Nyårsmiddag 12/13

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej vad åt ni för nyårsmiddag?
Vi åt jättegott...

Förrätt: Hemgjord skagenröra, lax och rostbröd (några av barnen åt tzatsiki och rostbröd)
Varmrätt: Helstekt oxfile, pepparmarinerad, hasselbackspotatis, kantarellsås, rödvinssås, bearnesås, sallad
Efterrätt: Ananaspaj, glass och grädde

Vi var många, men oxfilen gjorde vi (2 familjer) dagen innan enligt receptet och skalade potatisen, sedan hade en familj förrätt och den anda efterrätt
Väldigt smidigt när man är många!
Så gott och trevligt! För både vuxna och barn och tonåringar

Carina
 
Vi åt het räksoppa med skaldjursspett till förrätt.
Burgundisk ryggbiff med rotsakspytt, svamp och löksalsa samt rödvinssås till huvudrätt.
Glassbomb till efterrätt-

Tre
 
Blev bjuden till en släkting m familj: kalkon (gammal tradition som min bror tagit efter från vår farmor o farfar) med ris o potatis o sallad o waldorfsallad mm. Sedan bruleepudding o sen ett helt bord med desserter, godis, choklad, tårta, kakor, iskaka.... Vi var i Norge o där görs det typ 17 sorters kakor..... :angel

Lagom mätta o goa kom vi hem iaf =)
 
Varje fest står jag vid spisen nyår blev det catering :oops: :oops: riktigt kul att få vara med på allt för en gång skull :D
Kramar
Mikkeman
 
vi åt kalkon och potatispure som jag spritsa och fick färg i ugn.
Sjukt gott vi åt så vi nära på sprack.
Sen testa vi nya glassmaskinen från rusta den rymmer 1,5l.
Men jag fick sätta smeten i frysen. Suck nå fel blev de.
Men vi kalasa på godis o massa annat gott medans.
Men i dag börjar ju nya nyttiga livet :D
 
Detsamma mikkeman! Catering är också bra, eller som vi gjorde iår att ga olika ansvarsområden inkl dryck till den...
Kalkonen har vi inte kommit till i år, men den ligger hemma och väntar:))
 
Vi serverade snittar och champagne till förrätt
Varmrätten var helstekt entrecote med potatisgratäng, tomat & rödlökssalsa och sparris.
Efterrätten var pepparkakscheescake i portionsglas med färska jordgubbar på toppen.

Av någon anledning blev både fat och skålar tomma. ........ :angel
 
Här åts det löjrom toast till förrätt och ungarna hade gjort iordning favoritfat med guacamole tapas mm :D
Varmrätten blev ankbröst och pot gratäng med grönsaker
och efterrätten inkokta päron med kola sås och grädde

Efter maten sa en av våra :angel: Tack för maten - det gör vi inte om igen va?
Ankan gick tydligen inte hem :D
Annars en härlig lugn kväll i mjukisbyxornas tecken precis som vi vill ha det :razz:
 
Vi var bortbjudna (underbart att sätta sig vid dukat bord som någon annan lagat :D )
Vi blev bjudna på

Sen blev det huvudrätt bestående av "stackars bambi", d.v.s rådjurssadel som värdparet varit ute och lekt pang, pang med i skogen:

Sen blev det hemmagjord glass:

Jag har alltid kameran med, jag kallas av alla våra vänner för "mammaratzzi" :D
 
Vi åt

Vuxen menyn

Förrätt
Pilgrimsmösslor med rökträkor, rom och en kall sås

Varmrätt

Lammstek med ungsrostadepotatis. Och sås till

Efterätt

Choklad sufflé med färskabär

Barnens

Förrätt

Ugnsgratinerade tortilias chips

Huvudrätt

Samma som oss

Efterrätt

Marängswich ( stavas? )


Super gott alltihop
 
Härligt!
Låter väldigt gott alltihopa, kom igen nu ni andra som inte skrivit!! Inse att vi sitter på en guldgruva inför nästa år när vi ibland får idetorka:))
"Familjehemmens nyårsmeny"
 
SKORPAN01 sa:
Vi åt

Vuxen menyn

Förrätt
Pilgrimsmösslor med rökträkor, rom och en kall sås

Varmrätt

Lammstek med ungsrostadepotatis. Och sås till

Efterätt

Choklad sufflé med färskabär

Här går inte köra skilda menyer, ungarna vill ha samma som oss!
Och din förrätt, den hade vi fått skydda om VI skulle hinna få i oss nåt :razz: :wink:
 
Åh så goda middagar ni fick till!
Här blev det följande:

Förrätt: gott i glasen och snittar på faten
Varmrätt: stekt/ugnsbakad oxfilé m hasselbackspotatis o rödvinssås.
Efterrätt: syrlig fruktkompott gjord på ananas, passionsfrukt, vinbär o bjönbär samt hemmagjord krämig vaniljglass.

**glassen gör jag i en glassmaskin från ÖoB. Den måste stå i frysen länge först så att byttan blir kall. Sen tar man ut den och häller i smeten som får köra runt där i ca 20 min. MEN jag häller bara i halva smeten, annars stelnar den aldrig..... och jag brukar inte frysa in glassen igen, då blir den för hård. (höhö vem försöker jag lura, det blir aldrig glass över att frysa in här hemma :evil: )
 
Gud så mycket gott det äts runt om i Sverige

Vi är tre familjer som träffas och lagar varsin rätt
Förrätten som ena familjen hade med sig var: Skaldjurstårta med kavringbotten och även några toasts med rostbiff för de som inte gillade skaldjur
Huvudrätten stod vi för : Helstekt oxfile, potataiskaka,rödvinssås och ugnsbakade småtomater
Efterrätten som andra familjen hade med sig : Chokladsoppa med hallon och chokladbitar

Dock är jag expert på att laga för mycket så det blev oxfile i går också och i dag åkte resterande i gubbens matlåda.
 
Oj oj vad mycket gott. Man blir ju sugen på allt.
Ser att alla körde med förrätt utom vi.
Vi uteslöt den, tänkte att vi hade så mycket mat.
Ja vi åt oxå av maten dagen efter.

Det där med glassen lät klokt. Helt klart en nybörjar miss.
Hade en smet på 8 ägggulor 6,6dl grädde o 4 dl mjölk. (socker o vaniljstång)
Körde på i maskinen i över en timme (ja byttan låg i frysen i en vecka så nog var den kall)
Inget hände så vi pyttsa upp i plastglas o in i frysen.

Tidigare testat med liten glassmaskin och det gick ju super fort.
 
honey sa:
SKORPAN01 sa:
Vi åt

Vuxen menyn

Förrätt
Pilgrimsmösslor med rökträkor, rom och en kall sås

Varmrätt

Lammstek med ungsrostadepotatis. Och sås till

Efterätt

Choklad sufflé med färskabär[/quote

Här är det ett måste ;) även för snart 18 åringen räkor kan bitas några av dom små äter räkor men inte resten så enkelt och smidigt med lika för alla men alla fick smaka om dom ville ;) alla passade ;)

Här går inte köra skilda menyer, ungarna vill ha samma som oss!
Och din förrätt, den hade vi fått skydda om VI skulle hinna få i oss nåt :razz: :wink:
 
lite sent men här kommer vår meny
Förätt :Toast skagen egengjord bara en i familjen äter inte röran utan fick ost istället
Varmrätt: Helstekt oxfile klyftpotatis o kantarell sås gjord på kantarellerna vi plockade i höstas o en grönsallad
Efterätt: i år skippade vi det o gick rakt på ost o kex annars blir dom varje år över.
Inser att mina barn o ungdomar äter sånt som normalt inte äts nästan alla älskar skagen röra o kantareller äter alla kul.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp