Naiv?!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur är man om man är "ganska naiv" och befinner sig i tonåren..?
Ge mig beskrivningar på hur ni tänker, när någon säger att en person är naiv..för jag är helt nollställd i huvudet och kan inte alls komma på hur man är i ett sånt tillstånd.. Sökte på wikipedia, men där hittade jag ingenting. Förmodligen ska man veta exakt vad det betyder..det tillhör allmänbildningen förmodligen, att alla vet..

Tackar för all hjälp!

/Trögtänkta Voyager
 
Naiv betyder ju att man är godtrogen, lättlurad och att man inte ifrågasätter vad andra säger eller gör, i första hand de personer man ser upp till på ena eller andra sättet.
Det betyder väl också att man inte inser konsekvenserna, att man tror att allt löser sig.

Kan tänka mig att "såna" ungdomar är lätta att lura in på diverse dumheter.
 
Ett lite mer elakt uttryck för naiv är ju dum blondin, vad det gäller för flickor. Tyvärr, för så är det ju inte så klart, men ett väldigt historiskt uttryck är det.
 
Okej..tack för era smarta förklaringar. När man läser dem så här.., så är de kanske ganska så självklara..
Har fått höra om en ungdom, som ska vara "ganksa naiv". Har ej träffat ungdomen, så jag kan inte säga om det stämmer..men nu har jag lite info om hur man är när man är naiv..typ tvärtom hur jag själv är.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp