Ny här på forumet!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hejsan!
Jag har precis blivit medlem här på forumet men har dock varit inne och läst förut. Känns så bra med ett forum där man kan utbyta tankar och funderingar och där man kan få hjälp och stöd med vissa "problem" och svårigheter som dyker upp när man är familjehem.
Vi tog emot ett litet pyre i somras som då var 15 månader och detta är vårt första uppdrag. Det har gått hur bra som helst och pyret kändes som en i familjen från första dagen :smirk: . Men jag/vi tycker att just anhörigbiten är grymt jobbig. Hur mycket har biosar rätt att bestämma egentligen? Jag menar så länge pyret bor hos oss. Som det här med hårklippning t.ex. Biomamma säger att vi absolut inte får klippa pyrets hår medans vi tycker att det är alldeles för långt och ser ovårdat ut, hur skulle ni gjort? Känns som jag skrivit en hel novell :smirk: Kanske hamnar även mitt inlägg i "fel forum" men alla är vi nya i början :razz: Kramar Josse
 
Grattis till beslutet om att arbeta som familjehem - det är det bästa jobb man kan ha :razz:

Brukar följa frågeställningar när det gäller just "problem, svårigheter" med anhöriga till plac utan att egentligen kommentera så ofta..... Nu är du relativt ny på området och jag skulle bara vilja ge dig ett litet tips att ta med dig i detta och även framtida uppdrag.

Om vi familjehem, på ngt sätt, kan komma "rätt" med det biologiska nätverket, så att dom känner sig respekterade - vinner :angel: massor på det!! Och naturligtvis även ni som familjehem samt bio. Absolut ngt av det viktigaste som finns att försöka hitta ngt att vara överens om....

Finns säkert andra synpunkter och åsikter gällande detta - men jag tycker att man ska komma ihåg att dom gör så gott dom kan utifrån rådande situation och dom förutsättningar dom har - det är svårt att vara biologisk förälder också....

Lycka till med detta uppdrag samt kommande :D
 
Hej!
Välkommen till oss :razz: Hoppas att du ska trivas lika bra som jag gör.
Jag har hängt här under ett par år men det är först nu som vi har en placering själva. Vår :angel: var kontaktbarn hos oss först.

Håller med föregående talare ang bio'sarna, men ni kanske kan hitta en kompromiss om att toppa håret iaf så att det ser lite mer välskött ut.
Lycka till!

/Adal
 
Hej :banan: .....och välkommen hit!
Klart man ska bli "vän" med bioföräldrar......så långt det går....utan att tappa "distansen" man bör ha!

Fast vi har valt andra vägar än att låta dom bestämma över den praktiska skötseln!

Bio har ju på nåt sätt pga att dom inte fixade just det....och lite till..... måstat överlåta den biten till oss....! :oops:

Så den biten sköter vi helt själva...och låter bio vara delaktiga i andra saker som inte spelar så stor roll för oss och barnen!Vi diskuterar julklappar,födelsedagspresenter,låter dom ha lite lagoma åsikter om tider för umgängen,möblering,gardiner,hur barnet kanske vill ha det i olika situationer,skickar bilder,mailar,messar,alla papper som ska fixas.....Vi har föräldrar som VILL vara med på ALLT....men som vi med tiden låtit vara med på sånt VI vill!
Och vi har fått stöd av vårt soc.....så just håret gör vi som vi vill med!....Och en massa annat också! :D
 
Hej!!

Angående den dagliga skötseln och omvårdnaden får våra bio inte speciellt mycket utrymme-det skulle aldrig fungera. Våra biosar har ju till och med åsikter om hur vi och våra släktingar bör se ut, klippa håret, vad vi ska äta osv, osv.... :evil: . Javisst kan det gagna det placerade barnet om man kan samarbeta men just om sådana saker som kläder, hårvård, blöjsort, tandkrämssort....oc en hel del annat - DET ÄR DET VI SOM BESLUTAR OM, vi går inte ens in och resonerar om det. Känner att jag blev upprörd nu.

Tänker att det ju helt beror på barnet, och på omständigheterna runt det och på hur biosarna uttrycker sig. Våra vill manipulera och styra allt i minsta detalj- och det säger vårt soc blankt NEJ till. Vår Liten har inte bott hemma på 4.5 år och är inte ens 5 år fyllda, så varför skulle de styra sånt som hårkliåppning. Är jag för hård nu- jag tycker inte det själv men vi är ju olika. Vårt familjehemsuppdrag ser jag inte som ett jobb, inte den här placeringen. Det är ett uppdrag- inget jobb. Vi ser nog olika på det här..... :roll:

Så klipp ni håret- ni ska ju göra det som är bäst för barnet - och det är väl att se städad ut....

Och sist, men inte minst- VÄLKOMMEN TILL FORUMET!!!!
 
Hejsan! Tack för allas tankar och kloka ord :razz: Jag ska ta till mej allt
ni sagt och fundera på hur jag ska lägga fram detta med klippningen så hon inte känner sej överkörd på något sätt. För vi har bestämt att det blir klippning! Tänkte föreslå att hon kan följa med om hon vill.
Återigen tack och kramar Josse
 
Det är väl kanske en bra tanke, om bios har sånt typ av umgänge att ni kan bestämma sånt. Hör med soc om det är tveksamt- och RÅDFRÅGA SOC I DEN HÄR FRÅGAN. Vår familjehemssekreterare har stöttat mycket i såna frågor, och våra biosar skulle aldrig få gå med på något sånt, det hade inte varit till gagn för vårt barn, då bio styr och kör över barnet och klippning kan vara en jobbig grej för ett barn, en osäker situation, då gäller det ju att vi som vuxna är bekväma i situationern, det hade vi aldrig varit om våra bio varit i samma rum.....
 
Hej!

Välkommen till forumet.
Vi har varit i samma situationsom ni just när det gällde hårklippning. Vi avvaktade tills vi insåg att nu behöver vi klippa för att di ska kunna behålla ett långt hår utan att det blir förstört. Då informerade vi föräldern om detta och sa att vi skulle se till att det blev klippt så sparsamt som möjligt bara så att det blev utan tovor. Detta gick bra och nu får vi klippa utan protester.

Lycka till
Kram Tre
 
Jag kan tycka att det beror på hur uppdraget ser ut.......
Är det en förväntad uppväxt, som kommer att vårdnadsöverflyttas så småningom, så är det VI som bestämmer, med lite "lirk" för att hålla biosar på gott humör.
Är det en "tillfällig" placering så kan nog bios ord väga tyngre.....
Är det en flicka eller pojk?
Pojk - klipp så pass som behövs för att det ska se vårdat ut, behöver ju inte snaggas till 5 mm.
Tjej - klipp topparn så det ser fint ut. "Titta vad fin "Lisa" blev när vi bara putsade till topparna" (även om ni tagit 5 cm :angel )

Beslut är inte lätt i denna världen :cry:
Och du, förresten, Välkommen hit! :razz:
 
Hej igen!
Vi har jättebra stöd av soc. som säger att det är vårat beslut om vi ska klippa håret eller inte och att vi ska hänvisa till dom om det blir diskussioner. Fast samtidigt känns det ju som man kör över biomamma lite om man gör nåt hon absolut inte vill.. Men biopappa tycker att vi måste klippa pyrets hår. ( De är skilda).
Soc. vill ju att det ska bli en uppväxtplacering men det vet man ju inte om det blir bara för det. Även om vi hoppas på det :smirk: Tack för alla goda råd :razz:
Kramar Josse
 
Tänker som honey- att det beror på uppdraget. Vår lilla ska soc troligtvis försöka vårdnadsöverflytta så snart som möjligt- (det vill vi också om vi får till bra avtal....). Jag håller med om att man kan göra det så smidigt som möjligt, man behöver ju inte göra ont värre....men vi är satta att ge barnet all tänklig vård och omsorg, det är vårt uppdrag. Vardagliga saker som dessa måste lösas utefter hur biofamiljerna vi samarbetar med är. Anser inte att vi kan "köras" med för mycket. Jag inser att jag är tuff angående detta, men efter några års erfarenhet har vi lärt oss ungefär vilka vi kan låta oss styras av. :wink: .
 
Vill förtydliga lite.....

Menar inte att man ska bli "vän" med biologiska nätverket, menar heller inte att det biologiska nätverket ska "bestämma", "köra över", "styra".... Det här är så oerhört känsligt för de flesta familjehem - man ser direkt de negativa växlarna man kan dra. Tycker att det ganska tydligt framkommer i en del inlägg.

Står fast vid det jag menade från början - kan man hitta ngt att vara överens om så kommer det att underlätta för alla inblandade parter :angel sen betyder det INTE att biologiska anhöriga/föräldrar ska bestämma över hårklippning, maträtter, etc. Utan det betyder att vi som familjehem ska hitta ngt som vi kan samarbeta runt med biologiska nätverket/föräldrar för att öka möjligheterna till att det ska bli så bra som möjligt för våra stora eller små :angel: i framtiden!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp