Någon som vet vad som gäller...??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har vår första placering, har haft tonåringen sedan i september. TANKEN var att det skulle bli en 6- månadersplac. Vet ännu inte hur det blir med en evt. hemflytt, om det ens blir aktuellt.
Min undran/fråga är om man måste ha "tillstånd" från plac. kommun för att söka sig till en org. under pågående placering. Vi kan absolut inte tänka oss att fortsätta ta plac. genom denna kommun, mest pga. uteblivet stöd. Vi vill alltså efter denna plac. ta uppdrag genom en organisation istället. Vad vi med denna tanke vill försöka med, är att OM MÖJLIGT undvika ett glapp emellan placeringarna. Jag är hemma på heltid av olika anledningar med denna plac, är alltså "hemmamamma" och har inget arbete att återgå till. Tyvärr kan det bli jobbigt rent ekonomiskt den dagen plac. upphör, vilket KAN bli i princip närsom helst med en månads varsel. Kan man då "visa att man finns" och anmäla intresse för en org. trots att vi inte kan ta emot ngn. just nu ??? Antar att man måste genomgå en utredning till plus att det kanske inte ens finns ngn.passande plac. just nu. Det kanske underlättar för oss då vi tar emot tonåringar i och för sig....
En annan undran också :D
Kan man kanske stå som jourhem för en spädisplacering ?? Det borde inte finnas några hinder som vår plac. kommun kan hävda för att vi inte skulle få ta emot en liten som jour.....Vi har visserligen inte ett helt rum till förfogande, men det borde inte heller vara aktuellt om det är en bebis det gäller. Eller ???? Då är det väl NÄRHET till oss som gäller ? Har jag helt fel :roll:
Måste vi fråga vår kommun om det är okej först ? I och med att vi vill finnas tillgängliga för andra org/kommuner...Jag vet ju att det är svårt att få en spädisplac. men chansen torde vara större om man är jour ?? Rörigt inlägg, hoppas jag gjort mig förstådd ändå :claphappy:
 
Visst kan ni anmäla er till andra kommuner och org redan nu och på så sätt finnas till hands om och när det är läge för ännu en placering (eller en placering istället för den nuvarande). I standardformuleringen i familjehemsavtalet brukar det stå inskrivet att placerande kommun (altså den som har placerat er nuvarande plac. hos er) skall tillfrågas/informeras innan man tar sig an fler placeringar men detta har inget legalt värde enligt två av våra kommuner. Vill ni ta er an fler plac så är det upp till er och den ev. org eller kommun som kan tänka sig er som familjehem.

Självklart vill varje kommun eller org som redan har er som fam.hem ha ensamrätt till er och ert hem men så fungerar det inte i verkligheten, ni har all rätt att vända er till nån annan under tiden ni har en plac.

Vi har tre plac från tre olika kommuner, ingen av de två första var glada över att vi skulle ta oss an fler plac men då de inte hade något att erbjuda och vi ville/kunde ta oss an fler plac så kunde de inte annat än "önska oss lycka till :x ". Kanske är det dessutom bra att ha sina plac från olika håll, ifall man får en soc. sekr. som man har svårt att samarbeta med menar jag, soc. sekr. har ju en tendens att röra på sig och det är inte ovanligt att nån ringer och presenterar sig som "Er nya familjehemssekreterare" för kanske tredje gången på ett par år :roll: .

Så kör hårt :wink: , ta kontakt med så många ni orkar och hinner, desto större chans att ni får en placering som passar er och NÄR det passar er.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp