Ny här... lite frågor

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

Är ny här & vet noll, skulle bli glad om någon har tid att svara på lite funderingar:)

Har inte tänkt tanken att bli familjehem el liknande tidigare men...

En nära anhörig till mig har fått sin bebis omhändertagen, och därav så har jag & min familj önskat att få ta hand om barnet tills h*n kan återgå hem till sin mamma&pappa..
Bor just nu i jourfamilj....

Nu lite frågor om utredningen mm!
Hur går den till?
Hur lång tid tar det?
Vad exakt ska man "uppfylla" för krav?
Hur länge kan barnet vara kvar i jourfamilj?
Referenser, kan det vara från tex min chef?
Vid tjänstledighet, får jag inkomstersättning från socialtjänsten?
Vi har inga babysaker alls kvar, köper vi det själva eller hur funkar detta?
Nekas man ofta som närstående att få ta emot barnet?
Vid ev avslag, Vad kan man ev få avslag på?

Vi är en helt vanlig familj m 4 fina barn, det yngsta är 7 år. Fast jobb har vi båda sen många år tillbaka. Normal ekonomi, vi har så vi klarar oss, maken har dock skuld hos kfm som han betalar på, men inget som påverkar vårt levnadssätt . Bor på mindre ort i radhus, har hundar & kaniner, inga "spöken i garderoberna" ;)
 
Hej Mamma4

Och välkommen till familjehemmens roliga och kaotiska värld.

Ska se om jag kan svara på någon av dina frågor...

Vi gjorde kälvestens utredning för snart 4 år sedan, det var först ett möte där vi bara satt och pratade och dom berättade vad det innebar att vara familjehem, sen var det två djupintervjuver på nästan 4 timmar styck, där jag och maken intervjuvades var för sig, sen det sista mötet där vi fick vår "dom". Totalt tog hela utredningen ca 6 veckor.
Jag tror dom vill ha så "normala" familjer som vanligt. man ska ha varit med om lite "svårigheter". Min man hade levt ett alldeles för tryggt liv tyckte dom, medans mitt var med skilsmässor och andra saker som hänt. Tillsammans blev det bra tyckte dom, då kunde vi klara av motgångar, svårigheter med barn, familjemedl. mm.

Vår första plac. bodde i jourhem i 7 mån, och vår andra i bara 9 dagar. tanken är väl att man helst inte ska bo i ett jourhem mer än 2 månader.

kommunen betalar lönebortfall om dom anser att någon måste vara hemma med barnet. Med en liten så är det ju tvunget.

Med vår första plac, hade vi inga saker alls och fick ett startbidrag, så vi kunde köpa säng och leksaker mm, så det såg lite roligt ut när vi skolade in :angel:
Med vår andra fick vi lägga ut allt själva och får pengar mot kvitto.

Jag vet en familj där en närstående inte fick bli familjehem, eftersom soc, var rädda att familjehemmmet inte klarade av att hålla "distansen" till bioföräldern. Ibland behöver ju anknytningen ske i lugn och ro, kanske utan biofamiljen och då gäller det kanske att man kan ta den diskussionen med biofam. Fast jag vet flera barn barn som vi gått "miste" om eftersom dom hittat personer i barnets nätverk som erbjudit sig. Beror säkert på hur det är tänkt i framtiden om barnet ska hem eller inte...

Vi fick referenser från två par, våra närmsta grannar och ett par vänner som hade barn i den åldern som det var tänkt att plac skulle vara.

Dom kollar socialregistret, så man inte har socialbidrag eller har egna barn som är omhändertagna. polisregistret självklart så man inte gjort något allt för galet och kf för att kolla att man inte är i alltför ekonomiskt trångmå, borde inte vara något problem för er.

Det ska så småningom finnas ett eget rum för barnet också, det brukar dom flesta kommuner ha krav på..

Hoppas du blev lite klokare och lycka till. :banan:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp