Ni som har haft mamma och barn placeringar!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad är de olika anledningarna till att mamma och barn behöver placeras? Vad händer efter placeringen? Flyttar de till ett eget boende då? Hur lång tid brukar de placeringarna vara? Berätta gärna lite hur det fungerar. Jag ska inte ta emot mamma och barn utan är bara nyfiken då en biomamma som inte får ha sitt barn av olika skäl, skulle vilja placeras tillsammans med sitt barn i stället, för att ha en chans att lära sig att ta hand om barnet bättre.
 
Det kan vara alla möjliga anledningar, det kan vara skyddsplaceringar, d.v.s dom har lämnat pappan och behöver gömma sig, det kan vara lågbegåvningar där soss vill se om dom klarar det dagliga, det kan vara dysfunktionella föräldrar som inte förstår det här med anknytning och se barnens behov, det kan vara fall där man har misstanke om att dom kan skada barnen. Jag fick en mamma o 2 barn som förlorat mannen hastigt o lustigt och var totalt knäckt.... i stället för att placera barnen så placerade man dom tillsammans, finns hur många anledningar som helst.
 
Om man bedömmer att mamman klarar barnen så brukar ett eget boende bli aktuellt, ibland med kontaktperson eller kontaktfamilj, det kan vara alltifrån 3 månader -1,5 år beror helt på.

Missbruk kan också vara en anledning, man vill se så inte föräldern sticker iväg och börjar droga och lämnar barnet....
 
Innebär det att familjehemmet har ett väldigt ansvar både att hålla koll på hur det fungerar, samt rapportera till soc om hur det går?

Jag tänker på om det handlar om tex låg begåvning, så måste ju någon observera hur det fungerar, eller handlar det mer om en lärosituation?

Bor mamman och barnet i ett bredvidboende och får hjälp med en del saker, eller finns det fall där de bor med familjen i huset?
 
Både och, jag har haft mammabarn som klarar sig utmärkt men behöver skyddat boende och hjälp med praktiska saker, sen vet jag att om soss är väldigt tveksamma så vill man ha dom inne i huset boendes med föräldrarna där familjen kan höra vad som händer hela tiden.
Och ja man har ett väldigt ansvar, ser man något väldigt avvikande så måste man ju rapportera till soss.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp