När är man för gammal ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej
Jag har diskuterat med ett par bekanta som oxå är familjehem eller jobbar på soc .Om just den här frågan .När är man egentligen för gammal för t ex spädbarn. Skulle vara roligt att höra vad ni tycker .Vilken ålder har ni satt som lägsta för att ta emot en :angel: .Själv har vi inte satt någon fast ålder men vill helst ha 7 och uppåt . Är 44 år och gubben 52 så det passar bäst in på våra respektive ålder att ha lite äldre tycker vi.Dock vid kortare plac har åldern inte lika stor betydelse. Min ena väninna som jobbar på soc och plac ut barn .Försöker se mer på helhets bilden än på åldern .Hennes kollega vägrar dock att plac spädbarn till familjehem där någon är äldre än 40 år . :? Med anledning av att dom är för gamla annars .Kände mig last gammal :evil: Så vad tycker ni .Och vad tycker erat soc .

Mvh Vilda Barn
 
Jag fick en 18 månaders :angel: för 9 månader sedan och då i 53 års ålder.......
Har annars tagit placeringar från mellanstagie nivån. Men i detta fallet var det föräldrana som var för besvärliga för att barnen skulle kunna sättas i en yngre familj. Tanken är att banet skall åter gå till sin biologiska familj inom kort och det kanske är tuffare för en ny och lite oerfaren familj att släppa en :angel: efter 1 år eller så. Så denna social sek. tyckte att det var en fördel med äldre familjehem...... :banan:
 
Samtliga mina kommuner resonerar lika, att familjehemmets föräldrar skall vara i sån ålder att barnet skulle kunnat vara ett biobarn. Men sedan vet jag ju att det är vanligt med undantag, speciellt om det är en placering som inte förväntas vara på uppväxt.
 
Hej. Har väl ingen riktig gräns åt nått håll. Spädbarn vill jag helst inte ha dels för att det säkert skulle bli sjukt svårt att lämna tillbaka dessa och det är ju en bit av det vi jobbar med, för en återförening med bio, dels för att jag tror att det finns tillräckligt många som vill ta emot yngre barn. Känns som det är bra att den placerade är äldre än våran bio son som är tre, så han får vara liten. Mannen vill helst inte ha en tonåring men det tycker jag hade varit ok. Tror vi hade kunnat göra riktigt mycket nytta hos dessa. Åldern på oss är 36 och 37..
 
Vårt lilla pyre kom till oss 10 månader gammal, förra året och då ställde vi den frågan till kommunen om vi inte var för gamla (vi var då båda 42 år)? Dessutom var våra egna döttrar 20 och 18 år, men bodde fortfarande hemma.

Deras svar var att de hellre ser på familjen än på åldern.

Från början var vi akut jourfamilj (vi fick två timmars varsel) men fick efter några veckor en förfrågan om att bli uppväxtfamilj istället.

Plötsligt och oväntat kom biopappan med in i bilden och som det ser ut nu så ska, tyvärr, vår lilla trollunge flytta dit efter sommaren (tyvärr, för pappan "ser" inte sonen, och nu, nästan ett år senare har ännu inga större framsteg gjorts så BUP är inkopplade).

Sorgen när vårt lilla pyre flyttar kommer att bli outhärdlig... men bryta ihop får vi göra sedan ...
Och ska jag vara ärlig så tror jag inte att vi hade orkat bråka så mycket som vi har fått göra för pyret skull om jag varit kanske 10-15 år yngre och våra döttrar varit små. Som det varit nu så har vi alla fyra kunna koncentrera oss på vår trollunge och det har gjort under för honom och anknytningen.

Så jag förmodar att det finns både för och nackdelar med vilken ålder man har. Mycket handlar ju dessutom hur man själv är som person och hur familjen ser ut.
 
Visst är det fascinerande hur vi ser och upplever ålder .Anledningen till att jag och mina vänner kom att diskutera detta ifrån början .Är att en av våra vänner väntar barn :banan: .Och hon är hela 46 :evil: . Hennes man är hela 56 :evil: :evil: .Det är deras andra barn. Första är 25 år . Dom har varit familjehem i ca 20 år till och från . Förra året fick dom nej till en plac av en liten :angel: ca 6 mån pga sin ålder :evil: :evil: :evil: -Dom fick sig ett gott skratt när dom fick reda på att hon var gravid :rollhappy: :rollhappy: .Dom blev extra glada då dom hade gett upp om att få en till för ca 15 år sedan .Skam den som ger sig :claphappy: .


Till Bortblåst
Visst är det härligt när ålder blir till erfarenhet :smirk:

Till Tessa66
Det är en av våra hemsk heter :cry: med vårat jobb. Jag lider med dig och passar på att pussa lite extra på våran lill :angel: .För man vet ju aldrig hur länge man får ha dom .


Många kramar till er alla där ute både gamla och unga . För att ni finns och orkar . :claphappy:

Vilda Barn
 
Tack Vilda barn för att du delger oss detta.....
Måste medge att jag småler då jag läste din förklaring.
Vilken glädje för dina vänner.
Önskar dom all lycka med det som komma skall.....
Trevlig sommar
 
Hej!Fick vår ängel när den var 5 mån, då var jag 41 o gubben 54, har gått jätte bra att börja om. Idag har vi 7 fosterbarn i åldrar 2,3,4,7,17,18,18.Älskar detta liv !!
 
Mamma mu....vad härligt med så många barn. Är det syskon en del av dem?

Själv blir jag 41 nu och vi ska om allt går bra få en liten liten nu snart.
 
Turnit , två av barnen är syskon. Vi jobbar för 6 olika kommuner o aldrig haft problem med någon. Det är en härlig känsla att börja om igen med smått när man nått mogen ålder.Lycka till med placeringen. :claphappy:
 
Hejsan, tror inte det finns några riktiga direktiv , det är ju brist på familjehem, vi fick en tös på 7 år förra året då var jag 39 och min man 62....dagen efter vi bestämt oss fick vi förfrågan om en ofödd!!
Så allt är nog möjligt!! MVH Kerstin :razz:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp