Någon som vet?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Måste man ha båda föräldrarnas godkännande för en vårdnadsöverflyttning eller räcker det med en förälders godkännande? Har fått två olika svar av två människor innom soc! En av dem har rätt men vem?
 
Bägge falska!

Hej! Bägge svaren du fått är osanna.

Ingen av föräldrarna behöver godkänna en vårdnadsöverflyttning - OM den sociala utredning soc i din boendekommun klart visar att det är bäst för barnet att vårdnadsöverflyttning görs. Sedan måste ju förstås tingsrätten döma till placerande socialnämnds fördel. Parterna i målet är mao placerande socialnämnd och föräldrarna.

Du kan initiera en vårdnadsöverflyttning genom att skriftligt begära vårdnadsöverflyttning till placerande socialnämnd. Om du inte gör det så får du inte se några papper alls! Glöm inte att skriva civilrättsligt avtal med plac.kommunen INNAN rättegången. :idea:

Mama
 
Jag har en del funderingar kring de här med vårdnadsöverflyttningar, jag vet att vi kommer att få frågan nu till våren.

Hur fungerer det i er komun ( i vissa fall blir man ju som familjehem helt utan allt stöd och uppbackning om man skulle behöva det)

Hur tar föräldrarna det om det är utan deras medgivande?
Jag tror mej veta att vi kommer att få det ganska tufft med våra biosar.

Ekonomin blir den förändrad?

Önskar få veta allt och lite till

Nikita
 
Medlem FaCO?

Hej! Rekommenderar att du blir medlem i FaCO för att få stöd och råd i dina frågor. :idea:

Om du vill kan även familjehemmet.se förmedla mitt telnr om du vill prata med mig. (Vi gjorde vårdnadsöverflyttning för drygt ett år sedan.)

Mama
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp