Ny här å har lite funderingar...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla :) Har mi systerdotter på 11år boende hos oss sen skolstart, eftersom att min syster inte orkar... lämnade in till soc att hon nu är hos mej i slutet av aug-13 men det hade blivit bortglömt så dom tog kontakt med oss 27 sep och vi vat på möte Och allt som hör till. Blev utredda för att vara familjehem och dom ansåg att vi var det bästa eftersom hon känner oss & har varit här mycket sen hon var liten :) Allt detta tog ju sin tid! Fick besked nu den 23:e januari att allt blev godkänt, så alltså 5 månader! Under tiden har vi inte fått 1kroch hon har ju ändå varit hos oss under tiden utredningen pågått... och som sagt så kostar hon ju en del. Har pratat med handläggaren idag om att få nånting retroaktivt? Men det trodde hon inte. Är det nånting vi ska trycka på lr är det hopplöst? Sa även att hon behöver möbler så hon kan bli riktigt hemmastadd så som säng å byrå å garderob mm. Så skulle skriva ner allt och har nu gjort det med våran tjej, går på ca 12000 går det igenom tro? Sen behöver hon kläder för hln har blivit så lång i armar & ben under tiden hon bott här :) snälla hjälp mej nån! Från en vilsen moster
 
Ingen? :? Kan även berätta att det är å har varit mycket kring våran :angel: Sen i höstas har vi varit på möten med elevhälsan för att hon har det svårt i skolan. Och hon låg strax under medel men vissa ämnen jättelågt, även koncentationssvårigheter så psykologen kom fram till att dom vill göra en add/adhd utredning genom skolan som nu är igång. Så ska vi till kurator och skolsköterskan som ska skicka vidare papper till bup, och sen ska vi väl till bup ett x antal ggr innan detta är klart...Hoppas bara att hon får den hjälp hon förtjänar för att få ett sånt bra liv som möjligt. När soc ringde förra veckan sa hon att vi kommer att få grundkostnad 3885.- & arvode 5471.- men efter att ha läst lite på denna sidan så undrar jag om ni tycker och vet om vi ska begära högre arvode för det fanns det ju exempel på, är detta ett? Vi gör ju absolut inte detta för pengarna! Det är ju bara att det har ju blivit en sån här familjesituaton och eftersom vi älskar henne så ville vi ju inte att hon skulle bli placerad nån annanstans... Snälla! skulle så uppskatta lite hjälp av era erfarenheter :love:
 
Jejjy tyvär så verkar dom utnyttja många som har släktingplaceringar, omkostnaden är på tok för låg, gå in på konsumentverkets sida och räkna ut vad ett barn i den åldern kostar, där kan du se vad dom räknat med, t.e.x hyra,mat, hobbyn, hälsa mobiltelefon, semestrar o.s.v
Räkna på allt och du kommer lätt upp till högsta, om man gör en utlandsresa och en skidresa per år så går du back ordentligt, fråga vem som kommer betala startkostnader, som cykel, dator mobiltelefon eventuell slalomutrustning, möbler o.s.v

Arvodet....tja, kommer du behöva gå ner i arbetstid så ska du utöver ha lönebortfall och det kanske behövs när ni ska göra alla utredningar och sen komma fram till att hon behöver någon hemma efter skolan så hon kan varva ner....
Fråga, fråga och åter fråga
Ditt arvode...tycker jag personligen är för lågt, du ska betala skatt på det......

Önskr dig lycka till :D
 
Hon verkar behöva lite hjälp m mkt... Försök föreslå höjt arvode till nästa nivå iaf . När ni ska påöstes o utredningar- måste ni gå från jobbet då? Isåfall ska ni ha ersättning för det- antingen direkt eller via höjt arvode . Lycka till o berätta för oss hur det går!
 
Tack för era svar :love: Betyder så mycke för mej som är helt ny och vilsen i detta! Nu är det ju så att vi skulle aldrig ansökt om att bli familjehem om det inte var så att min syster behövde denna hjälpen och vi har haft henne så mycket som varje sommarlov dom senaste 3 åren och varannan helg oxå... innan vi tog kontakt med soc i höstas för att min syster inte klara av att vara mamma längre pga att hennes första son tog livet av sej efter många år med droger :cry: Jag själv är ju sjukskriven sen 2003 pga av en bilolycka och värk mm efter det. Har även en 3årig son som ser T som en storasyster :razz: och så blir det en liten till nu i slutet på maj, så det är lite mycke av allt just nu, krånglig å knepig situation med det går för vi har mycke kärlerk att ge :love: men vad jag ville komma till är ju det att det blir ingen inkomstbortfall iaf när vi måste springa på alla möten för utredningen. Nu kommer ju soc hit på tisdag, hon som skött utredningen och våran nya handläggare. Men undrar lite på hur jag ska lägga upp allt för dom med som typ högre arvode mm. Tycker allt sånt känns så lett på nåt vis och blir lite feg :? Tacksam för era synpunkter :love:
 
Säg att du hade tänkt gå ut och söka ett deltidsjobb som du hade på gång.... men nu kan du inte det så dom måste så klart ersätta dig för det, antingen genom höjt arvode eller någon typ av lbf.....
Och får du inte högre omkostnad så kräv att du får skicka in kvitton på allt utöver det dagliga.....som semestrar, dator, hennes eventuella hobbyn, medeciner osv.

Var inte så snäll....sosstanter löneförhandlar dom med.... :angel:
 
Ja omkostnaden borde absolut vara högre och retroaktivt självklart.
Sen arvodet vad man har läst här har vissa kommuner som standart att betala släkting hem så lågt som möjligt men jag tycker ändå att ni ska ha skälig ersättning för allt arbete ni lägger ned på flickan.
Glöm nu inte ta upp mil ersättning om alla besök till bup innebär en massa bil åkande,dyrare fritids aktiviteter om hon rider tex, semestrar osv....
Ja allt kostar och speciellt nu när ni kommer över den där magiska gränsen med två vuxna två barn ni blir ju snart fem och då får man problem överallt när det gäller tex familje rabatter i framtiden.
 
Jejjy sa:
Jag själv är ju sjukskriven sen 2003 pga av en bilolycka och värk mm efter det. Har även en 3årig son som ser T som en storasyster :razz: och så blir det en liten till nu i slutet på maj, så det är lite mycke av allt just nu, krånglig å knepig situation med det går för vi har mycke kärlerk att ge :love: men vad jag ville komma till är ju det att det blir ingen inkomstbortfall iaf när vi måste springa på alla möten för utredningen. Nu kommer ju soc hit på tisdag, hon som skött utredningen och våran nya handläggare. Men undrar lite på hur jag ska lägga upp allt för dom med som typ högre arvode mm. Tycker allt sånt känns så lett på nåt vis och blir lite feg :? Tacksam för era synpunkter :love:
Jag vill kasta in en varning om du är sjukskriven!!!!
Kollla med försäkringskassan så att det är OK att du gör detta.
Annars behöver ni kanske skriva ersättningen på din man istället så du inte blir av med sjukpenning/sjukersättning/livränta eller vad du nu uppbär för ersättning.

Jag har själv halv sjukersättning efter två whiplash och har jobbat halvtid i nästan 20 år.
Vi har alltid haft ersättningen på min man för att inte påverka min ersättning även om det är jag som gjort det mesta av "jobbet" med alla kontakter utåt.
 
Hej!

Vi hade exakt samma problem med vår placering. Men soc sa nej till retroaktiv ersättning för både arvode och omkostnad. Jag kontaktade då högsta socialchefen och rätt som det var fick vi i alla fall arvodet retroaktivt... dock inte omkostnaden (vilket jag tycker va väldigt konstigt). Men vi nöjde oss med det just då... och fortsätter och bråka om andra kostnader konstant :littlesad

Så ge er inte utan kräv ersättning för de 5 månader utredningen tagit och h*n bott hos er!!!
 
Ja försök inte prata så mycket om allt annat runt om.möjligen att fler barn behöver egen tid..
En diagnos med allt va de innebär ger ju direkt mer jobb o rätt till högre arvode. Man får då åxå rätt att söka vårdbidrag från försäkringskassan. Va konkret o tänk igenom allt ni gör för henne ,,, så är de lättare o lyfta fram. Vet inte om man har rätt o överklaga på något sätt,,men de kan ju kolla upp. Du kan åxå framföra att ni känner er utnyttjade ,,,
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp