När barnet blir vuxet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ni som jobbar som familjehem, hur gör ni när de blir vuxna?

Hur fungerar detta egentligen? Finns det någon här som har haft eller har vuxna placeringar och hur har ni gjort?

Frågan gäller en uppväxtplacering.

Hittade detta på nätet:


När barnen blir myndiga

Biståndsbeslutet enligt SoL upphör formellt när den unge fyllt 18 år.
Detta gäller även vid vård enligt l § 2 stycket och 2 § LVU s.k. miljöfall.
Eftersom den unge fyllt 18 år är det han/hon själv som ansöker om biståndet enligt SoL i form av fortsatt boende/ placering i familjehemmet.
Bistånd beviljas så länge den unge går i gymnasiet. Ett nytt biståndsbeslut måste fattas och en ny vårdplan upprättas.
Vad gäller vård enligt l § 2 stycket och 3 § LVU s.k. beteendefall, upphör vården inte vid 18 år.
Vård enligt detta lagrum upphör när behov inte föreligger, dock längst till dess att den unge fyllt 21 år.
Under en övergångsperiod från familjehemmet till det att den unge kan klara sig själv,
behövs insatser från den placerande sOCialtjänstens sida. Det kan röra sig om såväl personligt stöd,
hemutrustning eller ekonomiskt bistånd i avvaktan pa inkomster eller studiemedel.
21(35)
Om den unge efter avslutade gymnasiestudier bor kvar trots att grund för placering inte längre föreligger skall
socialtjänsten vara behjälplig i kontakt med socialtjänsten p~ orten där den unge bor.
I dessa fall kan den unge behöva hjälp med kostnader för hyresdel och uppehälle (boende).
Den särskilda tillsynen över v~rden enligt 6 kap. 7 § SoL bortfaller när v~rden övergår till vuxenplacering.
Socialtjänstens skyldighet att följa familjehemsv~rden enligt 6 kap. l § SoL och Skap. 1b § SoF gäller dock fortfarande.
Placeringskommunen fortsätter att ha ansvaret för den unge.
10.

MVH: Equilibrium
 
När jag ringde socialstyrelsen i ett ärende så sa dom att placerandekommunerna har "Uppföljningsansvar" tills den unge är 21 år.
Jag har haft 2 "vuxna" som flyttat men där gick LSS in och tog över.
Sen en vän till mig som har en 19 åring som gått ut gymnasiet där kom soss hem till dom och sa: Nu avslutar vi här, behöver xx ekonmiskt stöd får h*n vända sig till socialbyrån i denna kommunen...
Sen åkte soss därifrån och lämnade familjehemmet o barnet till sitt öde.......... :angel

Så alla kommuner jobbar väldigt olika.
 
Trixen sa:
När jag ringde socialstyrelsen i ett ärende så sa dom att placerandekommunerna har "Uppföljningsansvar" tills den unge är 21 år.
Jag har haft 2 "vuxna" som flyttat men där gick LSS in och tog över.
Sen en vän till mig som har en 19 åring som gått ut gymnasiet där kom soss hem till dom och sa: Nu avslutar vi här, behöver xx ekonmiskt stöd får h*n vända sig till socialbyrån i denna kommunen...
Sen åkte soss därifrån och lämnade familjehemmet o barnet till sitt öde.......... :angel

Så alla kommuner jobbar väldigt olika.


Hej och tack för ditt svar.

LSS omfattar bara personer med psysiska problem bl.a.?

Denne unge vuxna är endast oerfaren och har ej lärt sig att klara sig själv i det vardagliga vuxna livet.

Det är väldigt tråkigt att de inte hjälper till att vägleda och slussa ut de unga. Din vän med 19-åringen...hur gick det med denne? Hoppas det gick bra!

Har inte alla kommuner denna regel som står ovan i mitt första inlägg?

Mvh: Equilibrium
 
Ja vännen som har 19 åringen......dom försörjer h*n och lilla ängeln letar jobb..... men familjehemmet har inte skickat henne till socialbyrån :roll:

Ring socialstyrelsen och fråga vad du ska hänvisa "din" kommun till.
Det är för jäkligt att kommunerna bara kan lämna sina placeringar för att dom uppnåt en viss ålder, dom flesta :angel: har ju problem och behöver några år extra.

LSS går in om personen har något bestående handikapp.
 
Har oxå vänner med placeringar som dom stänger dörren för när dom fyller 18 inte klokt då dom går kvar gymnasiet o har varit placerade sen små.
Men jag har å andra sidan en placering som kom som 18 åring o behöver en grund att stå på för att komma igen o komma ikapp o få hjälp ut i vuxen livet o där har dom sagt att dom är ansvariga tills hen är 21. Visst självklart har det varit droger med i bilden med det är ju sorgligt att det ska behöva vara så för att få bo i en trygg familj tills man är redo att stå på egna ben.
 
Trixen sa:
Ja vännen som har 19 åringen......dom försörjer h*n och lilla ängeln letar jobb..... men familjehemmet har inte skickat henne till socialbyrån :roll:

Ring socialstyrelsen och fråga vad du ska hänvisa "din" kommun till.
Det är för jäkligt att kommunerna bara kan lämna sina placeringar för att dom uppnåt en viss ålder, dom flesta :angel: har ju problem och behöver några år extra.

LSS går in om personen har något bestående handikapp.

Känner ändå att de är en godhjärtad familj som ger den unge 19-åringen mer tid och framförallt en trygg bas att jobba ifrån medans denne gör sig redo för vuxenlivet. Eloge till dem måste jag säga!

Kan inte mer än hålla med om att det är rent förkastligt att fler kommuner inte stöttar dessa osäkra och kanske sköra unga vuxna. Blir så ledsen.

Skall ringa till Socialstyrelsen i mellandagarna och höra med dem.

Tack igen för ditt svar!

Mvh: Equilibrium
 
hoppsan sa:
Har oxå vänner med placeringar som dom stänger dörren för när dom fyller 18 inte klokt då dom går kvar gymnasiet o har varit placerade sen små.
Men jag har å andra sidan en placering som kom som 18 åring o behöver en grund att stå på för att komma igen o komma ikapp o få hjälp ut i vuxen livet o där har dom sagt att dom är ansvariga tills hen är 21. Visst självklart har det varit droger med i bilden med det är ju sorgligt att det ska behöva vara så för att få bo i en trygg familj tills man är redo att stå på egna ben.

Hej Hoppsan!

Men är detta ens lagligt?! Får man enligt lag göra så? Speciellt om de fortfarande går i skolan. Det är hjärtskärande att läsa att sådant kan hända. Har de haft något slags problem med de unga eftersom de så lätt har kunnat släppa taget och skicka ut dem på gatan? Du behöver inte svara på detta om du känner att det blir för personligt. Jag respekterar detta och förstår!

En eloge till dig som tagit dig an denna unga vuxna! Det finns de som behöver lära sig hur världen och vuxenlivet fungerar. Hur man betalar räkningar, lagar mat, städar, söker jobb och bostad m.m. m.m.

Visst är det sorgligt alla gånger...det måste jag hålla med om.

Mvh: Equilibrium
 
Hej,
Det finns omfattande regler och möjligheter till fortsatt kontakt och uppdrag enligt Socialstyrelsen om man läser detta Meddelandeblad
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/8386/2009-126-164_2009126164.pdf

samt SOFS 2012:11
http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2012-11/Documents/2012_11.pdf

Har själv varit kontaktperson till tidigare placerade ungdomar och haft stor nytta av att ha läst på detta. Finns säkert mer att läsa också, men jag hoppas det kan vara ett litet bidrag så att fler ungdomar får det stöd de har rätt till.

Berättelsen ovan kan inte vara ok på nåt sätt om det inte varit den unges önskan!

Lycka till!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp