När vet man att anknytningen funkar?

Tog emot bebis på 4 månader, som nu blivit 8. Funderar mkt kring anknytning. När vet man att det funkar? Känner viss stress över allt jag borde göra...men livet i familjen måste ju fortgå oxå. Såg en föreläsning igår om anknytning, där man bl.a. Fokuserade på att svara på bebisens signaler i rätt tid och varje gång. Svårt att få till fullt gehör med biobarn hemma... Så jag hoppas givetvis att jag får till tillräckligt med svar till bebis.
Bebis har gått från att vara lika glad mot alla till att bli mer reserverad mot främlingar. Tittar blygt men utforskande. Och ler sen oftast lite blygt. Det ser jag som positivt...men visst längtar jag efter att bebis ska bli "rädd" för främlingar och bara ty sig till mig.
Hur tänker ni, när kan man känna sig säker?
 
Anknytning tar tid. De placerade barnen har ofta en sargad anknytning bakom sig och måste börja om på nytt. En klok person sa till mig en gång att jag kunde räkna med att det tar minst ett år innan anknytningen är stabil, sedan pågår det ju anknytning hela tiden.

Skynda långsamt och placeringar tar tid, tid som övriga familjen kanske måste avstå ifrån till att börja med. Detta batalas sedan tillbaka i mångfald när placeringen känns trygg och stabil och kan ge kärlek tillbaka.
 
EmmaLisa sa:
Tog emot bebis på 4 månader, som nu blivit 8. Funderar mkt kring anknytning. När vet man att det funkar? Känner viss stress över allt jag borde göra...men livet i familjen måste ju fortgå oxå. Såg en föreläsning igår om anknytning, där man bl.a. Fokuserade på att svara på bebisens signaler i rätt tid och varje gång. Svårt att få till fullt gehör med biobarn hemma... Så jag hoppas givetvis att jag får till tillräckligt med svar till bebis.
Bebis har gått från att vara lika glad mot alla till att bli mer reserverad mot främlingar. Tittar blygt men utforskande. Och ler sen oftast lite blygt. Det ser jag som positivt...men visst längtar jag efter att bebis ska bli "rädd" för främlingar och bara ty sig till mig.
Hur tänker ni, när kan man känna sig säker?

Vissa bebisar "tykänns" aldrig medan andra gör det fler år.
Tycker det verkar som om du är på rätt väg :claphappy:
 
Vill bara berätta att igår, för första gången grät bebis när bebis träffade en kompis till mig och jag var utom synhåll. Kändes lite skönt faktiskt, som om det går på rätt håll! :D
 
Hej! Hur är det nu? Jag har en biologisk liten på 11 månader . Så barnen är i snarlik ålder:) Ni verkar vara på god väg . Sedan kan alltid umgänge o sånt störa nu o framöver . Lycka till!
 
Jotack, det gick bra sen. Det var som att det lossnade mer o mer efter den där händelsen. Tyvärr flyttade bebis till bio för nån vecka sen. Hastigt beslut.
 
Tillbaka
Topp