Ny här.. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej ! :)
Glad att jag hittade denna sida, är ny här och ännu inte familjehem. Men min man och jag har pratat om detta fram och tillbaka länge nu. Han är uppvuxen som kontaktfamilj, familjehem och jourhem, så han har många "syskon" några av dem som han ännu håller kontakten med och har jätte fina relationer med. Vi har pratat om detta länge och nu är det så att jag är i behov av en ny utmaning och tiden känns på något sätt rätt och vi känner oss mogna för detta. Jag tycker att det känns väldigt spännande och är bekant med lagarna eftersom jag arbetar i vården. Men vad som jag inte är bekant i är hur man bemöter ett barn in i sitt hem på bästa sätt? Hur ska man göra för att skapa en trygghet för ett barn som eventuellt farit illa? Vad ska vi tänka på både ur känslomässiga och praktiska aspekter? mycket info kan man få från soc men inte erfarenheten! Tacksam för tips, råd, berättelser allt helt enkelt! :) Kommer suga in allt som en svamp :)
 
Hej Stella!
Önskar dej välkommen hit! Själv blev medlem här i Maj tror jag. Jag och min familj önskar bli jourfamilj till små barn och ska göra djupinterjuven nu i slutet av Aug. :razz: Väntan äääärr Lång men snart så blir interjven av. Detta är något jag varit intresserad av i många år. Jag och min sambo va avlastningsfamilj för ca 10 år sedan till ett syskonpar på helger och lov. Jag är med uppväxt med fosterbarn, jourbarn, sommarbarn då min mamma, mostrar varit och är familjehem. Önskar er lycka till!
 
Välkommen :claphappy:
Jag är med ganska ny.
Vi har haft en placering under sommaren. Men nu e vi tillbaka på ruta ett och väntar på att få en ny förfrågan.
Önkar dig lycka till :banan:
 
Hej Ny här!
Vi hade samma funderingar innan vi skulle få de 3 barn som vi nu har hos oss sedan 9 månader.
Mycket frågor var det och soc. är ju lite förtegna med informationen också.
Så vi gjorde så att barnen fick komma till oss och vi fick helt enkelt lära känna dem innan man visste hur man skulle bete sig mot dem. Det tog väl ca. 3 månader innan vi hade sett alla varianter av beteende hos dem. Alla barn har ju givetvis sina sidor och problem men det får man ju hantera på det sättet man kan. De flesta familjehem är ju inte utbildade psykologer även om man skulle behöva vara det ibland! Så det är bara att göra så gott man kan. Vi är i alla fall övertygade om att barnen har det bättre hos oss än tidigare, så vad mer kan man göra?
 
Alltid roligt när nya familjehem o o gamla familjehem o bliande familjehem finner hit! Jag tycker att humasinstens slutkläm i sitt inlägg var bra- barnen har det bättre än innan- o säkert bra mkt bättre o det är ju det som räknas! Att ALLAS VÅRA barn har det bra!!!
 
Välkommen :claphappy:
Det är svårt att berätta hur det kan bli för varje barn är olik. Men för oss tog det ca 2 till 3 månader innan vi förstod barnets personlighet och sätt. Vilka svagheter och vilka styrkor. Ge det tid och sen faller det på plats :D
Personligen tycker jag det är jobbigast i början, innan allt faller på sin plats.

Lycka till :razz:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp