Ny här med funderingar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej:)

Är ny här på forumet och tenkte fråga er om lite råd. Vi är godkända som familjehem och får vår första placering om nån vecka. Jättespennande och skall på möte med soc nu till veckan. Har en del funderingar som ersättning och starthjälp för kläder-möbler-cykel osv. Vi skall få hem en 6 åring och tycker det är lite "obehaglig" att ställa frågor om ersättningar och sånt...känns som vi är ute efter pengar om vi frågar sånt men det kansje bara är min känsla. Vad tycker ni är viktiga frågor innför mötet med soc?

Hoppas ni vill dela med er av era erfarenheter:)

Känns spennande att få ett barn här hemma...vi har en 9 åring här hemma och två stora barn som inte bor hemma lengre. Vill bara att barnet skall känna sig trygg och "hemma " hos oss...förstår att det kommer att ta tid och jag skall vara hemma 1 år tjänsledig från mitt jobb för att vara hemma med barnet som skall bo här:)
 
Ekonomin är en viktig del av uppdraget och ni måste lära er att se på det annorlunda. Om ni kommit så långt att ni ska ta emot barnet om en vecka och allt annat är klart tex ett år ledigt (vilket är väldigt bra på ett så "stort" barn :banan: ) Så är det konstigt att inte ekonomin är klar. Har ni inte skrivit avtalet ännu?

Vi själva arbetar aldrig för mindre än högsta rek, gäller både omkostnad och arvode.
 
Hej och tack för ditt svar:) Jag vet att jag skall vara hemma ca 1 år med lön från soc som täcker min lön. Vi skall träffa hansläggaren nu på tir och det är då vi skall diskutera och skriva avtal. Så vi försöker komma på vad vi har för frågor och skriver ner dom. Har läst här på forumet vad som är "vanligt" att få i ersättningar och då är det vel det som gjäller? Sen starta bidraget måste det vel finnas nåt "standarsumma" på tycker jag?

Allt har gått veldigt fort från det vi blev godkänta till vi fick frågan om just det här barnet som soc tyckte skulle passa vår fam bra. Vill att allt skall bli rätt från början och har ingen lust att börja diskutera om ersättningar och sånt i efetrhand. Vi har lite svårt att veta vad vi skall begära då det känns som "girigt" men som sagt...det kan ju vara bara min känsla som gör att jag känner så.
 
När vi blev kontaktade av en organisation krävdes det att man skulle vara hemma och då skulle man få lön som var ungefär lite mindre än min ordinarie månadslön. Det var detta som var ersättningen (arvodet) som jag förstod det. Sedan fick man omkostnadsbiten som var lite högre än det vi fått tidigare av soc.

Skulle ni få för lönebortfall + arvode?

Fungerar det så för er andra också?
 
Hej!

Självklart ska du ha både lönebortfall och arvode. Det är olika ersättningar. Det ena är för att du måste vara tjänstledig, och det andra är för arbetet du gör med barnet och dess familj. När du börjar arbeta skulle du annars inte få något arvode så som din organisation ser det.

Tre
 
Jag går hemma med en liten sen ett tag tillbaka. Jag har jag har lönebortfall som är samma som min vanliga lön när jag jobbar+ arvode. Hade aldrig gått med på något annat. Det här är ju mitt jobb just nu, så det känns som självklart att dom ska ersätta det med dom pengarna som jag skulle haft om jag jobbat. :wink:
 
noddde sa:
Hej och tack för ditt svar:) Jag vet att jag skall vara hemma ca 1 år med lön från soc som täcker min lön. Vi skall träffa hansläggaren nu på tir och det är då vi skall diskutera och skriva avtal. Så vi försöker komma på vad vi har för frågor och skriver ner dom. Har läst här på forumet vad som är "vanligt" att få i ersättningar och då är det vel det som gjäller? Sen starta bidraget måste det vel finnas nåt "standarsumma" på tycker jag?

Allt har gått veldigt fort från det vi blev godkänta till vi fick frågan om just det här barnet som soc tyckte skulle passa vår fam bra. Vill att allt skall bli rätt från början och har ingen lust att börja diskutera om ersättningar och sånt i efetrhand. Vi har lite svårt att veta vad vi skall begära då det känns som "girigt" men som sagt...det kan ju vara bara min känsla som gör att jag känner så.


Att vara familjehem är ett arbete, ett tufft arbete! Det är inte girigt att få skäligt betalt för ett arbete. Vad har barnet för problematik? föräldrarna? hur ser omständigheterna ut? som sagt så arbetar vi för minst högsta rek enl kf .
 
Hej igjen:)

Har haft möte nu och allt börjar bli klart. Barnet kommer om ca 2 veckor och bor nu i jourhem. Har ingen "diagnos" och verkar vara lugn-lättsam och en härlig kille som jourhemmet har talat om för oss i dag. Ingen anhörig som "bråkar" då det är en frivillig placering änn så lenge. Vi har fått klart att jag blir tjänstledig med full lön så lenge det behövs och att vi får lägsta rekommenderat arvgode då det är en "lätt" placering...hoppas ni förstår mej rätt:)

Vi skall köpa inn nya möbler och annat som han behöver och får en rekvition från soc. Spennande är det och jag har tagit till mej kommentarerna från "hjärtat" här på forumet att det är ett jobb vi utför och att vi skall ha betalt för det och att det inte är "girigt" att prata om pengar med soc:)
 
...kom ihåg att det alltid finns ett bud till! Går ni med på det lägsta blir det det lägsta...säger ni nej så får ni ett högre, kom igen nu!! lbf tar slut fortare än du anar...o det är alltid mer jobb än du tror!

Stå på dig! Carina
 
Jag kan då säga att jag aldrig själv stött på en placering som är så lätt att det räcker med lägsta (vad är det 5000 minus skatt :x ca 3000 kr i månaden för att jobba dygnet runt-varje dag? )Klart att de utnyttjar det om ni tillåter det. Jag måste säga att ni kommer att ångra er. Ni är viktiga och får inte köra slut på er. Någon problematik finns det annars placerar man inte sitt barn i familjehem och det är alltid ett trauma att separeras från sina föräldrar= skadat barn. Det går inte att komma ifrån.
 
Måste hålla med ovanstående. Det finns inget som heter en lätt placering. Alla barn som har passerat spädbarnsstadiet har bagage med sig, vad soc säger är lätt ska man ta med en nypa salt. Begär mer i ersättning, ett barn så pass stort kommer att behöva en hel del av er. Lycka till.....
 
Jag måste erkänna att jag inte är lika kaxig vid placeringen.
Däremot ska det skrivas in i avtalet att arvodet skall omprövas efter 3 månader när man sett vad det är vi har att jobba med.
Och DÅ kan jag vara hård!!!!
Hitintills har placerande kommun gått med på vad vi begärt vid de tillfällena för att inte behöva omplacera :angel: .
 
Ett skäligt arvode är en självklarhet. framför allt för barnet som ska placeras.

Vi har tagit emot alldeles för många tonåringar som blivit flyttade från fosterhem till fosterhem. om man bara har 3000 kr i fickan så säger man upp sig lätt, vid minsta lilla konflikt.det är ett klart faktum. Vi har så många ungdomar i detta land som faktiskt blivit "misshandlade"av socialens förfarande att bara bränna ut billiga fosterhem. (Så det ligger på oss att sätta ner foten och inte vara med och bidra med billiga placeringar)

En skälig lön och placeringen blir lång och trygg i båda riktningar för barnet och fosterhemmet.

Så att anse sig girig är HELT FEL. Det är ett stort ansvar och vi måste finnas kvar i ur och skur.
 
Trygga rekan: Kloka ord! Extra pengar behövs eftersom man då kan unna sig t ex städhjälp, lite extra kompensation till biobarn och för att överhuvudtaget bolstra tillvaron och ha marginaler.

Vi ska ta emot en liten med trolig adoption. Egentligen gör vi inte det för arvodet som jag misstänker att soc vill förhandla bort eftersom vi får inkomstbortfall. (Observera att det här är min känsla, inte fakta.) Helt OK, tänkte jag först.

Men sen har jag tänkt om så länge vi har ett familjehems skyldigheter borde vi ha de små rättigheter som finns också, om inte annat för att det ser extremt illa ut för soc att vifta med möjligheten som adoption för att förhandla ner ersättning. Vi går in i det här som familjehem. Vi vill gärna adoptera, men vi försöker att skilja på rollerna för att må bra och gå in i arrangemanget så klarsynta som möjligt.
 
Mycket klokt...Trygga Rekan!Vi gör helt otroliga insatser.....och dom ska värderas till den nivå dom ligger på!
Men jag småler åt oss själva som när vi fick våra första små bara sa ja och amen till allt soc kom med......för vi litade på dom till 100%!Som TUR är har vi ett mycket klokt soc som alltid lyssnat på oss och gjort precis rätt......Vi har bra villkor!
 
Bonusmamman varför adoption?? idag är det väl mer vanligt med vårdnadsöverflytt, vilket ger Er och barnet en mycket bättre och säkrare uppväxtplacering.tänk också på de juridiska konsekvenser det får för era biobarn och den lilla låne vid adoption. Lånebarnet mister arvsrätten från sin biosläkt tex. När ni kommit så långt så tycker jag att du ska lägga vårnadsöverflytten som förslag till soc.

Vi är i den diskussionen just nu och har soc helt med på noterna. Simma lugnt fram till dess att adoptionen kommer på tal
.
 
Trygga Rekan: Tack snälla för input! Det betyder mycket.

Vi ska börja med att försöka få vårdnadsöverflyttning så fort det bara går. Sen får vi se vad som händer … Vill ju inte att barnen ska ha olika villkor. Biobarnen går det ingen nöd på … :razz: Jag förstår att man kan resonera på olika sätt här, men om vi får behålla ungen vill vi att hen ska veta att vi vill ha den till 100 procent. Jag vet att biobarnen och alla våra andra släktingar känner likadant. (Möjligen skulle mina föräldrar göra mig arvslös om vi inte adopterade.) :wink: Om det fanns släktingar till barnet med i bilden som ville ha kontakt hade det varit en annan sak. Och arv finns nog inget att räkna med utom från oss.

Dessutom blev vi handplockade just för att vi ville adoptera. Så att ändra oss är otänkbart. Men fram till ev adoption är vi familjehem och försöker att inte bli alltför bortkollrade. Som om det skulle gå att stå emot …

Håll tummarna!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp