När kommer 1a utbetalningen?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja, säg att man får en placering kanske 15e april, när betalas arvode o omkostnad ut första gången? hur länge behöver man alltså klara sig på sin egna ekonomi med den placerade? betalas det ut månaden efter som mitt arvode som god man?

Finns säkert att läsa någonstans men jag hittar det inte.
Vi skall själva bekosta möblerna till placeringen då tiden för placering bara är ett år... placeringen är en tonåring, helt ok, men behöver veta när man får arvodet o omk. för att ligga steget före, man är ju inte miljonär, inte vi i alla fall :roll:

Hur har ni det med datum för utbetalning?

mvh linda och c/o
 
Kommunerna har ett visst brytdatum varje månad för att löneutbetalningarna ska komma rätt. I vår kommun brukar den datumen vara runt 10 varje månad. Brukligt är att det kommer månaden efter men man kan få en xtra utbetalning. De flesta kommuner har sådana utbetalningsdatum ca 1 gång/v.
 
Tack! skönt att veta, så man kan hålla koll på sin ekonomi. Jag skall vara hemma på heltid 1 år så det känns ju extra viktigt såklart! nästa vecka kommer vår 17 åring!!!! Är så lycklig och samtidigt nervös! Tänker på ekonomin för att ha något konkret att fokusera på, detta är ju vår 1a placering och nu är det dax!!!! Hoppas bara att vi inte har tagit på oss något för svårt, men spännande är det! Och att betalningen möjliggör att jag kan fokusera på placeringen heltid känns så tryggt! :D
 
Jag skulle aldrig gå med på att köpa möbler.

Det finns regler hur utrustad en 17 åring ska vara.
1. Antingen har de med sig BAS utrustning.
2. Eller så får ni ett start bidrag av soc det brukar ligga mellan 6 000-8 000 kr.

Ungdomen får ta med sig möbler och prylar då de flyttar vidare. Eller så tycker soc att ni kan behålla och till nästa placering så finns ju möbler.

Ta ett snack och lycka till.
 
Vad spännande med en placering. Hoppas att allt går bra. :smirk:


Vill bara säga dock att j ag tycker heller inte att ni ska gå med på att köpa möbler själva. Det har väl ingen betydelse om det är ett eller tre år? Vet du varför de resonerar så?
Vi har en placering som eventuellt bara blir 6 månader, kanske ett år och soc betalade möblerna till vår :angel: rum ändå. 8300 kronor (enligt rekommendationerna) fick vi handla för.
 
Tia sa:
Vi har en placering som eventuellt bara blir 6 månader, kanske ett år och soc betalade möblerna till vår :angel: rum ändå. 8300 kronor (enligt rekommendationerna) fick vi handla för.

Slänger in en nyfiken fråga, har försökt få svar tidigare men ingen verkar veta. Rekommendationerna för inköp av möbler m.m. Vart finns de? Har frågat några socialsekreterare som aldrig hört talas om att det ska finnas några allmänt vedertagna rekommendationer.

Sara - i nyfikartagen idag :D
 
Inte ska ni bekosta möblerna själva, vilka snåljåpar!
Vi har alltid fått handla till våra placeringar. Vissa är snålare än andra dock :smirk: Men de har fått det de behövt för stunden i allafall.

Lycka till!!

Sara
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp