Ni som är kontaktfamilj, vad gör ni när ni har barnen?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Håller på att bli kontaktfamilj. Min fråga är väl mest allmän :razz:

Vad gör ni de helger ni har barnen?
Har ni fler än ett barn?
Har ni god kontakt med föräldren?
Har dom eget rum de helger dom är hos er?

Kommer ni på mer saker än mina frågor, så skriv på bara :claphappy:

Glad Påsk
 
Hej !

Vi är familjehem till en kille som går i gymnasiet, tidigare har vi haft andra barn som varit placerade på heltid samt på nästan heltid. Just nu har vi en på 7 år som är hos oss varannan helg o ibland lite mer. Vi pysslar mycket, bakar, hälften av det vi bakar får tas med hem. Vi går ofta på badhuset, ibland på museum, någon gång på restaurang o då gärna med andra familjer. Den här 7-åringen uppskattar allt otroligt mycket, stor skillnad mot vårt förra kontaktbarn som var i samma ålder, där erkändes det aldrig att något var bra. Vi märkte att ingenting fick vara bättre än hemma, alltså det skulle aldrig erkännas att det var så. Vi brukar hyra en stuga på sommaren samt åka till storstaden där vi brukar åka på sightseeing m m. Ja vi försöker alltså göra något extra varje helg barnet hos oss men det ska även märkas att vi är en vanlig familj där det är många måsten också.

Glad påsk på er alla
 
Hej!

Vi har varit kontaktfamilj till samma flicka i sex år nu.
* Vi hittar inte på "extra" saker bara för att vi har henne. Däremot så försöker vi att ta inplanerade saker de helgerna som hon är hos oss.
Planerar vi t.ex att åka till Liseberg en helg, så gör vi det en helg som hon är hos oss.
* Vi har 3 bio barn också, och en ny familjehemsplacering. Så 5 barn är det varannan helg :D
*Vi har väldigt god kontakt med föräldern.
*Nej, inget eget rum till flickan. Utan hon sover i en extrasäng när hon är här.
 
mammac sa:
Jag lyfter denna tråd igen med inriktning men på äldre tonåringar, vad gör man med dem?


Typ samma som om man har en ny vuxen bekant i huset, skulle jag tippa, fast med extra värme. Alltså beroende på personens och ens egna intressen.

Några förslag
- fika i trädgården, bläddra i tidningar och småprata
- laga mat ihop
- spela spel
- kolla film och prata
- gå och titta i affärer

Säger till om jag får fler idéer!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp