När lönebortfallet tar slut?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej.

Vi fick våran lilla :angel: i dec 08 och då blev det bestämt direkt att jag skulle gå hemma i ett år med fullt LBF. När december 09 kom så hade vi många livliga diskussioner om hur vi skulle gå vidare, vår :angel: har betydligt mer problematik än vad vi kunde tro från första början, så efter mycket påtryckningar från vår sida så går vi nu på bup och till slut gick soc. med på att förlänga mitt LBF tills dess buputr. var klar. De förlängde med ett halvår. Nu börjar ju denna dagen närma sig igen....och vår :angel: kan fortfarande inte vara heltidsdagar på dagis. H-n är där 3 timmar om dagen de dagarna det är mycket barn där och 4-5 timmar de dagarna då dom har lite mindre barn. Är det för mycket barn så blir vår lilla :angel: mycket orolig. Ett av :angel: problem är att h-n inte kan varva ner.... Och enl bup så är h-n väldigt mycket yngre än sin verkliga ålder känslomässigt och socialt, även om det också varierar, kräver otroligt mycket uppmärksamhet och vill bestämma över hela familjen. :angel: är ett 24 timmars pass, kan inte lämnas mer än i max 30 sekunder då det händer "något"
Igår var soc här med umg. och tog då upp vad jag ska hitta på nu när LBF tog slut. Jag berättade att jag precis fått tacka nej till ett heltidsjobb eftersom vi inte vet vad vi ska göra av :angel: under tiden och att några deltidsjobb där jag kan jobba ca 15 timmar i veckan inte finns. Dessutom så pratade jag med mitt fack och arbetsförmedlingen igår, och eftersom jag gått hemma nu så länge så får jag ju inte börja stämpla förrän jag fått ihop en period till. Men det var inga problem enl dom, dom kunde placera ut mig på något i ett halvår, men samma problem där var gör jag av :angel: dessutom får jag ju ändå inte stämpla upp till heltid om jag inte har möjlighet att jobba heltid.

Hur har ni andra löst ett sånt här "problem" det kan ju ändå inte vara meningen att min totala månadsinkomst ska vara lägre nu än innan vi fick :angel: Bup tycker inte jag ska jobba alls utan tycker att jag behöver den tiden som :angel: är på dagis att försöka hinna med något hemma och vila upp mig. Hur hade ni gått vidare med detta?

Ester
 
Har Soc kontaktat ert Bup? I vårt fall har Soc lyssnat väldigt mycket på Bups rekomendationer. De rekomenderade 50% i vårt fall och soc "köpte" det direkt. Har tidigare försökt strida själv men där är det bomväggar....
 
Jag blandar in mitt eget lilla problem med lönebortfall här... :wink:
Lång historia, men blir beviljad lönebortfall MÅNADSVIS sedan i december :bounce:
Tonåring som snor hemma, går inte att lämna ensam alls :littlesad
Soc. väntar på bup. utredning o tror (?????) att stjälandet ska upphöra med en evt. diagnos ???? HELT vansinnigt :bounce: Har försökt förklara att vi inte kan leva "månadsvis" utan behöver ett längre besked/beslut, men de verkar skita i det :?
Har gjort klart att vi INTE kommer att lämna honom ensam oavsett diagnos el. inte, då INGEN tar på sig betalningsansvar vid stöld. Då får han flytta , om de tar bort lönebortfallet :roll:
Han går i skola, ja, men VÄLDIGT oregelbundna tider, olika varje dag. Slutar ofta tidigare än sagt. Hur ska jag kunna jobba med såna tider ???
HELT ÅT SKOGEN SNETT :bounce: :bounce: :bounce:
 
Mitt länebortfall tar slut nu i maj, sen är tanken att jag ska återgå till jobbet men det fungerar inte.

Vår placering har flera funktionshinder och kräver ständig tillsyn dessutom har vi stora problem nattetid med utbrott som kan vara i upp till 6 timmar så det blir inte så mycket sömn. Så länge jag inte får sova blir det svårt att arbeta. Vi har avlastning 5 timmar om dagen på dagis men då behöver jag den tiden för att handla, städa, samt alla papper och telefonsamtal som ständigt måste fixas.

Hoppas verkligen att de fölänger mitt lönebortfall.

Ester: Man får väl anta att de lyssnar på dig och bup och låter dig vara hemma ett tag till. Om eran placering inte kan vara på dagis heltid finns det väl inget val? Håller tummarna för att det ordnar sig för er.

Det är så jobbigt att behöva oroa sig för ekonomin det borde räcka med att oroa sig för placeringen och dessutom behöver vi kunna lägga alla energi där och inte på att oroa oss och "bråka" om ekonomin.
 
Hej!

Vet om åtminstonde en kommun som gjort så att om det stadigvarande (under längre tid än ett år) behövs en vuxen hemma så utbetalar dom högsta arvodet x 2 - för i år 22 096 kronor per månad. Det blir förstås i många fall lägre ersättning än vid lönebortfall + arvode MEN tryggt och stabilt och man lyfter bort den ekonomiska oron....

Kan skicka länk till beslut via pm om ngn är intresserad :wink:
 
Vi tog emot ett barn i förskoleåldern, min man var hemma fick då lönebortfallskomp i 10 månader. Sen skolade vi in på dagis och märkte ganska snart att han behövde gå kortare dagar.

Jag ringde upp soc och sa hoppsan hejsan, om det inte var för placeringen så hade vi kunnat jobba heltid båda två men nu är det helt omöjligt. Förskolan vill inte att barnet går längre dagar. Borde inte vi få lönebortfallskomp då?

Jo, sa soc, kan du skicka ett underlag. Eftersom jag är företagare räknade jag ut lite enkelt vad bortfallet blir och så skrev soc en liten utredning, lämnade till nämnden och sen tjillevipp var det klart. Som jag uppfattade det var det avgörande att _förskolan_ ansåg att de korta dagarna var nödvändiga, det var inte vårt önskemål, liksom.

Jag har nu beslut på 8 månaders kompensation motsvarande 25 % av min lön.

Så, Ester, om jag var du skulle jag be soc att ta ett möte med förskolan och BUP för att få deras argument.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp