Ny i jourhems världen

Hej,
Jag och min sambo står i begrepp att bli utredda för att bli kontrakterat jourhem. :D
En helt ny värld och spännande värld!!!

När man söker på nätet så finner man att informationen om jourhem är ganska knapphändig och allt som oftast ihop blandad med information om familjehem. Men när man pratar med myndigheter och "er i branchen" så är det en hel del som skiljer de båda begreppen åt.

Vi skulle vilja ta del av er visdom och erfarenhet genom att be er skriva vad ni tycker är viktigt att komma ihåg så här i början av resan.

Vad ska man tänka på i kontakterna med myndigheter / organisationer?

Det verkar variera kraftigt mellan kommun till kommun / org till org hur arbetet är upplagt.
Tex i frågan om

Vilka åldrar man "måste" ta emot.

Vilken ersättning som utgår och vad den skall innefatta.

Kontakt rutiner med vårdnadshavare och myndigheter.

Ibland vill dom att man ska ha jobba på sidan om och ibland så är det krav på att en är hemma.

Som ni förstår har vi många frågor som inte är så lätta att svara på, men snälla gör ett försök!!

Tack på förhand!!
Sigge
 
Vi har flera gånger, senast för ett par veckor sedan, blivit tillfrågade av vår kommun om att blir kontrakterad jour.
Vi har dock tackat nej alla gångerna p g a att vi inte vill vara låsta till telefonen.
Visserligen har vi sex timmar i inställelsetid men risken att behöva avbryta t ex en Stockholmsresa (vi besöker ofta släkt där) akut är vi inte intresserade av.
Vi vill också kunna välja vilka vi tar emot, som kontrakterad måste du ta emot de som "behöver" er.

Däremot har de möjlighet att ringa oss akut om de vill, om det är fullt i jouren.
Då kan vi välja om det passar just då eller inte.
Vi har också satt vår prislista så det vet vad det kostar när de ringer oss.

Varje jour har olika förutsättningar, även när samma placerar.
Vi får veta det vi behöver, telefonnummer och personer som är viktiga, och instruktioner skriftligt inför varje ärende.
Extra utlägg listas och kompletteras i möjligaste mån med kvitton.

Eftersom vi har jourat som löshäst, och även haft fasta placeringar, av samma kommun vet vi var vi har varandra.
Även om jag är hemma på dagtid är det för vår del viktigt att det finns en daglig aktivitet för placeringarna, typ skola eller dagis.
 
Vi har varit jourhem i många år, det skiljer mycket från kommun till kommun och organisation till organisation, vi vill INTE vara kontrakterade av vare sig org eller komun så våran lösning är att vara s.k. löshäst det innebär att vi tar från olika kommuner och även organisationer, det är svårt att börja så man måste ha byggt upp ett kontaktnät först så alla vet att du finns.

Att vi valde att vara löshäst är mycket för att vi vill bestämma vilka vi tar emot, är man kontrakterad så kan du inte tacka nej på samma sätt, att kunna matcha med dom placeringar man har är så oerhört viktigt för oss, som nu har vi t.e.x en snart 14-åring som är en omplacering (familjehemmet sa upp sig...) sen har vi en 16-åring med ADD och självskadebeteende som kom direkt från psyk, och så har vi en snart 16 åring som har lämnat possitiva drogprover och som föräldrarna inte mäktar med, vi har visserligen platser lediga men att ta in liknande problematik som dom jag har är inte bra......en "vanlig" utan problem kan vi ta men dom är så ovanliga....

Vi brukar också ha stödboende och mamma/barn så det kan vi snart matcha med, efter att ena flyttat.

Nackdelen med att vara löshäst är att man kan stå helt utan placeringar och pengar, nu är det sällsynt, vi har varit tomma 5 dagar en gång på snart 20 år, men mycket beror på vart man bor, i storstäder är risken för att stå tom väldigt liten, vi kan heller inte ta semester, vi har ingen A-kassa och heller ingen tjänstepension som man KAN få om man blir anställd av en kommun eller organisation. Att löneförhandla gör man själv, vi har varit med om att kommuner ringt, vi säger vårat pris direkt....vissa tycker att vi är för dyra, men det brukar sluta med att dom ringer tillbaka och vill ha platsen lite senare när dom inte hittat något annat.... men det viktigaste för oss är att kunna matcha själv så vi tar hellre det osäkra genom att vara "löshästar".

Vissa hävdar att man kan ha ett heltidsjobb och jourplaceringar....MEN tro mig, det fungerar inte om man inte vill få sparken.... vid varje ny placering är det massor att göra, det är sossmöten, umgängen, läkarbesök, BUP-besök, advokatbesök.... phu och det är ju inte så att alla dessa möten kan göras på kvällar och helger för då jobbar inte soss, läkare och advokater. Glöm att slappna av på kvällen, ungar rymmer, kommer inte hem, samtal mitt i natten med socialjouren så att vara hemma på heltid tycker jag är ett måste om man inte får små välartade telningar som sköter skolan och kommer hem och läser läxorna tills man kommer hem från jobbet...och dom välartade telningarna är väldigt sälsynta, tro mig :rollhappy:
 
Hej Honey och Trixen!
Tack för ni tog er tid att svara. Hoppas ni har möjlighet att svara på några till. :D

Vi tänkte att ett kontrakterat uppdrag är en bra start just för att knyta kontakter och samla erfarenhet.
Sen får vi se hur det blir då vår kommun redan har så många jourhem som är bestämt men behovet är större, så det ska utredas. Därför kanske vi hamnar i situationen att vi får bli löshästar först.

Att jobbet är tufft på många sätt och att arbetsvillkoren är rätt usla har vi förstått :wink:
Har ni alltid haft flera placeringar? Vi tänkte börja smått för att känna på hur det är.

Ni nämner båda att ni har bestämda priser som ni presenterar vid placerings tillfället.
Hur har ni kommit fram till dessa priser, delas dessa också upp i arvodes / omkostnads delar?
Arbetar era livskamrater med något annat?

Ha en fin dag
Sigge
 
Sigge sa:
Att jobbet är tufft på många sätt och att arbetsvillkoren är rätt usla har vi förstått :wink:
Har ni alltid haft flera placeringar? Vi tänkte börja smått för att känna på hur det är
.

Vi började som kontaktfamilj i mitten på 90-talet, gick vidare till familjehem och har haft ett antal olika placeringar, både ensambarn och syskonpar. Dock bara "en" placering i taget. Den sista kommunen (ny för oss) vi jobbade mot med en SOL-placering brände oss rejält så vi har bara varit kontakt/stödfamilj sedan dess.
Parallellt med placeringarna började vår hemkommun ringa oss när deras jour hade fullt, de erbjöd oss att vikariera när ord hade semester och till slut kom frågan att bli kontrakterad.
Som jag skrev innan har vi valt att avstå kontraktet, vi vill ha vår frihet.

[i]Ni nämner båda att ni har bestämda priser som ni presenterar vid placerings tillfället.
Hur har ni kommit fram till dessa priser, delas dessa också upp i arvodes / omkostnads delar?[/i]

Både kommunen och vi ansåg dock att vi var värda mer när vi ställer upp akut så det priset har vi kommit fram till ihop. Utöver arvodet har vi ordinarie omkostnadsersättning + ALLA utlägg, ända in på veckopengen. Har fått högre omkostnad vi fläskfri mat och svåra allergier.

Arbetar era livskamrater med något annat?
Min man jobbar heltid med serviceyrke som innebär helger, kvällar och övernattningar. När vi hade syskonplaceringen gick han ner till 80% med LBE vilket han också fortsatte med ett halvår efter avslutad placering. Dock utan LBE men för att våra bio skulle få lite extra tid efter en tuff period.
Jag har tidigare, under tiden vi hade fasta placeringar, jobbat halvtid med stor frihet att flexa.

Hoppas du fått lite mer svar på dina frågor!
 
Vi är famljehem och har fn en plats på jour som löshäst vilket vi tycker passar oss bäst (pga det som tidigare sagts)
Vi väljer när hur och vem och har ett fast pris till de kommuner ( och org) vi blir uppringda av (take it or leavet) det är mycket tuffare än vad många tror och sliter på ord familjen emellanåt:)

Jag tycker det är bäst att börja som löshäst efter ett tag vet man om man vill bli kontrakterad eller ej... Vi har valt att avstå!
Carina
 
Vi är hemma båda två som jourhem, då tar vi även mamma/barn och skyddade identiteter.
SKL´s rekomendationer när det gäller ersättningar är inget som vi går med på, man har ingen A-kassa, ingen tjänstepension inga grupplivförsäkringar, ingen semesterersättning så blir du inte kontrakterad bör du räkna ordentligt.
Som "nybörjare" är det nog skönast att vara kontrakterad.

Det har blivit en livsstil och alltid spännande när någon ny är i antågan :D

Lycka till.
 
Hej,
Tack för era svar!
SKL´s rekomendationer när det gäller ersättningar är inget som vi går med på, man har ingen A-kassa, ingen tjänstepension inga grupplivförsäkringar, ingen semesterersättning så blir du inte kontrakterad bör du räkna ordentligt.

Trixen, jag förstår inte riktigt hur du menar, enligt Soc i vår kommun så får man ju inget av ovanstående även som kontrakterad? Kan man förhandla om andra villkor?

A-kassa känns meningslöst eftersom man ändå inte har någon anställning.

Tjänstepension kan man ju betala in själv. Livförsäkring likaså.

5 veckor semester är beviljat vid kontraktering men jag antar att endast arvode utgår under den perioden.

Hur gör ni med A-kassa, Tjänstepension och Livförsäkring?

Ha en härlig dag!
Sigge
 
Vi har tagit egen olycksfallsförsäkring eftersom vi inte har gruppliv som alla andra, samma med pengar till pension och försöker spara om vi står tomma.
Vi har olycksfallsförsäkring genom Trygg Hansa för 500:-/ per personer i månaden, ett konto där vi slänger in några tusenlappar till pensionen har vi också.

Det finns vissa kommuner o organisationer som faktiskt ANSTÄLLER jourhem, inte vanligt men det förekommer.

Men för oss så är det extraviktigt eftersom vi vi båda två jobbar med det här, ofta har ju ena personen jobb utanför hemmet och då är man kanske inte lika sårbar om man står tom.
 
o självklar så ska man ju ta med sådana saker när man förhandlar!!
Tänk på att det är NI som bestämmer hur ni vill ha det,inte soc!!!
 
Tillbaka
Topp