Någon som jobbar/jobbat som kontrakterat jourhem?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Skulle vilja höra för- och nackdelar med att jobba som kontrakterat jourhem. Någon som lite råd att dela med sig? Har lång erfarenhet som familjehem och kontaktfamilj. Ni som är jourhem, trivs ni med det? Är det något speciellt jag/vi bör tänka på. 8)
 
Vi har jobbat som kontrakterat jourhem i ca 7 år nu och stortrivs med det. Vi har 3-4 platser i ålder helst 7 år och uppåt. Ibland kan ju ett barn komma mycket snabbt, men oftast kommer det en till 2 dagar efter ett första besök. Ett första besök är alltid bra, både för barnet/förälder och oss och då berättar vi lite om hur vi lever o vad vi brukar göra på fritid osv. Barnet får också se "sitt" rum. På detta sätt tar vi bort mycket oro och barnet med förälder kan i lugn o ro gå hem och prata om det som komma skall. I vår kommun har vi också möjligheten att tacka nej till en jourplacering, om vi anser att just det barnet ej skulle passa in i just vår familj eller att barnet har så svåra problem att det ej vore lämpligt. Vi tar ex. inte emot någon med drogproblematik eller grov kriminalitet. Då vi är just jourhem under utredningstiden 3-4 månader, så pratar vi också om socialsekreterarens roll och om hur viktigt vi tycker det är, att barnet får höra hur utredningen går och att vi bokar in möten ungefär varannan vecka där dom ser och hör barnet och berättar vad som händer och deras tankar framåt. På så sätt har alla barn lika ofta kontakt med sin socialsekreterare, då vi märkt att det annars kan se mycket olika ut och en del barn undrar, varför den enas soc.sekr kommer eller ringer så ofta och den andras hör inte av sig alls och börjar undra om socialsekreteraren glömt bort barnet. Vi försöker också se till att vi får "tomma" veckor med jämna mellanrum, så att vi får en möjlighet att "ladda om batterierna". Vi har även möjlighet att ta in en avlösare (som vi själva fått välja), som kan lösa av en helg då o då eller om vi själva vill resa bort någon vecka eller 2 ibland. Vi försöker alltid planera in semester ett par veckor efter att skolorna precis startat, då vi märkt av att det är ganska lugnt just de första veckorna efter skolstarten.
 
Vilket fint upplägg ni har. Det är nog bra att man som ni ställer samma krav på alla soc sekreterare med närvaron.

Men jobbar ni för kommunen endast. Hur fungerar det ekonomiskt. Måste ni vara hemma på heltid båda 2.
 
Ja, för oss fungerar det här upplägget bäst och vi har ju också hört av både barn, föräldrar och övriga, att de också tycker om det. Det här med nytt inplanerat möte med soc.sekr, tycker vi är perfekt för alla parter, så ingen slipper gå i ovisshet om vad som händer + lika för alla. Vi jobbar enbart åt kommunen som vi har kontrakt med. Jag är hemma på heltid och har arvode för det, sambon har också annat jobb. Vi har fast månadsarvode och vissa fasta omkostnadsersättningar, därutöver har vi "vanlig" omkostnad för varje placering med tilläggskostnader för fritidsaktiviteter, telefonkort, kontakter/besök av föräldrar, möten här hemma av soc.sekr då det alltid blir fika eller något annat. Vi har också handledning tillsammans med några andra jourfamiljer, vilket är jättebra då vi också kan hjälpa o stötta varandra ibland. Vi har det hur bra som helst i vårt tycke och stortrivs med detta. Så underbart härligt, när gamla placeringar kommer tillbaka och hälsar på eller föräldrar som ringer och berättar vad som hänt sen sist och delar med sig av sin glädje över att saker o ting fallit på plats och det gått bra.
 
Tack Anna :bow ! Låter verkligen fint upplagt. En närliggande kommun är väldigt intresserade att få oss som jourfamilj och vi är själva intresserade. Har ett fast jobb sedan 22 år tillbaka och det är väl det som känns svårt att säga upp. Har kollat om tjänstledigt men det går inte nu i hög konjukturen men samtidigt är det ju det här jag brinner för. Lutar bara mer och mer åt att få bli kontrakterat jourhem, bara just att våga ta steget. Har funderat på detta en längre tid och känner att jag vill ta tag i det nu. Mer erfarenheter?
 
Det här är spännande att höra mer om.
Visst 17 är det svårt att veta hur man ska göra med jobbet - min chef knorrar oxå lite ang tjänstledigheten. Hon vill bara bevilja 6 månader och det bara huxflux efter att ha varit väldigt positiv innan till lång ledighet. Känns skumt med deras lappkast.

Får väl bli kontrakterat så småning om kanske så all info suger jag i mig jag med.
 
Jag får inte ens tjänstledigt 6 mån- Tycker ju det är i varje fall en samhällstjänst och just för att få prova på. Dålig på vad man har för rättigheter. Måste starta eget då får man tjänstledigt 6 mån men det är ju inte det jag vill.
 
Självklart måste man tänka igenom, vad det innebär att säga upp en fast tjänst, men själv har jag inte ångrat en dag att jag gjorde det, sen jag slutade mitt fasta arbete. Jag har heller aldrig behövt känna någon oro över ekonomin, då jag har mitt arvode oavsett placering eller inte, utan det bara löper på. Har du mera frågor eller funderingar runt det här med kontrakterat jourhem, så ställ frågor och jag ska försöka svara så gott det går och dela med oss av våra erfarenheter.
 
Funderar även hur ni gör med pension, tjänstepensionen som man missar när man är anställd? Livförsäkringen också som annars tecknas via ett jobb?
 
Vi får teckna en privat pensionsförsäkring och olycksfallsförsäkring, som vi får betalt för istället för det tillägg som motsvarar det som annars brukar ingå hos arbetsgivaren. För övrigt gäller ju också kommunens försäkring om något skulle hända i hemmet, vilken vi också omfattas av.
 
Funderar på en sak till:
Hur blir det om man "bara" jobbar som familjehem eller kontrakterat jourhem och skulle råka ut för en olycka, får jag sjukpennig då?
Hjälp mig med vad jag "borde" få i omkostnader och arvode som kontrakterat jourhem
0-18 år/placering?
 
Hör och häpna nu: jag har sagt upp mig till nyår fr mitt jobb och kommer att gå hem på heltid och göra det jag trivs bäst med, familjhem. Vilken lättnad det är att ha bestämt sig. Har funderat på detta länge men nu så... Det har varit så jobbigt att inte veta hur man ska göra, kändes som ett stort steg. Ska prova på kontrakterat jourhem. :banan:
 
Hej igen! Funderar hur ni gjort som jobbat och varit med i facket. går ni bara ur? Har väl ingen nytta av dem när jag blir hemma på heltid? Har ju många bra förmåner som jag missar via metall men.......
 
maggan65 sa:
Funderar på en sak till:
Hur blir det om man "bara" jobbar som familjehem eller kontrakterat jourhem och skulle råka ut för en olycka, får jag sjukpennig då?
Hjälp mig med vad jag "borde" få i omkostnader och arvode som kontrakterat jourhem
0-18 år/placering?

Hej! Jag skulle också vilja veta hur det är med de frågorna i citatet ovan som maggan65 ställde. Är det någon som kan svara på det? Ni får också gärna skriva ett meddelande privat. Jag är också väldigt nyfiken och har tänkt på att bli kontrakterat jourhem, vår kommun har också frågat oss om vi skulle kunna tänka oss det i framtiden.

Tia :smirk:
 
Hej!
Jag är inte jourhem, men jag har varit familjehem på heltid under några år. Är skild sedan 5 år och har inget försörjningsansvar för biologiska barn, så jag oroar mig inte så mycket för framtiden. Har ju bara mig själv att ta hand om ifall alla barnen skulle flytta. Eftersom flera av barnen är flygfärdiga inom något år så tänker jag försöka bli jourhem åren fram till pensionen. Har 5 år kvar till pensionen som jag inte alls vet hur stor den blir. När jag sade upp min fasta anställning gick jag ur facket. Vi får ingen hjälp därifrån och a-kassan kan vi inte utnyttja. Om vi inte har arvode och inte är anställda. Vi får folkpension men inte tjänstepension på det vi har i arvode. Givetvis får vi med det vi tjänat in tidigare om vi haft en anställning. Min gruppförsäkring som ingick i avgiften till facket fick jag teckna om till en egen försäkring utan att behöva ett läkarutlåtande. Jag har också sedan många år tecknat en frivillig sjuk- och olycksfallsersättning som ger ersättning om jag blir sjuk eller råkar ut för olycksfall.

Om vi blir så sjuka att vi inte kan ta hand om våra fosterbarn utan de blir t.ex. jourplacerade under vår sjukskrivning får vi ersättning beräknat på vårt arvod, från FK. Har vi barnen kvar under sjukskrivningsperioden får vi inte någon ersättning då vi har arvodet kvar.
Om vi råkar ut för en olycka finns det ett visst grundskydd från FK, men inte samma som om vi var anställda (arbetsskadeförsäkring)
Mat-tilda
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp