Nu är det klart - tips om leksaker till sexåring :-)

Hej allihop,

Det är så spännande, nu är det äntligen klart; vi blir flera i familjen, får tillökning av en 6-åring :)
Har börjat fixa och tänka på allt som skall ordnas innan barnet flyttar in. Ska bli såååå roligt! Skall måla byrå och snickra en låg leksakshylla m m m m...

Tips på leksaker som barn i åldern därikring; säg från 4-5 år upp till sex, sju år brukar tycka om?
Tips på böcker som ni tycker är bra likaså. Har läst massor för mina grabbar, men det var ju 10 och 14 år sedan de var såhär små, och jag började läsa så tidigt för dem, så vi avancerade ganska snabbt, men jag tänkte spontant på lite enklare böcker som tex Alfons Åberg och Gissa hur mycket jag tycker om dig etc etc till att börja med då detta barn kommer behöva utveckla sitt språk och sitt tal...

Har någon borg och något piratskepp jag sparat av nostalgiska skäl som är väldigt fina och som kommer plockas fram igen, men vad säger ni som har barn i denna ålder nu?

Kram och hoppas på många tips och råd :)

M
 
Hej,

Vad kul att ni har fått tillökning! 6 åringar är guld! Vi har en hemma och en som snart är 6, det är fantastiskt. Det som uppskattas hemma hos oss är spel (de gillar gemensamma aktiviteter), lego, Paw patrol, utklädningskläder, rockring, hopprep, barbiedockor, pysselgrejer (målarfärg, sax, pennor, block, klistermärken, kuvert mm), de gillar Astrid Lindgrens sagor och har nu börjat kunna ha sagoböcker med mer text än bild, en såndär rita tavla där man kan rita och sudda som är byggd på att pennan är magnetisk - det är fantastiskt då man kan måla och sudda och gärna måla föräldrar, syskon, händelser osv. Sen märker man ganska snabbt vad som är roligast. Vår 5 åring älskar småpysselgrejer med smålego, byggsatser, flexitrax, pärlor och vår 6åring vill gärna klippa, klistra, limma, klä ut sig, rockringa och hoppa hopprep. Saga är favoriten eftersom det görs ca 20 min varje kväll innan det är dags att sova.

Ute så har vi sparkcyklar, cyklar, hopprep, trädgårdsredskap, en plastmatta som är lekmatta/picnicfilt/flygandematta, en dynbox för leksaksförvaring ute, hjälm/ar!! tält, gungställning och sen finns det hur mycket som helst till.

Det finns en uppsjö med grejer. När våra små flyttade in till oss så mejlade jag ut på mitt jobb att jag var i behov av grejer till barn i 2-3 års åldern och Tjoff så stod jag i ett hav av leksaker! Folk älskar att hjälpa till så börja med att se vilka du har runt dig. =)
 
Hej MoALanta,

Å vad roligt, tack för massor av råd och tips :)
Tänkte också på utklädningskläder och pyssel; då mindes jag inte fel, hade för mig att mina var i den åldern när de gärna klädde ut sig :) Kanonbra tips om att mejla vänner och kolla vad de kanske kan avvara som deras barn vuxit ifrån. Sparkcykel och hopprep och rockring, bollar samt utelåda för uteleksaker skall inskaffas bums.. vi har redan en studsmatta :)

Kram och tack igen, detta är så kul och skall bli så otroligt spännande. På sätt och vis så är vi ju med barn här - sexåring på ingång!

M
 
Det är den mest spännande och kämpiga tiden tycker jag. Det är så mycket förväntningar och funderingar men också så mycket som dyker upp som man inte kunde ana. Men visst är det kul, det är som att vänta barn, ett stort barn. Jag längtar efter fler barn men våra små måste få landa lite ytterligare. Men drömmen har alltid varit att ha många barn, får se vad det blir. Men om det tar stopp nu så är jag ändå nöjd. Vi har ju fått de finaste barnen i världen och även om de inte kommer från oss, så är de en del av oss. :)
 
Jag blir lite "skrämd" av alla höga förhoppningar på att "få barn"
Visst blir det barn men med ryggsäckar som man inte har en aning om.
För höga förväntningar kan lätt trilla i backen med buller och bång (omplacering?) om man inte har realistiska förväntningar......
Att få dessa små vingklippta varelser i familjen är stora utmaningar för alla inblandade.
Vet egentligen inte vad jag vill med inlägget mer än önska er lycka till och framför allt, bygg inga rosa slott för tidigt....
 
Tack Honey,

Det är bra att du försöker hålla mig på jorden, jag vet att jag är optimistisk och ganska impulsiv; ser gärna allt det bra, som tur är är min man mycket mer realistisk och utan mina rosa glasögon :)

Dock är jag också fruktansvärt envis och ordet ge upp finns inte i min vokabulär; särskilt inte med ett barn eller en ungdom.

Skall försöka undvika luftslotten :)

M
 
Sant honey.
Här är det ju också på g och eftersom jag jobbar
Inom barnomsorgen då stöter man ju på dessa vingklippta varelser då och då.
Har målat upp en bild i svartaste svart och hoppas ju att den inte blir verklig men det kan man ju aldrig veta.
Därför känner jag att allt man kan få veta om barnet innan känns ju väldigt värdefullt.
Vi har dessutom fördelen med att barnutredaren har följt barnet under en längre tid än vad dom kanske är vanligt.
Sen är det ju bra att få läsa dina rader eftersom du sitter inne med så fantastiskt mycket erfarenheter om ämnet men min förväntan är så stor! Har ju väntat i 18 år på att äntligen få möjlighet att hjälpa till!
 
Förväntan längtan och spänning tycker jag visar på rätt grundkänsla för uppdraget ni ska ta er an. Sen finns alla de andra känslorna också men de ska inte ta över, tycker jag. Sen är det en balansgång med dessa känslor till någon annans barn och med svåra föräldra/släktkontakter. Våra barn är våra barn tillsammans med fler föräldrar. Även vår tonårsplacering är vår, även om vårt rosa filter fick sig en tuff törn och var mattsvart tidvis.
Vad vill jag säga med detta.. jo, det är sällan känslor är fel, det är när inga känslor alls finns som jag blir orolig.
:)
 
Tillbaka
Topp