Ni med spädbarn placerade....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tack för era Åsikter och väldigt olika uträkningar....
Jag känner att Adal och Trixen förstår lite mer vad jag menar !
Denna mjölkersättning går INTE på recept tyvärr ! Det är än så länge under " prova-varför-magen-krånglar-stadiet" så vi får verkligen hoppas att det inte fortsätter med denna extremt dyra kost. Det går åt 1,5 liter varje dag och då är x bara 1 månad ! Blöjor försöker vi köpa billigast möjliga, men man kan ju liksom inte vänta på specialpriser när förrådet är tomt...
Kläder handlar inte om någrasom helst lyxvarianter, jag köper begagnat i den mån det går, annars bara billiga i affären. Tvättmaskinen går varje dag då x både spyr och bajsar hej vilt. Vår elkostnad ligger på runt 3-7000 i MÅNADEN ( ja, ni läste rätt ) beroende på årstid. Gammalt hus, ingen ekonomisk uppvärmning, bara element.
Milersättning ingår i omkostnaden vi har, inget extra . Så jag överkonsumerar inget här inte. Detta är faktiska kostnader.
 
Kråkan:
jag tycker verkligen att soc ska skjuta till extra för speckosten och för milen. Står det någonstans att milen ska ingå? Annars så ska dom stå för det...

kram!!
 
Kråkan sa:
Tack för era Åsikter och väldigt olika uträkningar....
Jag känner att Adal och Trixen förstår lite mer vad jag menar !
Denna mjölkersättning går INTE på recept tyvärr ! Det är än så länge under " prova-varför-magen-krånglar-stadiet" så vi får verkligen hoppas att det inte fortsätter med denna extremt dyra kost. Det går åt 1,5 liter varje dag och då är x bara 1 månad ! Blöjor försöker vi köpa billigast möjliga, men man kan ju liksom inte vänta på specialpriser när förrådet är tomt...
Kläder handlar inte om någrasom helst lyxvarianter, jag köper begagnat i den mån det går, annars bara billiga i affären. Tvättmaskinen går varje dag då x både spyr och bajsar hej vilt. Vår elkostnad ligger på runt 3-7000 i MÅNADEN ( ja, ni läste rätt ) beroende på årstid. Gammalt hus, ingen ekonomisk uppvärmning, bara element.
Milersättning ingår i omkostnaden vi har, inget extra . Så jag överkonsumerar inget här inte. Detta är faktiska kostnader.

Hej :)
Jag tycker du skall boka ett mötte med soc och ta med dig kvittona för vällingen och en samman ställning för kläder, mil. Och andra kostnader så ni kan kolla igenom omkostnaderna och precis som Adal säger : står det verkligen i kontraktet att milersättning ingår ? Och gör det det skall det stå vilken mil ersättning in går tex för umgängen 2 gånger per mån eller liknande
 
Kråkan sa:
Vår elkostnad ligger på runt 3-7000 i MÅNADEN ( ja, ni läste rätt ) beroende på årstid. Gammalt hus, ingen ekonomisk uppvärmning, bara element.

Menar ni att ni räknar med att placeringarna ska betala "sin andel" av precis alla driftskostnader på huset? Eller vad räknar ni in i "hyran"?
 
Kajsa sa:
Kråkan sa:
Vår elkostnad ligger på runt 3-7000 i MÅNADEN ( ja, ni läste rätt ) beroende på årstid. Gammalt hus, ingen ekonomisk uppvärmning, bara element.

Menar ni att ni räknar med att placeringarna ska betala "sin andel" av precis alla driftskostnader på huset? Eller vad räknar ni in i "hyran"?
Ja det är väl självklart ?? Det drar ju mer vatten/ el med fler boende. Våra egna, vuxna biosar som jobbar betalar sin del också, så varför skulle det kosta mindre med " utomstående" som bor på samma villkor ?
Hur gör du själv ?
 
Kajsa sa:
Kråkan sa:
Vår elkostnad ligger på runt 3-7000 i MÅNADEN ( ja, ni läste rätt ) beroende på årstid. Gammalt hus, ingen ekonomisk uppvärmning, bara element.

Menar ni att ni räknar med att placeringarna ska betala "sin andel" av precis alla driftskostnader på huset? Eller vad räknar ni in i "hyran"?

Vi följer knsumentverket, och min dotter som jobbar betalar hemma vad konsumentverket rekmenderar.
3.800 betalar hon och sen ska hon betala sina uteluncher, SL kort, frissan, kläder, mobil så dryga 7000 kostar en 19 åring.

Självklart ska kostnader för hus, el, vatten, sopor, hemtelefon, slitage betalas lika mellan dom som bor där.
Man ska väl inte behöva gå back för att man har placeringar? eller??
 
Tycker att det är alldeles självklart att kostnaderna ska fördelas på de som bor OCH att vi som familjehem inte ska stå för kostnader såsom det blivit för dig Kråkan!
 
Gör en uträkning över en månad/vecka med kvitton och dylikt och visa vad det kostar då!
Borde ju inte vara så svårt...
Om soc LYSSNAR är dock en annan femma :angel :x

Vi har dock aldrig haft problem med att få höjning när vi kunnat påvisa kostnaderna. :bow
 
Det var inte meningen att göra någon upprörd, jag undrar bara hur det brukar fungera... Själv har jag inte kommit längre än att jag (vi) funderar på att försöka bli familjehem.

Jag tänkte i banorna att jag har ju valt att bo så pass dyrt som jag gör och den skillnad det skulle göra om vi var en till i hushållet skulle inte motsvara 1/3 av alla driftskostnader. Jag trodde nog mer att omkostnaden skulle täcka de merkostnader som blir. Tex uppvärmning av vårt hus är svindyrt, men bodde vi flera i huset skulle den utgiften inte öka. Inte heller skulle räntorna på lånet bli högre. Hushållsel, vatten, sophämtning mm är ju däremot mer proportionellt mot antal som bor.

Men om det fungerar som ni säger så är det förstås bra! Jag är inte på något sätt emot det, jag försöker bara lära mig hur det fungerar så att jag är påläst och förberedd innan vi anmäler oss som intresserade.
 
Nejdå Kajsa, ingen som blir upprörd, disskutioner är alltid bra, vända o vrida på allt ska man göra :)
Man kan även resonera så här:
Vi har 4 biobarn vi har en kåk (två kåkar om jag räknar grannhuset vi köpt endast för att ha fler placeringar) i Sthlm som är 6 rum o kök, nu har 3 flyttat den 4é är på väg att flytta hemmifrån, alltså skulle vi kunna sälja kåken och köpa något mindre, men eftersom vi valt att ha jourhem på heltid så har vi valt att bo kvar trots att det blir dyrare, mellanskillnaden måste självklart betalas, vi har en eluppvärmd 70-tals kåk så dyraste kostnaderna är elräkningen, självklart även räntekostnaderna som vi inte skulle haft om vi valde att bosätta oss i en trerumslägenhet. Så när vi har 4 placeringar så måste omkostnaderna täcka upp för elen, jätte-sopptunnan, vattenförbrukningen, telefonen, räntekostnaderna, 2 bilar behöver vi, inköp av bilarna, skatt, försäkring (vi skulle klarat oss med en bil om vi inte haft placeringar)
För att inte tala om slitaget........ när vi haft vissa jourisar som målat på väggar, kissat ner madrasser, råkat hälla ut vatten på parkettgolvet o.s.v så renoverar vi säkert tre gånger så ofta som en "vanlig familj". :angel

Det är så otroligt mycket kostnader som man inte tänker på INNAN man får placeringar.
 
Det är nyttigt att höra hur ni erfarna gör!

Men om man kollar på rekommendationerna så är omkostnad för barn under 12 år 3850-5500 kr. Om jag skulle räkna med alla de kostnader som har med vårt boende att göra (utan att ta med renoveringar och sånt extra som du också nämner, eller bilar) så skulle nästan hela omkostnaden gå åt till "hyra"... Och då finns det inget kvar till mat och kläder och annat som man mer direkt tänker på som omkostnad. Så finns det de som får mer i omkostnad än vad dessa rekommendationer säger, eller får man räkna med att "ge rabatt på hyran" om man bor dyrt och vill bli familjehem?
 
Konsumentverket räknar att det kostar 1.800: för ett rum men då räknar dom med en "normalfamilj" i en fyrarumslägenhet i en mellansvensk stad.
Har du en kåk, allra helst i en storstad så vet vi ju att det är för lågt räknat så ja man får räkna med att
"ge rabatt på hyran" som du skriver.
Det är ju just det här vi vill få en ändring på, att ta placeringar o inte få högsta kommunförbundets omkostnad (och det är LÅGT räknat) är helt galet och vi måste all protestera mot det och vägra lägre ersättningar. Man ska inte behöva ta av arvodet som vi skattat för.

Men så länge folk godtar det så kommer så klart kommunerna försöka....
 
Hej Kråkan!
Jag räknade mest med faktiskt kostnad,,, så visst är det lågt men det går! Har du mamman kvar, kanske du kan ta lite av hennes omk?
Det bästa du kan göra är att skriva upp precis allt i en vecka och spara kvitton,,, då har du svart på vitt att lämna in, då ser de ju:) så får de ju hojja efter det ..

Milen till umgänge ska självklart ligga utöver:)

Hoppas det ordnar sig/ Carina
 
Vi bor också större än vår " ursprungsfamilj" skulle behöva. Visserligen bara 2 rum extra, men där har vi tex ingen direkt värme på när det står tomt. Det går såklart mer vatten också, med fler i hushållet. Tvättmaskinen och torktumlaren... Ja det ska vi inte tala om :angel
Blöjbarn fyller soptunnan dubbelt upp. Osv osv... Några räntekostnader har vi inte dock. Däremot två stora bilar, hade vi inte behövt utan placeringar.
Naturligtvis har vi valt detta liv / livsstil helt själva, men ... Vem ska stå för merkostnaderna ?
Jag anser det självklart att hjälpa de som har det sämre i livet än oss, men soc får stå för pengarna. Vi står för trygghet, värme, en jäkligt bra familj och dygnet runt jour ! Bland mycket annat....
 
mammac sa:
Hej Kråkan!
Jag räknade mest med faktiskt kostnad,,, så visst är det lågt men det går! Har du mamman kvar, kanske du kan ta lite av hennes omk?
Det bästa du kan göra är att skriva upp precis allt i en vecka och spara kvitton,,, då har du svart på vitt att lämna in, då ser de ju:) så får de ju hojja efter det ..

Milen till umgänge ska självklart ligga utöver:)

Hoppas det ordnar sig/ Carina

..fast mammans omkostnad går åt kraftigt den med ! Hon är ju vuxen, ska ha " vuxenveckopeng" på 2500 i mån, hyra, el, mat, osv osv... Nä, där finns inget kvar att hämta. Å det är väl verkligen inte meningen.
Tänk OM det bara var bebisen här då, vart skulle vi nalla pengar då ?
Oförutsedda utgifter råkar man också ständigt ut för med placeringar, bra om allt inte tar slut i samma stund de kommer in :roll:
 
Hur går det med pengarna Kråkan?
Hur blev det med säng o vagn o allt sånt?

Vi har ju också i dagarna fått oss en liten, och det är jour.
(men vi är inget jourhem)

Nå väl allt går så fort och man tänker att allt löser sig.
Jag kommer få inkomstbortfall.+ Arvode.

Men sen sa soc. -Köp det ni behöver och spar kvitton, och så tala hon om utbetalningsdagar dom har.
Nu oroar jag mig lite vad hon mena?!
Jag kollade lite barnvagnar på blocket innan vi fick bäbin. Hitta en brio jag gilla för 4000kr.
Men när vi hämtat :angel: så sprang jag in där dom säljer vagnar o hitta en ny brio för 4000kr då slog jag till.
Vetetusan om dom betalar detta men man kan ju inte vara utan vagn. Ska skriva ner det vi inte köpt så ser det ju billigare ut och bilden från blocket så ser dom att nya vagnen var ett bra kap.

Och detta som skrivits här om stora ungar. Vi har bestämt att våra bio får bo hemma gratis ett år efter gymnasiet så dom kommer på fötter. Sen betalar vi en del av bohaget till första lyan. Än har ingen valt bo kvar så länge. Så gör vi.
 
Men om de säger köp och spara kvitton så gör det. Vi fick samma kommentar och de hade inget att invända.
Vi köpte dessutom ny vagn med både ligg och sittdel för dryga 8000 - inte en kommentar..
Lycka till med shoppingen

WoddyoBuzz sa:
Men sen sa soc. -Köp det ni behöver och spar kvitton, och så tala hon om utbetalningsdagar dom har.
Nu oroar jag mig lite vad hon mena?!
Jag kollade lite barnvagnar på blocket innan vi fick bäbin. Hitta en brio jag gilla för 4000kr.
Men när vi hämtat :angel: så sprang jag in där dom säljer vagnar o hitta en ny brio för 4000kr då slog jag till.
 
I dag ska jag skicka in alla kvitton.
Barnvagnens kvitto har dom redan fått med vagnen jag lämnat till soc.
(lite knäppt att lämna vagnen åt dom, för än så länge är det ju min innan dom betalt mig)
Nå väl jag slipper ju förvara den.
Med vagn har jag handlat för 6250kr. Det ska dom förhoppningsvis inte klaga på.
(Mest kläder)

Mitt kontrakt har jag ännu inte fått skriftligt uppsagt lite skumt.
Också såg jag en skum sak, jag fråga om och det var två olika uppsägningar.
Hen förklara att * var om placeringen upphörde inom en vecka. Omedelbar uppsägning.
Annars var det en månads uppsägning. med arvode två veckor och sen 50% arvode två veckor.
Ingen omkostnad.
så får se vad dom hittar på.

Nu får man hoppas på julklappspengar till bio barnen.
För jag har lånat mycket pengar till soc. Ja milersättning blir också en slant.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp