När barnet blir vuxet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ni som jobbar som familjehem, hur gör ni när de blir vuxna?

Hur fungerar detta egentligen? Finns det någon här som har haft eller har vuxna placeringar och hur har ni gjort?

Frågan gäller en uppväxtplacering.

Hittade detta på nätet:


När barnen blir myndiga

Biståndsbeslutet enligt SoL upphör formellt när den unge fyllt 18 år.
Detta gäller även vid vård enligt l § 2 stycket och 2 § LVU s.k. miljöfall.
Eftersom den unge fyllt 18 år är det han/hon själv som ansöker om biståndet enligt SoL i form av fortsatt boende/ placering i familjehemmet.
Bistånd beviljas så länge den unge går i gymnasiet. Ett nytt biståndsbeslut måste fattas och en ny vårdplan upprättas.
Vad gäller vård enligt l § 2 stycket och 3 § LVU s.k. beteendefall, upphör vården inte vid 18 år.
Vård enligt detta lagrum upphör när behov inte föreligger, dock längst till dess att den unge fyllt 21 år.
Under en övergångsperiod från familjehemmet till det att den unge kan klara sig själv,
behövs insatser från den placerande sOCialtjänstens sida. Det kan röra sig om såväl personligt stöd,
hemutrustning eller ekonomiskt bistånd i avvaktan pa inkomster eller studiemedel.
21(35)
Om den unge efter avslutade gymnasiestudier bor kvar trots att grund för placering inte längre föreligger skall
socialtjänsten vara behjälplig i kontakt med socialtjänsten p~ orten där den unge bor.
I dessa fall kan den unge behöva hjälp med kostnader för hyresdel och uppehälle (boende).
Den särskilda tillsynen över v~rden enligt 6 kap. 7 § SoL bortfaller när v~rden övergår till vuxenplacering.
Socialtjänstens skyldighet att följa familjehemsv~rden enligt 6 kap. l § SoL och Skap. 1b § SoF gäller dock fortfarande.
Placeringskommunen fortsätter att ha ansvaret för den unge.
10.

MVH: Equilibrium
 
När jag ringde socialstyrelsen i ett ärende så sa dom att placerandekommunerna har "Uppföljningsansvar" tills den unge är 21 år.