När köpa säng mm.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
jag är NY i allt detta och har så många funderingar. Jag vill att det ska bli så bra för barnet som vi blivit matchade mot.

Snart ska det börja och till en början blir vi stödfamilj för att sedan gå över i ett varaktigt boende.

När utrustar man barnets rum????ingår det i omkostnaderna?

nej, sådant kommer till "vid sidan av". Om det enbart är ett kontaktuppdrag så ingår inte lika mycket som om det vore en familjehemsplacering men säng behövs ju absolut.

från kf

"9. Utrustning inför placeringen

9.1 Kläder m.m.

Socialnämnden ansvarar för att de som placeras i familjehem är utrustade med de kläder som behövs för den närmaste årstiden. Barnet kan även ha behov av leksaker, fritidsutrustning och liknande för att finna sig tillrätta och få en meningsfull tillvaro och trivsel.

Vad som ska köpas beror på hur ett visst barns behov ser ut, vad barnet redan har och hur länge placeringen förväntas pågå.

Det kan vara lämpligt att barnet och familjehemmet, i samråd med socialtjänsten, gemensamt planerar vad som ska köpas.

9.2 Basutrustning

Familjehemmet behöver eventuellt utrusta det rum som barnet ska bo i. Barnet behöver utrustning för att sova, förvara kläder, leksaker m.m. Skolbarn behöver plats för läxläsning. Vilken utrustning som behöver skaffas får bedömas utifrån vad som finns, vad barnet behöver utifrån sin ålder och intressen och hur länge placeringen beräknas pågå."

När vi var kontaktfamilj (för 100 år sedan :smirk: ) behövde vi en våningsäng (syskonen fick dela rum), det stod kommunen för. Sängkläder och handdukar fick vi använda våra. Leksaker fanns efter våra egna barn. Det är att ge och ta.............

Fråga din placerande handläggare. Det är dom som bestämmer vad de står för och vad ni får stå för.

Ja det verkar ju vettigt. man vill ju inte att barnet ska falla mellan stolarn och inte känna sig välkommet och i jämförelse med bio barnet känna att de har det sämre. typ ett torftligt rum med en madrass på golvet och nån avdankad pall att sitta på...USH

/Dubbelmamma snart

Trygga Rekan sa:
Ja det verkar ju vettigt. man vill ju inte att barnet ska falla mellan stolarn och inte känna sig välkommet och i jämförelse med bio barnet känna att de har det sämre. typ ett torftligt rum med en madrass på golvet och nån avdankad pall att sitta på...USH

/Dubbelmamma snart

Det placerade barnet/barnen ska ha samma standard som de biologiska barnen. Det ska inte göras skillnad på dem. Det är vad jag har hört och det är det vi tänker leva efter. Försöka i alla fall....

Det är lite skillnad om barnet skall bo permanent eller om det "bara" är 1-2 helger i månaden.
Som placerad är det självklart att de skall ha samma standard och förmåner som bio. Känns dock inte rimligt att kräva det materiellt för kontaktbarn. Dock skall de alltid behandlas likvärdigt när de bor hos oss.

Usch svamligt, hoppas ni förstår vad jag menar. Har tillbringat fm i skolan, jobbat på em och så två styrelsemöten ikväll.........
Ska nog gå och lägga mig nu :oops:

honey sa:
När vi var kontaktfamilj (för 100 år sedan :smirk: ) behövde vi en våningsäng (syskonen fick dela rum), det stod kommunen för. Sängkläder och handdukar fick vi använda våra. Leksaker fanns efter våra egna barn. Det är att ge och ta.............

Fråga din placerande handläggare. Det är dom som bestämmer vad de står för och vad ni får stå för.

Ja jag håller med, det bästa för alla är att ge och ta.......vi ju alla sunda och förnuftiga.

Ingrid

honey sa:
Det är lite skillnad om barnet skall bo permanent eller om det "bara" är 1-2 helger i månaden.
Som placerad är det självklart att de skall ha samma standard och förmåner som bio. Känns dock inte rimligt att kräva det materiellt för kontaktbarn. Dock skall de alltid behandlas likvärdigt när de bor hos oss.

Usch svamligt, hoppas ni förstår vad jag menar. Har tillbringat fm i skolan, jobbat på em och så två styrelsemöten ikväll.........
Ska nog gå och lägga mig nu :oops:

Jodå jag förstår precis vad du menar och håller med.
Ingrid

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp