När skall man få omkostnadsersättning?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu börjas det! Vi fick hem 2 gossar för ca 3 veckor, precis efter utbelningsdag. Så vi fick dom att göra en extra utbetalning, blev ca 3500:- per barn. Så vi fick alltså 7000:- att spendera i juni månad. Och nu säger "soc" att vi inte kommer få pengar föräns nästa månad, dvs vi kommer själva få betala för juli och få pengarna i aug. Skall det verkligen vara så? Vill bara höra med Er som vet innan jag tar tag i detta med "soc". Men logist för mig är att pengarna kommer nu för behövs ju saker hela tiden ju. Gick dessutom åt väldans massa pengar nu i början pga att barnen inte hade ordentliga kläder med mera.

Sen så har vi ännu inte fått veta vad min sambos lön för detta kommer bli. Så börjar bli lite less på dom nu 8) , bra att veta hur saker skall vara för tänker inte låta dom köra med oss.
 
Vad beträffar kläderna ni fick skaffa så skall soc. eller vårndadshavaren stå för den kostnaden. Det står särskilt i kommunförbundets rek. speciserat att barnen skall ha med sig ett basutbud av kläder och annan utrustning (ex.vis. möbler, leksaker, sänglinne etc) vid överflyttandet, annars skalll man ha ekonomisk ersättning för de utgifter man själv får för detta.

Vad är det bestämt att ni skall få i arvode resp. omkostnadsersättning? Det kan väl inte vara tänkbart att 3.500 per barn skall omfatta både arvode, omkostnad och anskaffande av kläder/utrustning?
 
skärtorsdagsnatt sa:
Vad beträffar kläderna ni fick skaffa så skall soc. eller vårndadshavaren stå för den kostnaden. Det står särskilt i kommunförbundets rek. speciserat att barnen skall ha med sig ett basutbud av kläder och annan utrustning (ex.vis. möbler, leksaker, sänglinne etc) vid överflyttandet, annars skalll man ha ekonomisk ersättning för de utgifter man själv får för detta.

Vad är det bestämt att ni skall få i arvode resp. omkostnadsersättning? Det kan väl inte vara tänkbart att 3.500 per barn skall omfatta både arvode, omkostnad och anskaffande av kläder/utrustning?


Vi köpte sängar och dom ska soc betala dock har vi inte fått tillbaka pengarna än. Men det skall vi få har dom sagt. Sen så 3500:- skall täcka mat,blöjor och sådant tydligen.

Utöver det skall min sambo ha ersättning för att hon går hemma och det är dom inte klara med. Ska försöka plugga på alla dessa begrepp så man fattar något :D.

Men tillbaks till min fråga, inte kan det vara rimligt att omkostnad för mat och dyligt betalas ut månaden efter? Ska vi ju ha nu och handla för hela juli?
 
Det normala är att man får betalt i efterskott, dvs månaden efter. Man har alltså placeringen i juni och får betalt i slutet av juli.
 
Jo jag vet..hade samma reaktion när vi fick vår första..men vi ordnade så att vi kunde få lite i förskott då vi fick plac tidigt i månaden.
Men det ni lagt ut i sängar och kläder, borde de kunna ordna åt er kan man tycka..
Lycka till!
 
Jo, nog märker man att det betalas ut i efterskott... När vi hade vår jourplacering skulle vi ju lägga ut dels omkostnaden + ytterligare pengar för extra kläder mm som vi skulle få betalt för mot kvitto sen... Så vi fick ligga ute med ca 7000:- Ganska mycket pengar på en gång och de räknar med att man har det att lägga ut.
 
Ja är det inte sjukt så säg!
Vi har 2 st plac som kom samtidigt, och in i halva månaden..så första lönen blev ingen hit! Den ena uteblev helt och den andre var inte ens halv..*ler trött* Kvitton..ja dem skickades in.., men "slarvades bort" hos dem..och oj då, milersättningen för de där 100 milen.., dem missades visst. Riktigt roligt...-eller inte!

Men akta er för att råka göra ett litet fel själva...då ni! *ironisk*
 
Jag måste ändå berömma båda våra socialtjänster.

Fick handla det vi behövde, fick pengarna på 2dagar efter vi sänt in kvittona.

Men vi får oxo omkostnad m.m i efterhand *ler*
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp