Ni som är erfarna... ang bebisars anknytning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

Har lite flummiga funderingar.... :angel

Har en liten( 7 månader ) placerad sen 2.5 månad. En släkt/nätverksplacering, så vi har "funnits med" sen liten var nyfödd & var barnvakt några ggr också.
Liten bodde hemma m föräldrarna tills h*n var 3.5 mån då akut omhändertagande gjordes. Bodde i jourhem tills vår utredning var klar & vi blev godkända & liten kom till oss när h*n var 5 månader .

Vad händer när såna små rycks upp? Hann h*n knyta an till jourisarna? Flytten till oss gick mycket bra, med inskolning osv, märkte ingen reaktion hos liten..
Hur minns h*n mamma & pappa? Rösten kanske? Har haft umgänge sammanlagt 4 ggr sen omhändertagandet...


Tänk om man kunde läsa deras tankar!!!! :?
Hittar ingen bra sida på nätet om just sånna här små som placeras & deras anknytning..
 
Hej! Läser din tråd o blir osäker på hur mkt de små påverkas. Jag tror personligen att de kan reagera mer än vad vi tror på att ha flera omsorgspersoner. Det viktiga , tycker jag, i nuläget är att ni kanske begränsar det antal persoenr som tar hand om barnet den närmsta tiden, att ni är nära o närvarande med barnet när ni umgås med det. Det är fint att ni tänker på det redan- det finns de som tror (även jag förr) att så små inte påverkas negativt av att placeras. Jag tror att de gör det, men att det inte är så avgörande om framtiden blir smidig för barnet. Jag tror att det är viktig att ni nu- som fam.hemsföräldrar anknytningspersoner till barnet är de som i första hand tar hand om barnet- o därför är jag lite osäker på hur mkt dessa små ska tas omhand om av biosarna på umgängen. Där ska ni tänka att ni måste få styra hur mkt o vad barnet orkar o mår bra av. Jag har en bok här om anknytning- som mest handlar om adoptivbarn o då finns det både skillnader o likheter. Adopterar man finns det inga fysiskt näravarnde personer som splittrar barnet under umgängen (det kan ju iofs komma i äldre åldrar) utan där är det ju barna adoptivföräldrarna som gälelr. Däremot finns det tips i den boken som kan vara "matnyttiga" Tyvärr har jag inte namn o författare o förlag tillgängligt här. Påminn mig så ska jag ta reda på det imorgon.

Hej så länge!
 
kan säga så här...

vad vi fått reda på så minns kroppen - och de har förnimmelser av saker vilket gör att de kan reagera. Hjärnan minns inte... (har fått info av barnpsykolog dom sa att det finns forskning - vet dock inte var)

Vår lill* kom till oss vid dryga 3 månader och reagerar väldigt negativt efter umg. Där godkände soc att föräldrarna skulle ha umg redan från början och med 3 v mellanrum.... dessutom skulle de både byta och mata liten för det var ju så mysigt för dom :evil: ja men för barnet då??

Detta är inte bra för barnet eftersom deras minne (hjärnan) är så kort. Varför ska en främmande person mata och byta??

Nu har vi äntligen soc med oss och tiden mellan umg är ändrat och föräldrarna ska varken mata eller byta. Dessutom ska de "lyssna" på liten som "ska godkänna" att de vill krama/lyfta...
Vår liten sträcker armarna mot den som är "godkänd" att tex lyfta och markerar väldigt tydligt när h*n inte vill
Det är tydligt men föräldrarna tycks inte förstå hur många gånger det hittills har förklarats för dom ...
 
Gör mitt bästa... sa:
Det viktiga , tycker jag, i nuläget är att ni kanske begränsar det antal persoenr som tar hand om barnet den närmsta tiden, att ni är nära o närvarande med barnet när ni umgås med det.
Jag tror att det är viktig att ni nu- som fam.hemsföräldrar anknytningspersoner till barnet är de som i första hand tar hand om barnet- o därför är jag lite osäker på hur mkt dessa små ska tas omhand om av biosarna på umgängen.
Där ska ni tänka att ni måste få styra hur mkt o vad barnet orkar o mår bra av.
Jag har en bok här om anknytning- som mest handlar om adoptivbarn o då finns det både skillnader o likheter. Adopterar man finns det inga fysiskt näravarnde personer som splittrar barnet under umgängen (det kan ju iofs komma i äldre åldrar) utan där är det ju barna adoptivföräldrarna som gälelr.

Det du skriver Adal är ju kärnan även vid adoption.
Begränsa antalet personer runt barnet.
Var dom som sköter barnet, hur gärna mor- eller farföräldrar VILL för sin egen skull. (det är samma "slagsmål" där som med bio om att få hjälpa till Adal :angel :wink: )
Håll andra på avstånd och låt barnet bjuda in.
Bär, bär, bär och håll i........

Mycket är lika vid adoption med skillnaden att det blir + bio och + soc att, tyvärr, ta hänsyn till.
 
Jag följer en blogg som heter "vägen mot tre" om ett par som tidigare var med i Tv3´s program "Drömmen om ett barn" (som handlade om olika personer och deras längtan/problem att få barn).

Hursomhelst så har de som har bloggen efter lång väntan adoperat ett barn och de har skrivit en del i bloggen om anknytning. Känns som om de under sin väntar har hunnit läsa och lära sig mycket om anknytning och har därför en hel del intressant att dela med sig av.
I ett inlägg för några veckor sedan var det dessutom en del litteraturtips. Klistrar in länken här nedanför:

http://emilieanders.blogspot.se/2012/09 ... -band.html

Mvh Muminmamman
 
har inte någon erfarenhet av ämnet anknytning men det som slår mig är att snart blir ju lillen 8 månader o den åldern är ju jätte känslig när dom blir helt plötsligt blyga för andra än mamma o pappa
 
Hej!
Har du kontakt med jourhemmet? det hade jag när vi tog emot vår lill, det hjälpte oss mycket.
Vi hittade bra information på adoptionssidorna samt anknytning.se

Jag tror att barn minns i kroppen, liksom.
och vi kan inte göra mer än att tänka i mentalisering, bära bära, bara vi,,begränsa med föräldrarna -väldigt svårt om man är släkthem.
Finns det några familjehemsgrupper där du kan gå med i som är släkthem?
Sen närmar sig barnet 8 mån --det är en väldigt känslig ålder.

Det går säkert bra :love: liten har ju dig!

Carina
 
Tack alla ni:)

Det är ett intressant ämne !!!
Och svårt.....

Liten har knytit an till oss, börjar bli blyg (separationsfasen ) osv.
Men vi får ingen uppbackning ang umgänget, dvs förutom vilka datum, hur lång tid osv.
Allt annat hänger på oss, och det ÄR inte lätt... mor&far kan inte ( enligt mej) se ur barnets perspektiv, utan bara från sig själva.....
Har haft en "fajt" ang BVC, föräldrarna tyckte att det var självklart att dom, som vårdnadshavare & föräldrar skulle vara med på bvc, och klä av, väga,mäta, trösta och allt som hör till och blev enormt arga när Soc sa Nej till att följa med till bvc ( efter diskussion ur barnets perspektiv med mig ) ....

Umgänget är ju inte heller regelbundet , trots att dom får komma 1 gång per vecka, så uteblir dom ( pga missbruksproblematik) , men när dom kommer vill dom liksom "ta vid där dom slutade", vill ta h*n på en gång, mata, byta blöja mm.. Liten blir tyst vid umgängena.. sitter i knät och tittar förundrat, och blir enormt trött efteråt.. Jag tycker att just detta är väldigt svårt...

Tack för länkar och tips!!!!
 
hoppas att du inte missförstår mig nu men det är inte din sak att begränsa vid umgänget. Alla dessa fighter ska soc ta med bioföräldrarna - vad ska vi annars med soc till.

Vi famhem ska inte bråka med biosarna - vi ska ha en god kontakt.. kräv av soc att tar tag i detta så du får hjälp
 
Adal sa:
hoppas att du inte missförstår mig nu men det är inte din sak att begränsa vid umgänget. Alla dessa fighter ska soc ta med bioföräldrarna - vad ska vi annars med soc till.

Vi famhem ska inte bråka med biosarna - vi ska ha en god kontakt.. kräv av soc att tar tag i detta så du får hjälp


Nej då :) Jag vet att det inte är min sak, och dom diskussioner som varit har jag tagit med soc, och dom har tagit det med biosarna, som Bvc frågan..

Men grejen är den att soc är så "lama", vi har frågat saker, velat ha vägledning/handledning , uppstyrning, men dom är bara som tomma frågetecken.... Barnföljaren undrade en gång hur det funkade med umgänget.. H*n blev förvånad när vi talade om att dom inte dykt upp på 4 veckor....
Barnföljaren är inte ens litens riktiga barnföljare utan det är utredaren som gjorde omhändertagandet som har den rollen, det är visst ont om personal........
 
Jag tycker du verkar ha bra koll! Det du behöver är extern Hanledning, struktur från soc sida, kan du be soc/kontaktperson vara med vid umgänge och ta dusterna och se till barnets bästa!! Det är Deras jobb!
Blir ju extra känsligt när det är släktplacering.
Styrka till er, ni är inne på helt rätt spår :claphappy:

Carina
 
Nu kom vi in på umgängesproblematik o anknytning o ditt problem med era umgängeno bios o lama soc går igen även här hos oss... Soc är bra, men just med det här blir det lite sisädär....för de säger att bio inte kommer att förändra sig o då kanske BARNET måste förändra sig....Men jag , ja, det skriker inom mig när de säger det!!! Det visar ju bara på bios oförmåga....o ska man då "skyla" över det , gömma undan deras oförmåga genom att säga till barnet att nu gör vi undantag från det vi håller på att lära dig- NU måste du krama dina föräldrar så att de håller sig lugna o inte blir arga!!! Grrr!!! Blir tokig!!! Vill att soc styr upp- säger till bio att NU ska NI göra så här för det blor bäst för barnet....suck- tror jag måste ringa soc imorgon...blev eld o lågor nu.... :bounce: Vill ha med soc på umgängen o det har de frågat om jag önskat tidigare, men då inte tyckt att jag behövt- men nu vill jag det o då blr det så besvärligt för nästa umgänge är en lördag o då kan ju inte soc gärna vara med (fam.hemsssekr har faktiskt varit med ngn gång på helgen :bow , då det strulat) .SÅ jag blir själv o får ingen soc som styr upp det....

FÖRLÅT att jag "snodde" lite av tråden men era finfina o kloka inlägg fick mig att tänka på mitt trubbel här....somär snarlikt....för även här handlar det om anknytning. Det är inte så stora skillnader mellan de små bäbisarna o de lite äldre förskoebanren. För för vår Liten ärdet jobbigt med anknytningeno jag tycker att jag som närmast anknytningsperson på umgängetär den som ska- OM BARNET önskar - följa med till toaletten o hjälpa til vid påklädning i slutet då Liten är känslig....är jag ute o surrar- kanske ska de lite äldre barnen få bli överkörda..... Men jag tycker inte det, för denna lIten har haft anknytningsproblem, o har nu landat i tryggheten med oss här. Min Liten blev LVUad som 4månaders bäbis, alltså ungefär vid samma ålder som er Liten.... Så kämpa för att det ska vara tryggt från scratch!!!! MinLiten hoppade runt på barnhem i olika famnar o sen i jourhem o slutligen till oss....så kära ni, stå på er för barnets skull....det är det värt!!!

Kram o lycka till!!!!!
 
*gilla*
bra inlägg GMB ..


Gör mitt bästa... sa:
Nu kom vi in på umgängesproblematik o anknytning o ditt problem med era umgängeno bios o lama soc går igen även här hos oss... Soc är bra, men just med det här blir det lite sisädär....för de säger att bio inte kommer att förändra sig o då kanske BARNET måste förändra sig....Men jag , ja, det skriker inom mig när de säger det!!! Det visar ju bara på bios oförmåga....o ska man då "skyla" över det , gömma undan deras oförmåga genom att säga till barnet att nu gör vi undantag från det vi håller på att lära dig- NU måste du krama dina föräldrar så att de håller sig lugna o inte blir arga!!! Grrr!!! Blir tokig!!! Vill att soc styr upp- säger till bio att NU ska NI göra så här för det blor bäst för barnet....suck- tror jag måste ringa soc imorgon...blev eld o lågor nu.... :bounce: Vill ha med soc på umgängen o det har de frågat om jag önskat tidigare, men då inte tyckt att jag behövt- men nu vill jag det o då blr det så besvärligt för nästa umgänge är en lördag o då kan ju inte soc gärna vara med (fam.hemsssekr har faktiskt varit med ngn gång på helgen :bow , då det strulat) .SÅ jag blir själv o får ingen soc som styr upp det....

FÖRLÅT att jag "snodde" lite av tråden men era finfina o kloka inlägg fick mig att tänka på mitt trubbel här....somär snarlikt....för även här handlar det om anknytning. Det är inte så stora skillnader mellan de små bäbisarna o de lite äldre förskoebanren. För för vår Liten ärdet jobbigt med anknytningeno jag tycker att jag som närmast anknytningsperson på umgängetär den som ska- OM BARNET önskar - följa med till toaletten o hjälpa til vid påklädning i slutet då Liten är känslig....är jag ute o surrar- kanske ska de lite äldre barnen få bli överkörda..... Men jag tycker inte det, för denna lIten har haft anknytningsproblem, o har nu landat i tryggheten med oss här. Min Liten blev LVUad som 4månaders bäbis, alltså ungefär vid samma ålder som er Liten.... Så kämpa för att det ska vara tryggt från scratch!!!! MinLiten hoppade runt på barnhem i olika famnar o sen i jourhem o slutligen till oss....så kära ni, stå på er för barnets skull....det är det värt!!!

Kram o lycka till!!!!!
 
Vi har ALDRIG umgänge eller telekontakt på helgerna. Helgerna är "våra" egna då vi ska kunna funka som familj och göra det som vi vill utan att känna oss begränsade av tider för umgänge osv.
Även om bio arbetar eller har annan aktivitet finns det ju faktiskt en efm oxå.
Att umgängena inte funkar är ju bara en tydlig vink att det SKA läggas på dagtid då soc arbetar och SKA vara med.
Det låter så självklart allt detta men när det väl kommer till kritan blir det så mycket svårare när soc är motsträviga, lama eller allt för uppbokade.
Tänk om vi bara kunde få "arbeta" med dessa barn utan att behöva kämpa i motvind titt som tätt, gahh :bounc
Du vet vad som är bäst för erat barn, ge dig inte!
Lycka till
 
Ja, My79 o jag - o säkert många av er andra sliter också håret pga detta i perioder eller för jämnan. :x Inte är det lätt inte- då man inte vill vara motsrävig- men det handlar faktiskt om alla våra barns trygghet. Jag tar med er era ord o hoppas att MY79 också är lite hjälpt o stärkt av alla inlägg.
 
Ja jag önskar att jag kunde få handledning.... och att biosarna kunde få någon av hjälp att se & försöka tänka ur barnets perspektiv, om hur det är när små placeras osv..

Umgänge igår, biomamma ville byta blöja direkt, bebis hysterisk, biomamma ledsen, jag fick bryta ( känner mig som en bov) & förklara lite om separationsfasen osv
 
Låter som här- känner mig också som en bov...mnLiten är 6 år, men mer som en 3-4åring i mångt o mkt o vill inte att bi gör det ena eller andra...som att ta på/av kläder, gå med på toaletten snyta näsan osv..... blir så trött på det...här har inte bio fattat fast det gått 6 år.... :bounce:

Varför kan inte ngn ryta till o hjälpa våra barn!!!??? Här har jag rytit till på ett konstruktivt sätt onu kanske soc vill att jag ej ska vara med på umgänget....vi får se hur det blir...men jag tror inte det är jag som är problemet- det är att barnet inte vill- o då är det barnets beslut. O det är det som bio blir irriterade på - o ledsna för- men det är ju de som gjort att barnet är placerat!!!
 
Mamma4 sa:
Tack alla ni:)

Det är ett intressant ämne !!!
Och svårt.....

Liten har knytit an till oss, börjar bli blyg (separationsfasen ) osv.
Men vi får ingen uppbackning ang umgänget, dvs förutom vilka datum, hur lång tid osv.
Allt annat hänger på oss, och det ÄR inte lätt... mor&far kan inte ( enligt mej) se ur barnets perspektiv, utan bara från sig själva.....
Har haft en "fajt" ang BVC, föräldrarna tyckte att det var självklart att dom, som vårdnadshavare & föräldrar skulle vara med på bvc, och klä av, väga,mäta, trösta och allt som hör till och blev enormt arga när Soc sa Nej till att följa med till bvc ( efter diskussion ur barnets perspektiv med mig ) ....

Umgänget är ju inte heller regelbundet , trots att dom får komma 1 gång per vecka, så uteblir dom ( pga missbruksproblematik) , men när dom kommer vill dom liksom "ta vid där dom slutade", vill ta h*n på en gång, mata, byta blöja mm.. Liten blir tyst vid umgängena.. sitter i knät och tittar förundrat, och blir enormt trött efteråt.. Jag tycker att just detta är väldigt svårt...

Tack för länkar och tips!!!!
Känner igen det du skriver! har också haft en :angel: sen nyfödd och bios ville göra allt! Svårt att säga nej men ibland fick jag ta över :angel::angel: var jätteledsen. Fick inte heller mycket stöd av soc utan fick känna efter själv! Blev lite svårare då :angel: blev större och sa ifrån själv! Då fick vi skulden för att :angel: skrek då biosarna tog :angel: De hade samma problematik som era :?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp