Nu har de bestämt sig!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu har socialchefen ringt och sagt att barnen ska flytta, de anser oss att vi inte nöjer oss med svaren som de ger, när jag påstår att vi inte får några svar.
Vi har samarbetssvårigheter, som det heter och att vi inte KAN kräva svar på papper, som mail eller brev. DE har bestämt sig....
Nu vill jag ha er hjälp för har aldrig varit med om detta.....
I Nästa vecka kommer de för att informera barnen, jag fråga om de har någon plan för detta men det har de inte, sen ytterligare efter några dagar ska de ta ett barn i taget och visa ett nytt familjehem om de hittar något???
Men vem har ansvar för barnens reaktion? Om barnet rymmer eller hotar att ta livet av sig, som det gör i vanliga fall?????
Det här så allvarligt att vi inte vet om vi kan stå kvar som två trygga vuxna i detta???
Att de har gått bakom vår rygg och inte informerat oss om detta känns katastrofalt, det är mamman till ett barn som ringde och grät och berätta att barnet inte får vara kvar.....
Nu är det helg, vi mår skitdåligt i detta.
Snälla vad gör vi???? Har du något råd. Om föräldrarna får veta detta så river de upp himmel och jord, men vi får inget säga till dem.
Och de påstår att de arbetar enlig BBIC :bounce:
Tacksam för svar!
Ps vi har uppsägningstid 0, står det i avtalet Familjehem/Jourhem ds.
 
Jag har läst lite i olika trådar om detta och kan fortfarande inte förstå hur ni (kommunen och ni) inte varit ense om vad för placering det varit? hur länge har barnen varit där nu och hur gamla är de? är de syskon?
 
Jag är säkert att det låter dumt och du har säkert frågat dem, men om barnet ska familjehemplacerats och ni vill vara familjehem för dem och även barnets bio vill det, då vad är problem? Värför kan inte komunen spara pangar och tid, och skriva ny avtal med er som familjehem istället av att leta en ny? Vad det inte vad ni ville, att ha famijehem avtal inställed av jour?
Vad är viktigaste för barnen? Flytt eller att bo där de känner sig trygga?
Jag vet inte, men kanske ibland måste man fråga om de kan ger en an chans till (ävem om situation är inte erat fel) och försåka lösta alla problem i lung och ro, precis för barnets bästa?
Fråm vad jag läser, kan man se att ibland kommuner vill ha tysta, lungna familjehem så frågar inte så mycket, därför att de tycket att såna är enklare att samarbeta med? kanske prova vara sot och snäll?

(jag har ingen erfarenhet, så bara frågar eftersom jag läste vad du skrev i andra trådar).

Lyckat till
Corri
 
Anmäl! Visst är det väl Socialstyrelsen som numera är tillsynsmyndighet (istället för Länsstyrelsen)?????
Gör en skrivelse eller be nån om hjälp med det.....Skicka en kopia till chefen på soc....(sen om ni väljer att skicka till soc först med hot om att skicka till Socialstyrelsen är ju ert eget val....det kan ju funka det med...).
Kanske är det viktigaste att vi lär oss att skriftligen få till det vi vill säga......och att vi verkligen ANMÄLER till den tillsynsmyndighet som ju faktiskt finns!Gå med i våra 2 organisationer FaCo & FR och kämpa tillsammans för våra och barnens villkor.....Hur ska vi annars få till nån förändring?
 
EJE sa:
Anmäl! Visst är det väl Socialstyrelsen som numera är tillsynsmyndighet (istället för Länsstyrelsen)?????
Gör en skrivelse eller be nån om hjälp med det.....Skicka en kopia till chefen på soc....(sen om ni väljer att skicka till soc först med hot om att skicka till Socialstyrelsen är ju ert eget val....det kan ju funka det med...).
Kanske är det viktigaste att vi lär oss att skriftligen få till det vi vill säga......och att vi verkligen ANMÄLER till den tillsynsmyndighet som ju faktiskt finns!Gå med i våra 2 organisationer FaCo & FR och kämpa tillsammans för våra och barnens villkor.....Hur ska vi annars få till nån förändring?

Tack!
Jag begär och krävt att få svar på frågorna per skrift, men de anser inte att de ska behövas, för de arbetar inte så, har jag fått till svar.....
Jag ska absolut anmäla detta, jag har pratat med socialstyrelsens talesman när det gäller BBIC och hon har många frågetecken kring detta ärende.
Men en sak har jag lärt mig.... Socialtjänsten har makt det utövar maktförmynderi på oskyldiga barn.
Vem har ansvaret för barnen när de kommer hit och släpper "bomben"?
Att soc. har klantat sig ett antal gånger på 5 månader, som gjort att barnen får lida för detta tycker jag som familjehemsmamma är skandal, sånt ska de skyddas från.
De kan skriva över från jour till familjehem, men nu har de nageln i ögat och principen vinner med deras makt.....
När ska de berätta för bio, föräldrarna? Ett av barnens föräldrar och släkt vet inget om detta, för dem blir det katastrof. Vi har blivit med munkavel mot föräldrarna. Vi får inte prata med dem...
 
Hjärtat sa:
Jag har läst lite i olika trådar om detta och kan fortfarande inte förstå hur ni (kommunen och ni) inte varit ense om vad för placering det varit? hur länge har barnen varit där nu och hur gamla är de? är de syskon?

Att vi inte har kommit överens beror på att de har gjort stora misstag i sitt jobb, Att placera akut med 2 timmars varsel vid två tillfällen med 1 månads mellanrum, har gjort att vi ställt frågor vart eftersom problemen har kommit.
Att lyssna är en sak, men att svara och ge oss verktyg att kunna lösa problemet har lyst med sin frånvaro.
Dessa barn är tungt traumatiserade och vi har krävt Bup hjälp, men inte ens de har det kunna bistå med. De har inställt två möten som vi skulle ha, och att få ny tid på Bup är inget som är enkelt.
Att skicka iväg en akutremiss till Bup och sen tror att problemet är löst..... man blir mörkrädd..
Eftersom vi inte fick veta vad som har hänt barnen pga sekretess, så anser Bup att de inte kan hjälpa barnet om de inte vet barnets historia..... När man sekretessar allt och all information så bli det dumdristiskt..... Men att skylla sen på samarbets problem ja det är ju lätt för dem.
Ps. de är ej syskon och de haar varit placerade i 5 månader och de är mantalskrivna hos oss Ds.
 
:evil: :twomad: 8) kan man tycka!

Vissa mindre kommuner har ej jourhem utan använder sig av sk akuta familjhem istället (en ekonomifråga) kan det vara det ni är? Vad vill ni? vad vill barnen? om ni vill behålla dem måste ni kunna få ett nytt kontrakt där det står att ni blir familjehme :? :? jag förstår ingenting :roll:

Hoppas ni kan reda utt begreppen på måndag.

PS man är inte osamarbetsvillig när man vill barns bästa, möjligen obekväm för soc :D Fortsätt BBIC!

Mvh Carina
 
Om 2 parter inte kan samarbeta, så är det inte säkert att det är NI som är orsaken. Det är väl lättare att byta socialsekreterare. Då skonar man barnen från en onödig flytt och arbetar enligt BBIC. Ställ den frågan till socialchefen.

Om jag vore Du så skulle jag ringa till ordförande i socialtjänstnämnden. Det gjorde jag en gång i desperation och fick så min vilja igenom (dvs det som var bäst för barnet)

Stort lycka till.

PS håller fullständigt med EJE
 
Kan inte anant är att önska att ni har orken och kraften att anmäla, bråka.....ni kan ju inte få det värre...ni är ju redan "uppsagda"- de tycker ju redan illa om er.... önskar er - både barnen och er vuxna -lycka till!!!
Berätta vidare hur det fortgår!!!

Fruktansvärt att bli så ifrågasattt - och sågad!!! :bounce:
 
När övertygelsen är så stor att man gör rätt, men att det kostar på att man blir både psykisk och fysisk sjuk, vill jag meddela att vi har fått RÄTT i detta :claphappy:
Men oj vad det har kostat på i krafter.
Socialtjänsten som vi arbetar för har skött denna placering så otroligt dåligt, och med en familjhemsmamma som envist stridit för barnens rätt, har faktiskt lyckats.
Vi har haft krismöten med soc chefen.
Vi har blivit förnedrade i deras förtvivlan att hitta brister hos oss, då drar man till med att mannen springer i kalsonger i sitt eget hem. (vilket han inte gör)
Vi har samarbetsproblem för att vi har blivit lurade och undanhållit oss viktig info, som har varit avgörande i allvariga händelsen.
Vi har utsatts hot från föräldrar pga av deras utspel, oss mot bio.far, sen inte stå för det de sagt.
Vi var tvygna att säga NEJ till deras spel att vänta ut tid till dem för att hitta nya familjehem till pojkarna, när vi ingen uppsägningstid har....
En nytänkt familjehem ringde till mig och tog referenser, eftersom vi har ett stort nätverk inom familjehemsvård i vårt län, och du må tro vad snopna de blev när de ringde upp och tackade nej och frågesatte vad kommunen höll på med..... man omplacerar inte barn som trivs pga av att ni inte har skött era kort rätt sa hon.... de tog skruv...
VI SA STOPP NU RÄCKER DET.... HÄMTA BARNEN SENAST I MORGON KL 14,00....
Och de kunde de inte...
Vi har blandat in soc jouren
Föräldrar har kontaktat advokater, massmedia, bioföräldrar har suttit timtal i telefonoch på bänken på deras kontor.....
Vi körde racet i 24 timmar, nu har de backat..... men ni ska veta att de svider hos dem....oj oj men som sagt avtalet är inte undertecknat ännu....
De har upphävt flytten, men nu väntar vi på att avtalet ska skrivas på...
Så arbetar en socialtjänst som INTE förstår familjehemsvård, så känner vi oss inte säker förräns avtalet är undertecknat och den ska komma har de lovat, men inte vilken dag, månad eller år...
Vi ska bara få tag i den personen och den personen och snart är det höstlov........
Vill tacka för stort stöd som jag har fått i denna röra :bow
Men nu när jag har lustläst detta forum som jag har varit ifrån ett antal år, så ser jag med skrämmande ögon hur många av oss, som blir så fruktansvärdt dålig behandlade av socialtjänster, samtidigt reagerar jag på många inlägg, som inte förstår alls vad man menar och uttrycker sig som om man skriker efter mycket så .........
Vet inte om dessa är familjehem eller soc.personal på riktigt.
Vi måste hålla ihop, ta referenser på socialtjänsten och hjälpa varandra att höja statusen med arvoden och omkostnads ersättningen. Vi har i 13 år alltid legat mycket högre, så det går.
För det här att de pratar om kommunförbundets rekomendationer är bara för att tysta oss.
Vi har och är betydligt värda mer efter all detta slit.
Till alla familjehem VÅGA stå på din och din övertygelse för barnet och låt inte socialtjänsten tysta ner oss som vill barnet bästa...
Vi gör detta mer än gärna, men vi gör det inte gratis och inte för skambetalning.
Kram från mig Fia-Lotta :banan:
 
Tänk att det ska behövas stridas så in i h-vete....... Tur att det finns familjehem, såna som ni, som orkar ta upp striden! Håller absolut med - varför ska vi inte "räknas med" och tas på allvar och få skälig ersättning?

Hoppas allt går vägen - och bra kämpat :claphappy:
 
:claphappy: :claphappy: :claphappy: :claphappy: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :bow :bow :bow :bow :bow

BRA FIA LOTTA Vi ska hålla ihop.
Kommunstyrelsens rekommendationer är ett minimum brukar jag alltid säga till soc. Vi lever inte på marginalen så de barn som placeras här hos oss ska ha samma standard som övriga familjen. Vi har ALLTID mycket högre än kommunstyrelsen på våra uppdrag.

Det är ju bara att titta på kommunstyrelsens rek för boende: 1200/Mån de är ett skämt för oss i Stockholm. Jag brukar lämna våra kostnader som ett underlag innan kontraktsskrivning och dividera det med antal personer i hemmet. Då har jag kommit fram till (med kvitton och räkningar som underlag) att boendet med el är 4500/person. vår dotter kostar 7000/mån nöjen kläder fritidsaktiviteter etc.

Sätt er ner och räkna så får ni en bra bild av verkligheten.
 
Det var ett skönt inlägg att läsa. Barn ska inte behöva flytta och byta familjer om det går att undvika. Skönt att ni kan ställa upp för dessa barn :)
 
Om jag någongång hamnar i en sådan mardröm ska jag minnas er insats- då vet jag att det kan gå väge- att vi som fam.hem kan förändra!!!! TACK för ert underbara engagemang. Ge er sedan chans att andas och återhämta er- ladda batterierna!!!!!

Grattis til dessa barn som får bo kvar och tack till till den person som var tilltänkt som fam.hem men som sa nej och ifrågasatte!!!!!!!! :banan: :claphappy: :smirk: :razz:
 
Tack tack snälla alla :bow

Jag blir så rörd och tacksam för er peppning, visst kostar det på krafter, och jag som blir fysisk sjuk oxå, när pressen blir för hård, men jag är så j-la envis och stridslysten.
Har själv varit fam placerad på 70-talet och på den tiden skickade man bort barnet så långt bort som möjligt jag fick flytta 50 mil.....
Soc träffade inte mig en enda gång på 2 år, och jag fick flytta hem till en ändå större kaos. och de gjorde inte någon uppföljning eller nåt...
Så jag vet hur det känns att komma med en påse i handen...
De värsta är att vi har inte kommit längre inom familjehemsvården.... Jo de har lagstadgat uppföljning var 6 mån som inte följs, lyssnar fortfarande inte på barnen.
Bestämmer över huvudet på barn och familjehem som vill föra barnets tala.
Informerar inte att det ska finnas advokater när det gäller LVU....
ja listan kan göras lång.... sen säger de att jag är arg....näää dit ska de inte få mig, jag är frustreras och besviken att de inte har kommit längre i familjehemsvården.
Ingen organisation inom sin förvaltning familjehemsvård, ja..jag tror nog inte att vi ens pratar om familjehemsvård..utan att vi fortfarande bara ska vara "familjer" till mycket förstörda barn och ungdomar med stora bokstavskombinationer...

Fick spy ut mig lite till // Tack för att du orka lyssna // :claphappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp