När de blir "vuxna"

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har blivit tillfrågade om en familjehemsplacering som ska vara i ca 2 år tills hen anses vara vuxen och ska klara sig själv. Vi har sen tidigare en yngre familjehemsplacering och så tar vi emot jour i tonåren så det här känns nytt för oss och vi undrar vad som händer när placeringen upphör?
Tar soc ansvar då och hjälper med att få en lägenhet eller faller det på oss att ordna?
När vår lilla :angel: kommer upp i den åldern har ju hen bott hos oss nästan hela hens liv och då blir det antagligen lite som med ens biobarn att man har en långsiktig plan, kanske har sparat i hens namn eller liknande men har man haft en placering i 1 eller 2 år så kan väl inte vi ha samma ansvar efter placeringen?
Vi kan ju heller inte bara slänga ut någon bara för att placeringen är avslutad men att låta en avslutad placering bo kvar och "ta" en plats utan att vi får ekonomisk ersättning för det kommer inte heller att gå eftersom det här är mitt arbete :?
Hur har det varit för er andra?
 
Beror helt på vilken soss det handlar om, jag har varit med om en 18-åring som åkte ut...soss hjälpte inte till med något utan sa flytta till mamma eller gör vad du vill :x
Nu har jag en 18 åring som fått ALL hjälp man kan tänka sig, en lägenhet och nu ska han få startbidrag, så om nån vecka när det ekonomiska är klart så flyttar han.
En mycket bra kommun att jobba med :claphappy:
Men fråga soss...hur har ni tänkt om 2 år vad ska hen ta vägen och hjälper ni till då?

Lycka till
 
Ja,,, men vadå..18 år va det ? räknas man som vuxen då. Hur många barn flyttar då i dag. Tittar på min 16 åring .Ser inte han helt självgående om 2 år.Och de här barnen kanske har mer i ryggsäcken.Behöver de inte lite mer tid innan man släpper dem.
Och hur går de till då ? finns den möjligheten.. ? Det måste de ju gör :? 8) :angel
 
18 åringen jag har som får en lägenhet kommer även få en kontaktperson som hjälper till, den 18 åringen jag hade som åkte ut..... sa jag till efter att ha pratat med socialstyrelsen som förklarade att soss hade "uppföljningsansvar tills barnen blev 21" men då försvarade sig den kommunen med att det hade dom bara om barnen var LVUáde inte vid SOL placering :?
En annan hade jag tills hen var 20, det var inga problem, den kommunen betalade o allt flöt på.
Så nog är det olika alltid :x
 
Vi ska träffa kommunen om några dagar och då ska jag fråga hur de tänker när placeringen hos oss upphör.
Det kanske inte blir något iallafall då de egentligen vill hitta ett "eget" familjehem och vi är via org.
 
Vi har en tonåringsplacering som från början bara skulle bo tillfälligt.. men nu stannar hos oss. Vid 17 års ålder så började vi höra oss för vad som gällde vid 18 år och vad soc har för skyldigheter.

Så länge ungdomen går på gymnasiet så kan dom få förlängd familjehemsplacering upp till dom fyller 21. Det är ju så att biologiska föräldrar har försörjningsansvar tills barnet fyller 21 så länge dom går i gymnasiet och som familjehem kan man ta över det ansvaret.

Det är då viktigt att barnet själv innan sin 18års dag söker om förlängd placering under studietiden.

Om det blir avslag eller om ungdomen inte studerar längre så gäller samma regler som för "vanliga ungdomar". Dvs dom får söka socialbidrag och då även bostad genom soc. Dom får alltså inget "extra" för att dom är familjehemsbarn. Självklart finns det skillnader mellan kommunerna, men då är det ren goodwill, dom har inga skyldigheter att göra något "extra".

Vi har såklart sparat pengar under den tiden som vår bonus bott hos oss, men då det inte handlar om så många år så är det klart att det inte blir samma sparande. Dessutom går en bra slant till körkort också. Men vi ser till att vår bonus står i bostadskön och att det betalas, att det sparas för att flytta hemifrån och självklart kommer vi vara behjälpliga vid övergången till att söka bidrag och bostad.
 
Men vilken tonåring som har gått ut gymnasiet kan få en lägenhet i Stockholm :?
Det finns ju barn som har bott hos sina föräldrar hela sitt liv med ett regelbundet sparande och stått i bostadskö och som dessutom har ett jobb och ändå inte kan få tag i en lägenhet utan tvingas att bo hemma tills de är 25 år och kan köpa en lägenhet.
Om soc tror att de kan avsluta en placering och att vi ska "fixa" ett hyreskontrakt åt en tonåring (som har bott hos oss 1-2 år) utan jobb för att hen sen ska kunna söka försörjningsstöd eller att vi av god vilja ska ta samma ansvar som för biobarn och låta :angel: bo kvar några år utan ersättning så tror de fel.
Nu blir jag säkert misstolkad och dömd som en hjärtlös person men jag ser det precis tvärt om jag vill att det ska finnas en bra plan så att vi kan göra ett bra jobb och när vi är klara med det så är det någon annan som tar över och fortsätter att hjälpa :angel: ut i samhället och självklart ställer vi upp som stöd och support livet ut om det skulle behövas men man kan inte tro att vi efter så kort tid ska ställa upp lika mycket som för våra biobarn rent ekonomiskt :evil:
Nej finns det ingen efter hjälp så blir det ingen famhemsplacering för oss då fortsätter vi enbart med jour.
 
Prata med din kommun vad dom tänker. Vi är också Sthlmare och som sagt, vår fyller 18 om knappa halvåret. Men.. jag tycker att många är lite bekväma med boendet i Sthlm. Det finns lägenheter i ytterområdena, det finns andrahand att bo i ett år i stöten och det kanske är så att man inte kan bo innanför tullarna utan får sätta sig i lite "sunkiga" förorter. Ingen av mina vänners barn har haft problem när dom har tittat utanför "boxen". Så att bo hemma tills man är 25 behöver man inte. Man får bara se till att ungdomen är beredd på att ta ett steg från ett ganska bekvämt boende hemma hos "familjen" och lära sig stå på egna ben.

Självklart ska du inte försörja varje tonåring som landar hos dig, då skulle ingen våga ta emot tonåringar med risk för konkurs (dom är dyra i drift rackarna). =)
 
18 åringen jag har som ska flytta får ett ungdomsboende "för skötsamma" tonåringar av sin kommun. :banan:

Det där med bostäder i Sthlm.....mina äldsta 27 och 26 år fick lägenheter genom bostadsförmedlingen i hyfsade förorter för 6-7 år sen, yngsta som blir 21.....haha hon hamnar på plats 425 för en lägenhet i samma områden som dom äldsta fick lägenhet efter 1,5 - 2 år i bostadskön :angel
Inte ens i dom "dåliga förorterna " har hon chans på lägenhet med ok köplats, hon har hyrt en andrahandstvåa i Bromma nu för 12 000:- i månaden!! så nu gav vi upp, lånade ut jäkla massa pengar till henne och hon har köpt en bostadsrätt i en förort för 1,4 miljoner......så fungerar det i Sthlm tyvär. Dom sista åren så flyttar 2 busslaster (ca 90 personer) in till Sthlms län varje dag från resten av landet och från andra länder så det är inte så konstigt att man inte kan bygga till alla dessa.
Sonen och hans flickvän har en lägenhet som dom hyr ut ett litet rum på 8 kvm i till en från landsorten.... 3.500 får dom för rummet i månaden i en förort som man måste åka pendeltåg från stan i. Så enda chansen för våra lånebarn är att kommunerna har ungdomsbostäder eller försöksbostäder och det är väldigt få kommuner som har det.
 
Gissar på att mycket hänger på kontakter. Vi har haft många bra kontakter runt oss och vi har fixat lägenhet både i Hägersten, Kungsholmen, Västertorp, Telefonplan, Sätra, Solna, Järna och Södertälje. Lite tur och lite envishet skulle jag tro. Men visst är det för jädrans svårt. Vi har även gått in som både referenser och med förskottshyror men det är billigare än bostadsrätt.

Jag hoppas att ni har bra kommuner, vi har inte det och är redan informerade om detta. Så vi letar på annat håll.
 
Nu är det klart att hen ska flytta till oss men först vill soc att hen ska komma och provbo hos oss en helg och fortsätta bo en vecka till i jourhemmet för att sen flytta in på riktigt helgen efter. Vi har aldrig haft någon som har provbott hos oss förut och jag förstår inte riktigt syftet med det. Hen själv säger att det inte behövs och hen ska ju snart fylla 17 och borde kunna ta det beslutet själv men soc vill att vi gör såhär. Hur har det sett ut för er andra?
 
Nä så har vi aldrig gjort med tonåringar, dom har fått hälsa på sen har dom flyttat, verkar larvigt med en så pass stor som själv tycker det är ok att flytta :banan:
 
Ja… man kan inte sluta att förundras över allt… Små barn flyttas hit o dit utan inskolning… hem till föräldrar där inget funkar...Så plötsligt ska en 17 åring slussas in :angel :angel från jourhemmet dessutom. Vi pratar ju inte liten som knutit an… De e roliga……
:bounce: :bounce: :banan:
 
Min erfarenhet är att det är viktigt att även tonåringar "prov bo" så att dom få se hur det fungera i familjen. För drygt 3 veckor sedan kom en 17½ åring till oss utan att prov bo och efter 20 dagar så orkade inte hen med att vi hade regler i vår familj. Hen ville nämligen sitta och spela på datorn hela natten och titta på film. Jag hittade hen vid tv:en kl 01:30 ett par gånger. Sedan fick vi ta bort tv:e boxen varje kväll då vi gick och la oss. Jag tror att detta hade kommit fram i fall hen fick prov bo hos oss. Hen tyckte inte att det var viktigt att gå i skolan eller göra sådant som är "måste" i den åldern var en sol placering och hen återvände nu med glädje till sin bio familj som hen tidigare tagit avstånd i från. Tror att hen kanske inser hur det fungera och är inte bered att missta sitt gränslösa liv. Trist bara att soc acceptera det. Så jag är för ett prov boende.
 
Vi fick vår tonåring i knät över en timme. Chock för alla kan jag säga då vi inte är jourhem och aldrig haft en placering. Men i efterhand så har vår tonåring sagt att det hade varit bra att få provbo en skolvecka för att se hur rutinerna såg ut. Vi hade våra husregler (grundstommen) som vi visade och där stod just läggdags, ingen TV på rummet osv osv..

Det kanske inte har med anknytning att göra utan snarare vad hemmet har för rutiner o regler. Det hade jag själv tyckt vore skönt att få se innan man slänger sig in i en familj för "all framtid".
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp