När skolgången inte fungerar ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
har en fråga, de är så att vi har en 10 åring som är placerad hos oss.
har bytt skola i höstas.
pga av att hen var ett "problem barn" i sin förra skolan, dom andra ville inte umgås med XX pga av att hen var annorlunda, hade utbrott, skrek och bråkade, dom var rädda för hen.

men nu när vi bytt skola så är ju problemen fortfarande kvar.
varje dag så är det något.
vad ska vi göra ?
XX vägrar vara med på idrott, vägrar religion vägrar dans, vägrar träslöjd.
varje dag är det något.
försöker prata med XX, men det funkar inte.
och ändå har vi haft möte med skolan, att dom måste vara tydliga och bestämda.
då xx inte tjorvar med oss på detta sätt.

så min tanken är egentligen, klara xx av en vanlig skola ?
för xx går hos bup, skol kurator, dom har fått en extra resurs i klassen. men ändå så funkar det inte. o
och i morgon så har dom en vikarie och då funkar det ju inte alls för XX så då måste jag vara med i skolan.
känns som en ohållbar situation.
 
Ja, värt att prova är anpassad skolgång. Fokusera på det som funkar bra, låt den jobba med det ämnet istället tillsammans med assistenten, kanske denna har svårt med övergångar avbryten från ett ämne till ett annat? Kanske en promenad istället för en stimmig idsal?
Beröm betöm beröm för det som funkar...
Gå in lite före de andra från rast?

Kan ju vara värt att prova, kanske måste backa väldigt i skolgången för förlorad tid...

Lycka till Carina
 
tack, för svar.
ska försöka och prata med dom på skolan vad man skall hitta på.
för just nu så kan dom ju inte bedöma xx i vissa ämnen för att xx vägrar att delta. och ändå så har dom speciell genomgång med hen varje dag hur dagen gått, samt går igenom morgon dagen.

för det är alltid något som är fel, eller något som xx inte vill.
antingen gympa, slöjd, eller så ska xx inte vara med vägra.
och i bland så funkar det inte i matsalen, då vägrar xx att gå dit.
så de känns så hjälplöst.
vad ska man hitta på.

eller är det för höga krav i en vanlig skola för xx?

för skolan är toppen och dom försöker verkligen och vi pratar varje dag med läraren via sms och mail. eller öga mot öga.
 
...man kan även gå till matsalen innan de andrs med resursen!
Det gäller att minska ner för att sedan öppna upp. Måste gå baklänges ibland för att kunna gå framåt:)
Bedömningen kanske inte är det viktigaste när man är tio år utan då kanske det är viktigare med att vara där.
Minska ner och korta av och återigen beröm beröm det som fungerar.
Arbetsschema i bilder, vänd dem vartefter dagen går

Läs på om adhd och autism, det tänket funkar på de flesta även om man inte har en diagnos, och behöver heller inte få någon. Men den strukturen kan hjälpa...
 
tyvärr så har xx ingen egen resurs som på den förra skolan. så xx är där på samma villkor som alla andra.
och nu ringde skolan just, att jag får hämta hem xx, ingen bra dag. vägrar vara på fritids.

har varit i kontakt med bup och ssk angående dosökning utav xx medicin, då hen behandlas med ritalin, men har inte en adhd utan en så kallade anknytningsstörning.

så de känns som att man vill väl, man vill att det ska funka, men vette tusan vad man skall göra ? från skolans sida så tänker dom inte sätta in en enkom resurs åt xx, handlar om pengar.
någon som vet hur man går tillväga för att få en "assistent" (resurs) via lss ?

så att man kan vända det här negativa med skolan och allt som varit till att få det och bli något roligt som man ser framemot ?
 
okej tusen tack för svar.
då ska jag försöka ta det med soc, imorrn eller min man får nog ta det.
kanske går bättre då. värt ett försök i alla fall.
för som det är nu så grinar 10 åringen och vägrar gå till skolan. säger nu att hen tänker inte gå dit nå mer.
 
Jahaa... Då förstod jag dig fel, ursäkt från mig:)
Ja då får du be soc betala en resurs, vet flera som fått den vägen!
...men oftast behövs det en diagnos. Men kan ju vara bra som övergångsperiod under vårteminen.
Får väl håla hen hemma till vt start om denne vägrar.
Be soc komma hem nu pronto!! Och prata med hen själv:) de ska jobba...

Styrka till er/Carina
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp