Ni som fått uppdrag avslutade av soc

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

Det har varit ett antal trådar som behandlat hur 'besvärlig' man vågar vara med soc och där flera har berättat att man fått uppdraget avslutat av soc. Det känns ju ibland som om man måste vara försiktig med vad man säger, och att man bara begränsat kan kritisera soc hur de hanterar saker. I vår kommun har soc fått kritik från socialnämnden om att man inte följer upp placeringar ordentligt "med risk för att barn far illa i familjehem", vilket fått till följd att lokala media vinklat det på ett väldigt otrevlig sätt så att det låter som om familjehem är ett osäkert ställe för placerade barn. Som familjehem så vill man ju (i alla fall vi) att soc följer upp och verkligen känner oss som familj så att de inte är de minsta osäkra på förhållandena i familjehemmet. Men soc-sekreterarna verkar vara permanent överbelastade så agerar de bara på högprioriterade saker och det dagliga livet i familjehemmet kommer lite i skymundan och uppföljningarna blir sällan. Och det känns inte riktigt som det går att föra fram sådana synpunkter, för i de fall socsekreteraren tycker man är besvärlig så rapporteras det till gruppchefen och då är man som familjehem besvärlig. Med osäkra följder.

Min undring till er som råkat ut för avslutade uppdrag, som ni tolkat för att ni är besvärliga;
- vad har ni sett för tecken på att soc tycker ni är jobbiga, för jag antar att de inte säger det rakt ut.
- vad händer sedan? Är kommunen det minsta intresserad av att ge er nya uppdrag (det kanske blir bättre med annan placering...) eller har ni bytt kommun eller kontaktat någon organisation?
 
Bra undran Max....Jag har många gånger undrat detsamma,men inte kommit så långt som att ställa frågan öppet!Tack!
 
tecken på att soc tyckte vi var jobbiga :

- ändrade samtalstonen
- gjorde sig otillgängliga
- vid hembesök kom det 3 soc-sekr ist för en innan
- började ifrågasätta oss som familj / uppdragstagare
- hotade med att omplac plac
- allt som dom INNAN probl dykte upp tyckte varit bra ( fått det tom skriftligt) blev tvärtom
- började ljuga ( vi spelade in samtal och kunde bevisa motsatsen )
- soc fick selektivt minne,vissa saker kom dom ihåg andra inte....
- kunde inte längre besvara frågor,kom bara massvis med ordbajs
- varannan mening blev : "jag hör vad du säger" ( dock lyssnade dom inte och FÖRSTOD inte)

det var några tecken iaf som vi fick,listan skulle kunna göras längre...

vad hände sedan?

- plac blev -under ett övervakat umgänge,medans vi hade möte med soc-omplacerade....
- helvetet brakade loss....
- för att göra detta inlägg kort : efter möten och samtal med socialstyrelsen m.m.valde vi att aldrig mera komma i kontakt med själva kommunen,begärde alla våra papper,allt som hade skrivits om oss,presentation av vår familj osv..och nej,vi gjorde ingen anmälan till socialstyrelsen ( trots att socilstyrelsen tyckte vi skulle göra det)

över min döda kropp skulle jag ta emot en placering från kommunen i fråga!
 
TC....Det är precis så här jag fått uppfattningen att det inte är helt ovanligt att det blir!Huvva....jag fryser!!!
Och så länge som vi familjehem inte går ihop och ställer sakliga motkrav kan eländet fortsätta!Bara nya aktörer.....
Sen behöver vi vara öppna med hur livet som familjehem är i verkligeheten...på gräsnivå!Som det är nu så har nämnder ingen aning om hur det egentligen är....mer än det lilla dom kanske får sig till livs från soc...som ju ofta verkar vara en motpart till oss......
Nu är jag optimist och tror att nåt är på G.....därför drivs mycket nu till sin spets.....Det finns ju faktiskt bra soc+nämnder.....
 
en sak som jag driver stenhårt är att införa en "lex maria"inom socialtjänsten. Då kan de vettiga socialmänniskorna anmäla brister. precis som i sjukvården. Idag får bra socialsekreterare fortsärra att försvara dåliga beslut. Någon inom socialtänsten som har åsikt om detta?????? det kan ju bara bli bättre med en lex Maria.
 
precis så här är det....dock kommer aldrig en soc-sekr anmäla sin kollega..i vårt fall visste andra om bristerna,fel,felaktiga beslut mm men inga vågade öppna munnen för det!!!! allt kvävs med tystnad.....
 
TwighlightCat sa:
precis så här är det....dock kommer aldrig en soc-sekr anmäla sin kollega..i vårt fall visste andra om bristerna,fel,felaktiga beslut mm men inga vågade öppna munnen för det!!!! allt kvävs med tystnad.....

Jag har varit med om en liknande sak. Det är i de allra flesta fall familjehemmen som åker dit. För nya familjer kan man ju alltid hitta!!
 
Jag undrar verkligen om det är lätt att hitta familjehem. Vi får hela tiden höra att familjehem är en bristvara. Som jag beskrev i inledningen så har mediavinklingen i vår kommun gjort att intresset för att bli familjehem helt avstannat.
Det borde ju vara extremt viktigt för soc att vårda och hantera sina familjehem och ha en kvalitetsstragi runt detta. Så jag får inte ekvationen att gå ihop.
Nu har jag låtit lite negativ i mina inlägg, i praktiken så har vi haft väldigt bra soc-sekreterare under åren, men de är hela tiden överbelastade och att klaga hos de individerna är ju lite att slå på den som ligger. Men i de fall vi har behövt stöd från deras chefer är det fullkomligt tvärnit och man känner sig bara besvärlig.
 
fick på nåder vara jour åt en :angel: som vår organisation trodde vi skulle klara pga vår erfarenhet...
Efter kort tid såg och erkännde soc att dom såg så stora positiva förändringar vi klarade av uppdraget galant och :angel: uttryckte sig tydligt att han ville stanna stor nog för det.
Glöm inte att soc sekr är människor och här skar det sig vid deras första möte för en utredning för fortsatt placering efter fem månader..
Fattar efteråt att vi kunde och visste för mycket o vederbörande kände sig underlägsen. Vi ville ju bara berätta hur vi hanterat situationen och hur vi åstakomit dessa förändringar samt påpeka vad vi kommit fram till i :angel: framtida behov då denne hade en enormt stor komplicerad problematik.
Svamel i soc termer,undersökningar som visar att vi inte var lämpade för just det barnet pga olika saker i våran familj.
Jag var knäpp som inte reagerat som man BÖR när min egen bio fick diagnos.
Jag lovar att när dom gick kännde vi oss så kränkta att vi skrev ett lååååångt brev till soc chef i den kommunen.
Observera att vi LYCKATS över alla förväntningar att få ordning på :angel: .
Nä då gjordes en flytt på denne anledning:
:angel: ska bo närmare bio.
Bio hade inte något som helst intresse och :angel: protesterade kunde ju ta tåget dit inga problem.
Nu har denne bott på 3!!! olika hem under två års tid och vi har fortfarande tät kontakt o vid varje flytt bönar och ber denne om att få flytta tillbaka till oss.
Allt för att en enda soc sekr inte klarade av våra starka personligheter och att vi hade kunskap och visste vad vi gjorde....
Trampade fel person på tårna......
 
Vi har också blivit uppsagda av liknande skäl. Vår ängel hade ALDRIG knytit an bott på 27 olika ställen. Hos oss trivdes hon slutade skäla och vi tog itu med drogproblemen (som soc sa att hon inte hade) hon hade drogat sen hon var 11 år??????

Hon kom in på ett praktiskt gymnasium (jag åkte till gymnasiet och bönade om en chans till X denne hade inga betyg)

Kan det bli bättre, jo hennes biosläkt gillade oss.

Då blev vi uppsagda utan skäl. Har på omvägar hört att det var kommunens ekonomi. Kan det vara så för er oxo. Vår placering var via org. Det kanske finns en maxtid som kommunerna skriver kontrakt med org. Fel är det i alla fall fel enligt BBIC
 
Oja ekonomin är den stora anledningen i många fall och soc sekr dåliga attityd till organisationer. Fick då jag anmälde vårt intresse till en kommun en förfärad soc. sekr i andra änden av telefonen. Vadå har ni aldrig blivit ordentligt utredda? Men alla kommuner är vid varje ny placering skyldiga att göra en egen utredning osv...Hon var helt förfärad. Den utredning org. har gjort av oss är tydligen inte tillräcklig även om vi nu dessutom fungerat som familjehem i många år med många av det svåraste placeringarna.
Har fått den vibben av många soc sekr.
 
det finns en lexmaria för soc. den infördes förra året och innebär att det man får veta inom socialtjänsten är man som chef skyldig att anmäla till socialstyrelsen.
 
TwighlightCat sa:
tecken på att soc tyckte vi var jobbiga :

- ändrade samtalstonen
- gjorde sig otillgängliga
- vid hembesök kom det 3 soc-sekr ist för en innan
- började ifrågasätta oss som familj / uppdragstagare
- hotade med att omplac plac
- allt som dom INNAN probl dykte upp tyckte varit bra ( fått det tom skriftligt) blev tvärtom
- började ljuga ( vi spelade in samtal och kunde bevisa motsatsen )
- soc fick selektivt minne,vissa saker kom dom ihåg andra inte....
- kunde inte längre besvara frågor,kom bara massvis med ordbajs
- varannan mening blev : "jag hör vad du säger" ( dock lyssnade dom inte och FÖRSTOD inte)

det var några tecken iaf som vi fick,listan skulle kunna göras längre...

vad hände sedan?

- plac blev -under ett övervakat umgänge,medans vi hade möte med soc-omplacerade....
- helvetet brakade loss....
- för att göra detta inlägg kort : efter möten och samtal med socialstyrelsen m.m.valde vi att aldrig mera komma i kontakt med själva kommunen,begärde alla våra papper,allt som hade skrivits om oss,presentation av vår familj osv..och nej,vi gjorde ingen anmälan till socialstyrelsen ( trots att socilstyrelsen tyckte vi skulle göra det)

över min döda kropp skulle jag ta emot en placering från kommunen i fråga!
Jag vet allvarligt talat inte om hur soc har mage att bete sig. En tanke kom just nu...dom vill att biosar och familjehem ska gå mot varandra. Bägge sidor kan bli idiotiskt behandlade av soc. Är DET korrekt?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp