När bör man eg be att få byta?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Familjehemssekreterare?
Vill höra era synpunkter på detta så blir jag tacksam, vi vajjar ganska mycket som ni vet och detta känns intebra alls och har inte gjort från första stund, detta är inget samarbete utan en envägsdialog...dvs vi försöker berätta och prata medans hon avbryter och bestämmer och talar om och sen är det punkt.
Vi är inte särskilt vana att ställa krav, vi pratar ogärna pengar och vi ber sällan om hjälp men nu då vi bad om hjälp så verkar det som om vår sekr inte klarar av att diskutera med oss så man ber chefen att vara med på ett möte och fort skulle det gå. Bör man inte kunna ventilera och diskutera med sina soc? Bör inte de kunna göra detsamma med oss? denna kommun har gett oss familjehemsutbildningen och där fick vi lära oss att detta handlar om ett 3-delat föräldrarskap men så är det INTE nu då vår gamla famsekr tyvärr slutat utan nu är det barnen och bio och soc medans vi som lever med barnen och känner dem, vi som vet hur deras/våran vardag ser ut och hur det fungerar vi ska inte ha rätt att yttra oss, är det så det ska vara? Ska vi inte kunna yttra oss förräns det ska bli möte med någons chef så vill inte jag samarbeta mer med den människan...då ÄR det ju inget samarbete heller. Man kan inte samarbeta BRA med alla människor, kanske det är personkemin som inte stämde och då SKA vi ju inte samarbeta för det blir aldrig bra enl mina erfarenheter.

BLÄÄ för det här säger jag, känns ur-uselt och humöret är inte på topp kan jag säga!!

Vad anser ni? När bör man byta?
 
Har ingen erfarenhet av att byta soc kontakt. Men i mitt fall så har vi helt klart en dialog mellan oss. De lyssnar på hur jag upplever :angel: och hur det fungerar efter umgängen, kontakten med bio mm.
Personligen har jag svårt att se att jag skulle ork om jag inte hade stödet från soc och den bollning som sker mellan oss vad gäller placeringen.

Lycka till!
 
Hej!

Vi har precis som du, med envägskommunikation, men skillnaden är att det är vi som pratar och ställer frågor, men FÅR inga svar...
Vi håller på att bli tokiga, nu har vi haft möte med "chefen" för det är tydligen hon som ska bestämma allt, Nu har jag förstått att de arbetar under princip, alla frågor ska tas i deras grupp??????
Mao så får vi inga svar, och frågorna glöms bort, eller nonchalant tigs ihjäl.....
Med detta blir följd att föräldrarkontakten blir lidande, umgängesplaner glöms att skickas till oss.... :evil:
Nu har vi kommit så långt att vi förstår att det är ingen idé att byta soc, sekr...utan det är hela deras arbetssätt som vi inte gillar, vi kan inte bli bortglömda, med massa frågor som blir obesvarande....
BARNEN blir lidande...
Nä det ska vara raka besked, vi frågar inget som är konstigt, vi anser att man måste kunna ha sådan erfarenhet som socsekr att förstå att vi inte kan vänta på alla svar....
Nonchalans, oansvarigt och kränkande tycker vi att det är....
Ps, Jag skulle vilja uppmuntra dig att våga ta mer plats med frågor och kräva svar ds.
 
ja det är just det vi har gjort nu,bett om stöd och hjälp av dem i form av att jag ska slippa ta av mina a kassedagar som ju ska användas till att söka jobb på vilet är helt otänkbart just nu och har varit sen i maj pga vår ena placerings svårigheter. stresskänslig och kravkänslig till max är barnet och det är på g med en ny utredning tack och lov . jag skulle aldrig klara av att ha ett arbete på heltid nu om familjen ska hålla i hop för ska vi stressa tidigt på mornarna så blir det totalkaos för alla pga barnet och det drabbar både barnet själv och alla övriga i familjen och de övriga barnen blir ju ledsna pch väldigt oroliga då eftsom barnet straffar alla på sitt sätt och sen skiljs alla som ovänner och det är ingen bra start på en fag som skulle kunnat bli bra om stressen undveks! dessutom alla möten runt barnet och tiderna de är på, det går bara inte . vi begär inte särskilt lång tid men i alla fall 3 månader eller något tills förhoppningsvis nya utredningen är klar och vi kanske fått de instser runt barnet att flyta . då jag frågade om detta inte var möjligt när det är så tufft som det faktiskt är just nu runt detta barn så fick jag svaret att det skulle bli ett möte tilsammans med chefen oxh nya famsekr så fort som möjligt .. .
känns som om hon väljer att misstolka allt vi säger och det känns absolut inte bra alls :? jag är ärligt skitnervös och mår skit inför detta möte, är rädd att vi ska behöva trampas på en gåmg till som det gjordes i vårat eget hem första gången vi träffades för ett par veckor sen! :x det är ju vi som känner barnen för guds skull !!!
 
Hej!

Har bara 1 råd till dig. Låt inte soc. utnyttja era känslor och omtanke. Ni måste vara tuffa. Det är det enda som hjälper och som får er att orka fortsätta med ert viktiga uppdrag.......Håller tummarna för er!/G
 
Herregud säger jag. . . :twomad:

I går var det sk nätverksmöte på Bup med skola,soc, bio-mamma och så lilla jag...bup ställer en tydlig fråga om det är klart vart barnet ska bo osv och soc svarar att vi har möte med familjehemmet nästa vecka då det ju tillkommit ett barn i familjen :smirk: hmm var det ett svar på frågan?
Vårat troll har troligen autism och inte enbart adhd och det ska utredas nu via bup.
Barnen får inte åka till bio på umgänge kom det ram då det är för långt och osäkert och de tänker heller inte betala hotell för mamman så hon får komma ner på umgänge.

I dag blir jag uppringd av sic som frågar hur jag tyckte mötet gick och jag svarade att det kändes bra då det var en kompletterande utredning och stöd i skolan jag ville ha och det fick jag ju :D
Då säger hon sen att jag fick intrycket att mamma vill ha hem barnen nu så jag får åka upp och höra med soc där vad för resurser hon får av dem...kort sagt kan man väl säga att då kommer dom flytta hem, eller? Hon verkar enbart tänkla med plånboken tyvärr men vi får den känslan och vem drabbar det? B A R N E N!

Hade vår förra soc varit kvar så hade detta aldrig kommit på tal då den människan känner mamman och har känt henne sen hon var liten.

Så osäkert som det är där uppe så blir jag ju mörkrädd och inte vågar man säga det till dem på mötet nästa vecka för då blir jag säkert missförstådd igen. :bounce:
 
Ibland blir man mörkrädd över hur olika uppfattning personer på samma ställe kan ha!
De har tillgång till samma utredningar och bedömningar men gör HELT olika tolkningar.............
Har haft en placering som gått från en akut med bevakat umgänge till beslut om hemflytt på ett drygt år!
Det blev resultatet när den sjätte socialsekreteraren på samma tid tog över....................

Den som gjorde placeringen sliter antagligen sitt hår!
 
Japp Honey det är precis det dom andra gör...fruktansvärt precis som du säger hur olika synsätt det finns men nu ska vi ju inte säga att det blir hemflytt förräns vi vet men det låter lite så och blir det så så kan vi inget göra, det vi kommer veta dock är att barnen kommer få flyta till annat familjehem i den kommunen om ett tag...BBIC?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp