Nuvarande familjehem?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

Vi har varit i kontakt med en kommun om ett barn som redan finns i ett annat familjehem, men ska flyttas därifrån. Kan man be att få prata med dom innan man bestämmer sig för att få lite mer info? Eller brukar allt gå igenom socialen?

/ Ester
 
Jag skulle absolut be att få prata med familjehemmet innan, jag har några gånger tagit barn där jour eller familjehemmet innan sagt upp sig.........det har jag lärt mig att aldrig göra igen :angel
Om det nu inte handlar om sjukdom i tidigare hemmet så har dom förmodligen väldigt bra anledningar att säga upp sig....hm..... i varje fall så dom tre jag tog som varit placerade innan :angel

Man lär så länge man lever :smirk:
 
Hej

Ja det är precis så det är i detta fallet, att familjen säger upp sig för barnets skull, men det är ett såpass litet barn så det skulle vara intressant att höra mer...Man blir ju avskräckt men samtidigt måste ju någon ta hand om detta barn också :? Usch detta är en jobbig fundering känner jag.

är det inte någon här inne som har tagit en uppsagd placering och det faktiskt gått bra? Det som en familj uppfattar som "jobbigt" kanske inte nästa familj gör.

kanske det t.o.m finns något familjehem som är på väg att säga upp en liten som vill pm mig :angel

/Ester
 
Jag hämta en 5 åring i ett familjehem en gång.........
H*n fick byta för att familjen inte orka ?! :evil:
Jag prata mycket med de hemmet och barnet var alldeles skit jobbigt till h*n flytta in sen dök det upp mycket från barnet om familjen..................
 
En liten tanke................

Lyssna inte FÖR mycket på tidigare jour/familjehem.
Vi gjorde det när vi tog emot en 4-åring (tyckte :angel: var lite liten för att svara på "allt" själv)
Jouren berättade hur de gjorde vid sömn, hur de fått ordning på ätandet mm mm.
När vi tog efter jourfamiljen var det fel!
Vi vart helt sågade av barnets soc.sekr!
ALLT vi gjorde var fel, t o m att vi inte var hemkomna när de kom 45 minuter för tidigt!
Hon kunde ringt när de åkte (1 h resväg) och sagt att de kom iväg tidigare och därmed skulle komma tidigare än sagt!
NÄnänä, det var vårt fel!

Kontentan, akta er för att lyssna FÖR mycket!
 
Jag brukar vilja prata så mycket som möjligt för att kunna möta barnet där och då MEN det är min magkänsla och vad som funkar i våran familj som blir. jag är ju jag...
Det som inte funkar hos dem har funkat jättebra hos oss...
Men det är ju ett steg på vägen,,,, som sagt samarbete allt för barnets bästa!
I bland får man hålla god min tills flytten är klar, barnens bästa i fokus!

Lycka till Carina
 
Det är klart att du ska samla in information. BÅDE från soc och tidigare FAMILJHEM.

Jag tror så här: Som man blir behandlad så präglas man.

Vi har tagit emot barn som valsat runt i hela Sverige i olika Familjhem som sagt upp sig. Lite tror jag det beror på vad man har förhandlat fram för AVTAL För några ynka tusenlappar står man inte pall när det blir konflikter och tidskrävande. Det ären aspekt. Sen är vi alla olika tack och lov.

Det kommer säkert att gå bra för er och ta allt du hör med en nypa salt. För även om barnet är hur jobbigt som helst så är ju tanken med er trygghet att det kommer att förändra barnet på sikt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp