Ny cykel!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liten växer o blir större....

Har haft en 3hjuling som mina föräldrar gav i present til det placerade barnet. Nu är det dags för ny cykel, med tillbehör- då barnet behöver mkt stöd i att cykla pga motoriska problem.

Var idag o tittade på cykel o insåg att en cykel som skulle passa barnet är betydligt dyrare än jag trodde. Vi har lägsta omkostnad o ett cykelöp skulle kosta på- hur gör ni med sådana större utgifter? ber ni soc om pengar eller inte? :?

Eller om ngn har barn i behov av särskilt motoriskt stöd som vet var man kan få tag i bra cykel som är specialanpassad? har kollat med habiliteringen o de hjälper inte längre till med cykel som hjälpmedel. Tyvärr.

Har ngn fått hjälp ekonomiskt av soc när det gäller cykelköp?

Ja vi fick cyckel av soss :claphappy:
Du kan ju även kolla blocket, men dyrare inköp ska dom hjälpa till med.

Om inte soc. ger bidrag till cykelköp så kan ni vända er direkt till nämnden i placeringskommunen. Soc. har kanske inte delligation på dyrare inköp som en specialcykel kommer att kosta.

Brukligt är nog att har man lägsta omk finns det inte utrymme för sparande, så får man be soc om extra vid större inköp. Ring på måndag och säg som det är och säg att :angel: verkligen behöver den.
Lycka till/Majsan

GMB

Vår lilla snart 6år fick en cykel från habiliteringen. En specialscykel från Skeppshult. Vår lilla har svårt med motorik och att förstå.En sådan cykel är ju jätte dyr. Vi får dock LÅNA den. Det bör ju vara lika i hela landet för ALLA funktionshindrade barn.Kolla igen. Ni behöver en remiss till hjälpmedels centralen.

Skeppshult S3/24
Lättrampad och stabil cykel på tre hjul. För dig som vill ha hjälp med balansen eller som behöver extra stort lastutrymme.
Lågt insteg. Fotbroms bak och rullbroms med parkeringsbroms fram. Skön sadel. Välj mellan 3 eller 7 växlar. Finns i flera valbara färger. Finns i två olika utföranden STANDARD eller COMFORT se nedan. Denna cykel kan levereras hem till din dörr inom hela Sverige mot fraktkostnad. Cykeln är givetvis monterad och klar att cykla på direkt. Ring MopedCenter Sverige AB 0455 - 407 80 eller 0455 - 482 03 för mer information och aktuell fraktkostnad hem till dig eller skicka e-post till butiken@mopedcenter.se
Pris: fr. 13 995 kr STANDARD 3-vxl*
Pris: fr. 15 495 kr COMFORT 3-vxl*
* fraktkostnad tillkommer på trehjuliga cyklar.

Pratat o fått klartecken från soc att köpa en vanlig cykel med extrautrustning- det var inga tveksamheter. :wink: . Men innan jag gör det köpet så ska jag prata med hab ang Skeppshultscykeln- möte utan barnet nästa vecka. :angel

Om inte soc ger er pengar till en cykel till barnet så be dom söka en fond (som alla soc.kontor har)
Jag har tidigare bett vår soc om det när det gällt större belopp till fritidssaker.
Ibland funkar det och ibland inte.

Men personligen tycker jag att socialen SKA betala för en cykel!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp