att man har det som jobb!!!
vilken dum fan skulle lägga ner all energi och kärlek för dessa ungdomar utan betalning???

felet i detta ruttna land är att man inte får kalla detta för jobb,utan detta är ett "uppdrag"!!!!!
jag jobbar på ett behandlingshem där vi som familjehem gör exakt samma sak vi gör på mitt jobb...
men skillnaden är att vi som familjehem får ca:250 kr efter skatt per dag och på jobbet kan dom ta ut ifrån 4500 och uppåt,per dag!!!
så är det fel att vissa har detta som jobb???
är det inte dags att vi jämställs som arbetare 2014???
 
Men vissa har det inte som jobb. Utan just som ett uppdrag som man känner att man vill ge.
Och jag tror att de är grundtanken. Att man kanske inte ska ha fler barn så man inte kan arbeta. Men att man givetvis ska kunna vara hemma i början. Och om de visar sig att de behövs av olika anledningar längre fram ,,för att barnet behöver det. Men inte att man ska räkna med det från början.
 
Nissepisse,, du kan ju alltid jobba på ditt jobb o få de pengar du vill ha .

Det här är ju frivilligt. Det måste vara jobbigt att arbeta som familjehem, om man har känslan av att bli utnyttjad och vara underbetald. Massa negativ energi runt att hela tiden hävda sin rätt. Sådant känner man av direkt i de hemmen...

Det är en sak om man får en förfrågan o man lägger fram vad man går med på.
Sen får de tacka nej om de inte köper det. Och tacka ja om de köper det.

Och sen grubblar man inte mer på det.

Man kanske inte får så många barn,,, men då får de vara... Bara man inte blir beroende av de här barnen för att sitt eget liv ska gå runt..

De som har egna pengar som de vill lägga på de här barnen,,är ju guld värda. Och gör en väldigt fin handling för de här barnen. Och att de dessutom gör det för att det är roligt o givande för egen del gör ju att man direkt känner ..att där skulle jag vilja placera mina egna barn.
Sådant märks direkt i de hemmen...
:bow :bow :bow
 
Hmm... ska dubbelkolla 33.000 men dom drar otroligt lite skatt så det är ca 12-15000 kr innan skatt iaf.

Jag/Vi är absolut en "dum fan" isf. Skulle någon ge oss möjligheten att adoptera dessa barn och ungdomar och därmed inte ge oss arvode. Då skulle vi gladeligen adoptera. Arvodet är en bonus. Vissa åker till afrika och volentärarbetar, andra är gratis studdybuddy... vi har valt bla detta. Vi hoppas på en stor familj av barn o ungdomar där vi får vara en del i deras framtid... en bra framtid.

Vill man tjäna mycket pengar så får man skaffa sig ett jobb som betalar bra och välja uppdrag som gör det möjligt att jobba heltid.

Vi har inga biobarn och så kommer det förbli. Många bonusbarnbarn ser vi som just en bonus och det är sällan pengar avgör om man är en bra mormor lr ej. :)

Har valt detta som mitt liv och inte yrkesliv. Men intressant att ta del av era tankar.
 
Har i alla år alltid hävdat att jag ej är familjehem pga pengarna- att de nästan kvittar - men nu , när vi efter 5 år (drygt) med ett barn , troligen måste säga hejdå till detta barn på helt felaktigt sätt känns pengarna så mkt viktigare . Så mkt energi , tid o engagemang vi gett, så mkt elakheter vi hört om oss.... Så Mkt skit vi fått ta. Så mkt vi försakat. Visst- barnet har gett oss mkt också- men i skrivande stund känns allt tungt o det är t o m så att jag tycker att vi borde ha högra arvode nu i denna jobbiga tid..... Då tanken om pengarnas varande eller icke- varande varierar med uppdraget ... Hade vi fått besked att vi fick ge detta barn trygghet till dess barnet är vuxet men att vi inte skulle få mer pengar - ja, då hade vi inte tvekat. Ovisshet är det som är mest krävande o kvävande ...
 
Ja,,,Det är onekligen intressant hur man tänker o resonerar.
Man snappade snabbt upp att de som har de som jobb är mest missnöjda,,men de kanske finns de som är nöjda med ? Oftast hörs de missnöje,men de e ju oftast då man har behov av att skriva av sig.

Sen är de de som har varit familjehem ett tag ,,, jag förstår att de tär. Speciellt när de inte blir de bästa för barnet. Det är en klar nackdel helt klart.
Men de är samma här ,,, finns de de som har varit familjehem i mer än fem år ,,och tycker att de mesta flyter på ? att man känner samma glädje som i början ?
Endel verkar göra uppehåll ibland o de kanske man behöver. Inte ha några barn alls en period på ett par år.. vila hämta kraft.

Men nej,,tjäna pengar . Då får man nog plugga o se till att göra en karriär. Och de finns nog en tanke med de med,, Man vill ju har rätt folk... Man vill ju inte ha ett familjehem som gör de för att de är bra betalt. Men alla tycker vi olika :bounce:
 
Tack Nissepisse.....ja jag har det här som JOBB det verkar sticka i mångas ögon, men nu är det inte några välartade vattenkammade telningar vi har, att jobba utanför hemmet med dom placeringar vi har skulle vara en omöjlighet.
Som mamma/barn med skyddade identiteter som varje gång dom ska iväg på rättegång eller polisförhör kräver minst 2 personer hemma för att det ska fungera, en sjukskriven liten 15-åring som vi hämtade på psyk med självskadebeteende, sjukskriven och har ingen skola....ska vi lämna henne hemma själv då eller?
Den pårökta lille :angel: som ingen skulle lämna utan tillsyn i sitt hem för då kan vi nog räkna med att halva hemmet är borta när vi kommer hem...
Ni som tycker ni får så mycket och kan jobba heltid säger jag bara GRATTIS till, hoppas ni har förstående arbetsgivare OM det börjar hända saker runt telningarna.
Några sossmöten och några BUP- besök i veckan + lite umgängen skulle vara kul o veta hur man skulle lösa det om man jobbar.
 
Och nä jag är nöjd med mina arvoden och omkostnader så jag gnäller inte men skulle vi legat på SKL rekomendationer så skulle vi aldrig kunnat ta dessa :angel: :angel:
Men jag skulle fortfarande vilja ha det som LÖN istället för arvoden, bara tryggheten att få A-kassa , semesterersättning, tjänstepension, grupplivsförsäkringar vore värt mycket.

Sen är det stor skillnad på att få välfungerande barn eller att få tonåringar med np-diagnoser :angel
 
Ja ni/vi är guld värda som väljer bort jobb och tar hand om de här barnen istället.

Och jag tror inte de sticker i någons ögon att man vill ha de till jobb. Varför skulle de göra det.
Men det man märker här att ni som har de till jobb ofta är missnöjda och att de inte riktigt fungerar som jobb här. Vilket är synd för de som vill.

Men jag tror att grundtanken med famijehem kanske är att man tar ett barn i en annars "välfungerande " familj.. Inte att de blir fler. Och att man ska försöka leva så vanligt som det går.Sen kanske inte de fungerar i praktiken.
Och de tror jag alla här förstår. :claphappy: Vi sitter ju alla i samma båt. :rollhappy:

Bara man inte känner /upplever det som att man blir utnyttjad. Och blir beroende av många barnen för att få sin egen vardag att gå ihop... Vilket man lätt kan tolka. Utan att man har ett annat allternativ om man tröttnar o vill leva ett liv med mer pengar.. För de är viktigt att man verkligen vill o tycker det är roligt o ser de som en utmaning av erfarenhet. Det här ger så mycket. :idea: Det finns ju en grundglädje när man stöttar de här barnen som man märker av själv.Vilket ger så mycket mer än pengar i mina ögon. :banan: :banan: :banan: :banan:
 
Skulle det vara så enkelt att göra storkovan i den här branchen så skulle det knappast vara så svårt att hitta familje och jourhem, allra helst förstärkta med minst en person hemma, det har vi otrolig förfrågan på, sällan vi har platser lediga.

Nu har både maken och jag jobbat i brancher där det är lätt att få jobb, men den dagen vi tröttnar eller inte får betalt för vårat jobb så slänger vi in handuken, då går jag tillbaka till vården (där får man både tjänstepension och betald semester och är ledig vid dagens slut) och maken tillbaka till IT branchen.
Så brinner man inte för det här så håller man inte på i 20 år, men betalt vill vi så klart ha för jag vill ha både pension och en normal lön man kan leva på. :smirk:

I början så jobbade jag och hade placeringar, men tyvär det fungerade inte....och arbetsgivarna står inte direkt och hurrar när du måste resa på dig och gå för att det är en ängel på rymmen ;)
 
hmm
men varför ska det vara en sådan skillnad då?
jag har själv varit med och placerat ungdomar på hvb hem som kostar skattebetalarna runt 9000:- per dygn!!!
samma problematik och ryggsäckar som dom ungdomarna som vi tar emot , fast för ca 250 per dygn!!

o vad är det för skillnad på det jobb som dom gör jämfört med vad vi gör??

måste man starta upp ett hvb hem för att få en rättvis ersättning för allt slit man gör....
för det är slit!

måste det vara fult att vilja ha en avtalsenlig lön för det jobb man gör?
blir man sämre familjehem bara för detta????
blir man bättre familjehem om man får en låg ersättning ,eller ingen alls?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp