Någon som vet vad som krävs för att soc skall omplacera?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Finns det någon här inne som har koll på vad som krävs för att soc skall ta initiativet till en omplacering? Hur olämpligt får familjehemmet vara innan soc sätter stopp? Finns det lagreglerat? Eller måste bristerna vara lika omfattande som i de biologiska hemmet innan de gör något och krävs det lika omfattande utredning om barnet som tidigare för att det skall flytta barnet?
 
Om jag hade misstankar om ett barn som far riktigt illa i ett familjehem hade jag genast gjort en orosanmälan! Det ser jag som en skyldighet som familjehem!
Stackars barn! Sviken av sina föräldrar och sedan dessutom bli sviken av de som skall stötta och hjälpa, snacka om att barnet tappar tron på vuxna som ser och inte agerar! Barn vet, att andra vuxna vet hur de har det. Detta kan man se tydligt i alla biografier som finns i ämnet.

:bounce: :bounce: :bounce: :bounce:
 
Bellixedda sa:
Om jag hade misstankar om ett barn som far riktigt illa i ett familjehem hade jag genast gjort en orosanmälan! Det ser jag som en skyldighet som familjehem!
Stackars barn! Sviken av sina föräldrar och sedan dessutom bli sviken av de som skall stötta och hjälpa, snacka om att barnet tappar tron på vuxna som ser och inte agerar! Barn vet, att andra vuxna vet hur de har det. Detta kan man se tydligt i alla biografier som finns i ämnet.

:bounce: :bounce: :bounce: :bounce:
Barnet far inte riktigt illa men riskerar att inte få det bästa förutsättningarna på sikt i och med att det är en nätverksplacering där orsaken till placeringen är kognitiv omogenhet ( utvecklingsstörning) och eftersom äpplet inte lanserar så långt ifrån trädet så finns den kognitiva svikten hos samtliga i de nätverket och de på sikt tycker inte jag ger så bra förutsättningar. Det är gjort orosanmälan och i och med placeringens beteende under placeringen är det gjort 3 polisanmälningar men placeringen är för ung så det blir ju på soc bord de med, sammanlagt finns alltså 4 anmälningar som jag vet om. Min man företräder placeringens ena förälder och skulle rent hypotetiskt kunna bryta placeringen i den ena förälderns namn eftersom det är en SoL placering. Men vi vill inte göra detta utan hoppas på att soc kanske tar sitt förnuft. Inget verkar ha hänt sedan anmälningarna, min man bör i så fall fått den informationen i och med att han företräder ena föräldern. Föräldrarna har gemensam vårdnad)..
 
magoo sa:
Bellixedda sa:
Om jag hade misstankar om ett barn som far riktigt illa i ett familjehem hade jag genast gjort en orosanmälan! Det ser jag som en skyldighet som familjehem!
Stackars barn! Sviken av sina föräldrar och sedan dessutom bli sviken av de som skall stötta och hjälpa, snacka om att barnet tappar tron på vuxna som ser och inte agerar! Barn vet, att andra vuxna vet hur de har det. Detta kan man se tydligt i alla biografier som finns i ämnet.

:bounce: :bounce: :bounce: :bounce:
Barnet far inte riktigt illa men riskerar att inte få det bästa förutsättningarna på sikt i och med att det är en nätverksplacering där orsaken till placeringen är kognitiv omogenhet ( utvecklingsstörning) och eftersom äpplet inte lanserar så långt ifrån trädet så finns den kognitiva svikten hos samtliga i de nätverket och de på sikt tycker inte jag ger så bra förutsättningar. Det är gjort orosanmälan och i och med placeringens beteende under placeringen är det gjort 3 polisanmälningar men placeringen är för ung så det blir ju på soc bord de med, sammanlagt finns alltså 4 anmälningar som jag vet om. Min man företräder placeringens ena förälder och skulle rent hypotetiskt kunna bryta placeringen i den ena förälderns namn eftersom det är en SoL placering. Men vi vill inte göra detta utan hoppas på att soc kanske tar sitt förnuft. Inget verkar ha hänt sedan anmälningarna, min man bör i så fall fått den informationen i och med att han företräder ena föräldern. Föräldrarna har gemensam vårdnad)..

Så många anmälningar och socialtjänsten har inte agerat! Här bör ni kanske gå vidare till socialstyrelsen om inget sker. Ju längre barnet lever med bristande omsorg desto värre blir det.

En av mina krabater kom som femåring och har nu bott hos oss i sex år. Här handlade det om stor omsorgsbrist och misshandel OCH DET SITTER KVAR SVITER ÄNNU! Så desto snabbare er krabat kommer därifrån desto bättre. Varför sitta och vänta ?
 
Jag kan ju tycka att något borde göras men det var oerhört svårt att hitta ett hem åt detta barn och det skrevs i barnets utredning att en placering bör ske utanför nätverket och detta hem var inte ett förstahands allternativ. Trotts detta blev de ändå i nätverket. Upplever att soc lever dels på prestige att dom inte kan ha godkänt fel familj etc och rädslan över att barnet inte får något annat hem.

Förmågan där barnet bor nu utifrån min känsla ( har inga bevis men brukar vara väldigt bra på att känna) är att " mamman" i familjehemmet är svagbegåvad och "pappan" känns snäppet värre, kanske en lättare utvecklingsstörning, han går i alla fall på sjukersättning. Detta är väldigt nära anhöriga till barnet. Däremot vet jag inte om de skulle ha räckt till någon form av insatser om det hade varit deras barn men jag rycker att ett familjehem skall ha högre nivå än så och när man inte har förmågan att kunna "tänka" ordentligt, inte kunna tänka i flera steg, kunna förutse konsekvenser eller sakna slutledningsförmåga tycker jag inte att man kan ta hand om ett barn med en så gedigen problematik då jag tror eller snarare vet att de behövs oerhörda insatser för att barnet skall bli något sånär ok! Jag tycker att de ska vara lite hårdare kriterier för familjehemmet. Hoppas inte det godkänner sånna familjer i vanliga fall. Men allt detta är svårt att bevisa det enda konkreta beviset som skulle gå att ta fram är väl orsaken till att familjehemmets pappa går på sjukersättning ( det handlar inte om något fysiskt handikapp och troligtvis inget lättare som Aspergers). Har skrivit ett meddelande till socialstyrelsen som jag inte skickat då jag inte tycker det vart nog konkret.
 
Jag kan tänka mig att detta hem inte hade blivit godkänt om det inte varit ett nätverksfamiljehem... tyvärr...elelr kanske ska jag skriva "tack o lov"...men det hjälper ju inte detta barn. Jag kan ju hoppas att fler gör orosanmälningar. Vet du om skolan där barnet går i sitter med samma oro som dig?

Att en person går på sjukpension i sig är inte alltid negativt för ett barn,( det kan ju som sagt bero på många orsaerk osm inte als skadar ett barn) men helheten så som du beskriver den verkar inte vara optimalt för denna unga individ. När det gäller dessa placerade barn o ungdomar o vuxna behöver ju fam.hemmen ha lite av det där extra att ge till barnet/ ungdomen/den vuxna.

Hoppas att ngn reagerar på det som sker- om ingen annan gör det så gör gärna fler försök att hjälpa detta barn. Men slit inte ut dig. Det är det lätt att göra. Det du kan göra är att uppmärksamma problemen.

Lite tröst o styrka kommer här
 
Gör mitt bästa... sa:
Jag kan tänka mig att detta hem inte hade blivit godkänt om det inte varit ett nätverksfamiljehem... tyvärr...elelr kanske ska jag skriva "tack o lov"...men det hjälper ju inte detta barn. Jag kan ju hoppas att fler gör orosanmälningar. Vet du om skolan där barnet går i sitter med samma oro som dig?

Att en person går på sjukpension i sig är inte alltid negativt för ett barn,( det kan ju som sagt bero på många orsaerk osm inte als skadar ett barn) men helheten så som du beskriver den verkar inte vara optimalt för denna unga individ. När det gäller dessa placerade barn o ungdomar o vuxna behöver ju fam.hemmen ha lite av det där extra att ge till barnet/ ungdomen/den vuxna.

Hoppas att ngn reagerar på det som sker- om ingen annan gör det så gör gärna fler försök att hjälpa detta barn. Men slit inte ut dig. Det är det lätt att göra. Det du kan göra är att uppmärksamma problemen.

Lite tröst o styrka kommer här

Min man skall prata med skolan och se vad de har att säga om saken men heltplötsligt förra veckan kom kommunens jurist på att fullmakten för att företräda ena föräldern måste göras om för att gälla i skolan och tills det är klart ( ska skickas runt i halva Sverige typ för att få tag i föräldern som ska skriva under) så kan inte skolan lämna ut någon information.

Jag har inte helt koll på när man får sjukersättning men utifrån min bedömning hur han är så känna det som att de kan ha med de kognitiva att göra. När får man sjukersättning annars om det inte är nå fysiskt heller? Som inte påverkar negativt?

Tyvärr är det oerhört jobbigt att se på när det går åt skogen, när vi dagen före kälvästern avbröt för rädsla av våra egna barn skulle fara illa av beteendet, vet ju nu i efterhand att beteendena hör till nevropsykriatiska diagnoser och att om soc skött allt bättre hade barnet varit kvar här och när man då såg framför sig att barnet skulle få ett hem som var minst lika bra som vi och sen blev det hur dåligt som helst! Och att barnet alltid kommer vara en del av familjen blir det svårt att släppa.
 
Att känna sig maktlös o att se på att barn inte får det de behöver är en pärs... Visst är det bra att det är ordning o reda o att man tar fullmakter på allvar..men det är illa när det är barn som far illa av det. :littlesad .

Tröstkram i höstmörkret o ledsnaden o oron
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp