Ny här

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Hittade ingenstans där man kan presentera sig så jag gör det här :wink:

Vi är en familj som har varit familjehem i 6 år och kontakterat jourhem i 5 år. Familjehemsplaceringen har bara flutit på en helt smätrfritt, och jouren är en utmaning :mrgreen:

Måste säga att jag har fått en hel del bra råd härifrån, lite synd att det inte är mer aktivitet bara.

Ha det så bra! Jag fortsätter och läser och nu kanske jag även kommer att skriva :wink:

Mvh Jouris
 
Hej!
Du som är både och alltså både fam.hem och kontrakterat jourhem vad är fördelarna och nackdelarna med dessa?
Vi har varit familjehem i 4 år och har nu fått erbjudande att bli kontrakterad jourhem, vi har tagit emot jourbarn då vi har haft möjlighet men nu vill kommun att vi ska bli deras jourhem. Vad skulle du göra? Vad är största nackdelarna och fördelarna?
tack på förhand

mvh: Annsofie
 
Hej Fia!

Vi har ju haft fördelen av att ha samma fam.placeringen i 6 år och dessutom en som bara har fungerat hur bra som helst. Tyvärr så flyttar h*n nog hemifrån när som helst, men jag antar att det hör till :( H*n fyller ju snart 20 år.

Det har fungerat hur bra som helst men detta beror ju mycket på hur familjen ser ut, och att alla barn i familjen är med på allt vad det innebär med att vara jourhem. För det påverkar ju deras liv också.

Det som är roligt med jouren är ju att det händer saker. Man får nya utmaningar hela tiden :wink: En av fördelarna tycker jag också är att man faktiskt kan ta semester, vilket man verkligen behöver emellanåt.
Nackdelen är väl att man har "jour" 24 timmar om dygnet, så man kan nästan aldrig tacka ja till middagar mm.

Men det är ett roligt och stimulerande jobb, man får träffa nya människor hela tiden. För oftast är det ju inte bara barnet man har "hand om" utan hela barnets familj är ju inblandat. Och ibland innebär det timmar i telefon med en orolig mamma, möten med soc, möten med skola, ringa ringa ringa :wink: mm. mm.

Om ni känner att det fungerar bra med alla andra barn i familjen så skulle jag inte tveka. Men jag är av den åsikten att det ska inte påverka ens egna barn negativt, då fungerar det inte bra.
Vi hade länge bara en jourplats men nu har vi två och känner att vi klarar av det. Våra egna barn är i princip självgående och då kan man lägga mer krut på en placering till.
Jag tror också att våra egna barn har fått en nyttig insikt i hur det kan bli om inte allt fungerar. Dom har verkligen vuxit sedan vi blev jourhem och uppskattar att ha ett tryggt hem och oss som föräldrar, och det är ju aldrig fel :mrgreen:

Hoppas du fick lite svar annars kan du alltid fråga igen :)
 
Hej!
Jag är lite intresserad av att vara jourhem men undrar om man kan ha ett arbete eller måste man vara tillgäglig hela tiden. Tänker på barnen som blir placerade i jourhem dom kan ju inte ha någon dagisplats eller hur?
:roll:
 
Vi är ju kontrakterade, vilket innebär att man inte får/kan jobba. Vi tar bara emot tonåringar och oftast så går dom ju i skolan på dagarna. Ungdomarna kommer ifrån samma kommun så det fungerar bra. Men det händer även att dom är hemma hela dagarna.

Behovet av jourhem för små barn är inte lika stort i våran kommun så det finns bara en familj som tar emot smått.
Det här gäller dom familjer som är anställda av kommunen, det kan ju också finnas familjer som jobbar igenom privata organisationer.

Om man inte är kontrakterad så gäller det ju att man har ett jobb som man kan vara borta ifrån eller att man har en annan lösning.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp