NY här och har en anhörigplacering, vad gäller

Hejsan!
Är väldigt ny på detta och har från och med igår en frivillig placering av mitt barnbarn på 5 år hos mig. Avtal kommer att skickas i veckan så jag vet inget om ersättningar osv , mer än det jag läst här. En fråga jag har är vad är det som gäller med pengarna, visste inte ens att jag skulle få ersättning mer än typ barnbidrag och underhåll! Vi har ju inte vårdnaden så hur blir det med dagisavgift och liknande, går dom på våran inkomst då eller? ska skriva till handläggaren också och fråga vad som gäller. Behöver även en ny barnstol då den jag har börjar bli för liten, får man hjälp med sånt åxå utöver eller ska det ingå i ersättningen. och hur gör man med barnförsäkring? kan jag teckna en på henne eller vad gäller, eller ser det olika ut för alla? tacksam för lite snabba svar:)
 
Hej, välkommen hit!
Vid en placering så ska det utgå ett arvode (din lön för det arbete du utför) samt en omkostnadsersättning. Om barnet blir skrivet hos dig, beroende på hur länge barnet ska stanna, så skickar socialtjänsten in papper till Försäkringskassan så att barnbidraget betalas ut till dig. Samma summa kommer sedan att dras från omkostnadsersättningen.

Vad gäller dagisavgiften så anger du din familjs inkomst, det brukar stå vad för ersättningar som ska räknas med. Ibland så kan man få dagisavgiften utöver den omkostnadsersättning man får, ibland så är den medräknad. Ta upp detta med den ansvariga handläggaren.

Fråga handläggaren om startbidrag. När man får en placering så behöver man alltid göra olika inköp. Det kan vara kläder, säng, leksaker, barnvagn, bilbarnstol osv. Nu kanske du redan har det mesta som barnet behöver men ta upp det med handläggaren gällande ny bilbarnstol och det kanske även finns andra inköp som du behöver göra just nu.

Det finns ett cirkulär som Sveriges kommuner och landsting har gett ut 08:81. Det är rekommendationer som de gett ut som en hjälp till kommunerna när de ska ta fram sina egna riktlinjer för familjehemsvården. Läs gärna den.

Lycka till!

Anne
 
Hej!
Du kan läsa mer om det på sidan 13 i det cirkulär som jag länkade till.

Såg att jag missade svara på frågan om barnförsäkringen, har barnet en sådan idag?
När ett barn placeras så är barnet olycksfallsförsäkrat genom placeringskommunen och när barnet är skrivet hos dig så ska den även omfattas av din hemförsäkring. Detta kan du kolla upp med ditt försäkringsbolag om det vill ha några uppgifter kring barnet. En del försäkringsbolag vill ha personnummer på alla som bor i bostaden medan andra nöjer sig med att man är skriven på bostadsadressen.

Hälsningar
Anne
 
Nä vad jag vet har inte barnet någon försäksäkring alls. Ja jag hittade massa matnyttigt på länken du gav, Tack så mycket.
 
Tillbaka
Topp