Ny kommun...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Halloj

Imorgon kommer det hem en ny kommun till oss ang. en ny placering. Brukar den nya kommunen fråga vad vi har betalt för vår nuvarande plac? Och tvärtom behöver vi uppge för våran nuvarande kommun vad vi ev. får för en placering till.

Vår soc.sekr sa vid något tillfälle att dom ville veta det, så vi inte fick dubbelt?? När jag frågade henne vad hon menade så sa hon "handledning mm" men vi har ju inte handledning. Det jag funderar på är, vi har ganska högt arvode för nuvarande plac, kan den kommunen sänka det om vi får en till?

Mycket svammel känner jag, men det måste ju finnas någon här som har barn från olika kommuner som vet??

Ester
 
Men brukar dom inte vilja veta vad man har i inkomst då? Och om dom vill att man ska gå hemma ett tag på heltid för anknytning mm, vad säger man då? Nu går ju jag hemma på heltid ändå för vår första plac. skull, men det vet ju inte dom om. Jag har inte lönebortfall utan ett högt arvode och kan om jag så vill jobba också, men avstår det.
Man kan väl knappast begära lönebortfall när man inte arbetar utanför hemmet, men samtidigt känns det ju inte just mot vår nuvarande kommun om den nya kommun åker "snålskjuts" på att jag går hemma?? Vad brukar ni säga då?

Hör själv att jag låter som om jag vore lite knäpp, men vill vara förberedd ifall frågan kommer upp i morgon. Tack för svar / Ester
 
Hej Ester

Du skulle i princip kunna ta ett arbete i morgon. Om den nya kommunen vill ha dig hemma så ska de ersätta dig för det. Nu har du inget inkomstbortfall men du avstår ju arbete, eller hur?? du skulle i princip kunna tjäna typ i sämsta fall 17 000/mån för heltid.

Att kommun 2 ska åka snål skuts skulle jag aldrig tillåta. Betalar man mindre för ett hotellrum för att hotellet har många gäster????????

Men viktigt är att du informerar kommunen som ni redan har ett uppdrag ifrån att ni ämnar ta emot ett barn till. Hur ser det kontraktet ut. De kanske har köpt dig för att du ENBART ska ta hand om det barnet.Om det är via organisation så brukar det vara så.

Om det nu är en komunalplacering och inget har sagts om begränsningar om antal barn, så är det olämpligt att ta emot ett till om det första barnet inte bott tillräckligt långe i Familjhemmet. Det får du fråga den placerande kommunen om vad de anser är tillräckligt länge( för oss var det 10 månader).

Besökket av den nya kommunen kommer att fråga er om vad den kommunen ni nu arbetar för anser om en till placering. detta bör du kolla omgående.

lycka till.
 
Hej TR

Vår nuvarande plac. har bott hos oss i drygt 3 år, och vi är utredda genom en en org, men arbetar för en kommun som har köpt vår utredning av org. Vi har inte inskrivet i vårt kontrakt att vi bara ska ha en plac. Jag talade om för vår nuvarande plac.kommun redan förra våren, att vi var intresserade av ett barn till, vilket dom skulle fundera lite på. Vår dåvarande soc.sekr. ansåg att dom köpt oss och att vi tillhörde dom, så då fick vi rådfråga org. om det var så. och det var ju något som den soc.sekr. fått om bakfoten. Hon tyckte också att dom skulle bestämma vilken sorts plac. vi skulle ta. Vilket gjorde att det blev lite irritation emellan oss. Jag tycker det är upp till oss att bestämma vilket barn som passar i vår familj. Sen har vi även diskuterat det med vår plac. läkare. Vad han tror är lämpligt, om vår :angel: kanske ska var ensambarn eller vad han trodde. Han ansåg att vi skulle ta en yngre, själva hade vi först tänkt en äldre än :angel: Även pratat med bup, och även dom tror att det är bra för vår plac, att få ett litet syskon.

Nu har vi fått byta soc. sekr. (Hon tog tjänstledigt) och jag har även sagt till denna nya soc.sekr att vi är på jakt efter en till, men jag har inte fått någon reaktion alls. Hur gör ni med det, informerar ni dom om varje kommun som ringer och är intresserade eller räcker det om man säger till om det blir aktuellt??

Ok, så man ska alltså ta betalt för lönebortfall om dom vill att man är hemma på heltid, fast man redan i princip är det? Jag förstår det och tycker själv att det låter rimligt, för det är ju inte rätt att en kommun åker snålskjuts på en annan, men hur motiverar man det till en ev ny kommun?? Om dom vill se något intyg på vad man förlorar, vad visar man då?

Att det ska vara så himla svårt detta här att prata pengar... :littlesad

/ Ester
 
Hej, du får kolla med den nya kommunen vilka riktlinjer de har angående det här med inkomstbortfall. De flesta kommuner följer SKL:s rekommenderade riktlinjer. Nedanstående är saxat från SKL:s Cirkulär 2008-12-01. I ditt fall tror jag det blir svårt att kräva någon form av inkomstbortfall eftersom du inte har en anställning i botten att begära tjänstledigt ifrån, vilket är en huvudregel. Däremot brukar istället arvodet sättas högre än normalt (vilket jag antar är fallet med er första placering).


Inkomstbortfall

6. Kompensation för inkomstbortfall
Frågan om kompensation för inkomstbortfall blir aktuell när nämnden rekryterar ett familjehem där familjehemsföräldrarna förvärvsarbetar och någon av dem behöver vara tjänstledig under en tidsbegränsad period för att vara hemma med barnet.

6.1 Under inskolningsperioden
Vid alla placeringar är det rimligt att en vuxen avstår från förvärvsarbete och finns med barnet under en inskolningsperiod. Nämnden och familjehemmet ska ha kommit överens om detta i förväg och tidsbegränsat denna period. Inskolningsperioden kan förlängas om det finns särskilda skäl. Nämnden föreslås kompensera familjehemsföräldern för dennas inkomstbortfall inklusive semesterersättning. För samma tid utbetalas det arvode som har fastställts utifrån barnets förhållande.

6.2 Vid tidsbegränsad tjänstledighet
Det kan också förkomma att nämnden, med hänsyn till det placerade barnets behov, begär att en vuxen ska finnas hemma under en längre period. En sådan period ska tidsbegränsas och kan förlängas vid behov. Frågan blir aktuell vid t.ex. spädbarnsplaceringar. Den familjehemsförälder som då tar en tidsbegränsad tjänstledighet förlorar sin förvärvsinkomst. Nämnden föreslås kompensera för detta inkomstbortfall inklusive semesterersättning. För samma tid utbetalas det arvode som har fastställts utifrån barnets förhållanden.

6.3 Ingen kompensation för hemarbetande familjehemsförälder
Det kan förekomma att ett barn har så stora omvårdnadsbehov p.g.a. sitt sjukdomstillstånd eller svåra funktionshinder att det krävs en vuxen hemma på heltid. Ett sådant familjehemsuppdrag kommer sannolikt att bestå under överskådlig tid och är inte möjligt att kombinera med förvärvsarbete. Nämnden söker då ett familjehem som väljer att vara familjehem på heltid, kanske som alternativ till förvärvsarbete. I sådant fall har familjehemsföräldern gjort valet att avstå från förvärvsarbete för att vara familjehem. Det innebär att det inte finns någon förvärvsinkomst att kompensera för.
Socialnämnden får, för ett sådant uppdrag, bestämma arvodesnivån utifrån vad som kan överenskommas och utifrån omständigheterna i det enskilda fallet.
 
"Skjutarn"- intressant o ba info- lätt att förstå- men jag undrar en sak under den sistnämnda rubriken- vårt barn som vi har placerat kunde vi inte ana/veta skulle ha ett sådant funtionshinder so det nu har- och jag har har inkomstbortfallsersättning i 3 år. Vi har inte valt att vara hemma från våra jobb o nu riskerar vi uppsägning av mitt jobb då barnet inte pga funktionshinder och sjukdom EJ klarar barnomsorg mer är 22 timmar per vecka. Hur gör man då?

Nämnden beslöt ju inte att söka efter ett fam.hem som har valt att vara hemma....barnet visade inte- enligt soc några tecken på funtionshinder vid placeringens början- så vi trodde ju hela tiden att ajg skulle återgå i tjänst efter nåt år.....

Har du koll på hur man kan göra då??? :angel
 
Jag har inte lönebortfall utan ett högt arvode
jag har har inkomstbortfallsersättning i 3 år.

Vilket av ovanstående gäller i dagsläget?
Om det är så att du blir uppsagd från ditt jobb så kan kommunen inte längre utbetala något inkomstbortfall eftersom huvudregeln inte längre är uppfylld. Självklart blir detta en stor ekonomisk förändring för familjehemmet som kan resultera i att familjehemmet inte har "råd" att ha kvar placeringen. För att undvika en kollaps så brukar kommunen därför gå in och höja arvodet rejält istället. Ofta brukar det avtalas att det nya arvodet gäller till dess att familjehemmet hittar ett nytt arbete.

I ert fall där barnets problem/handikapp upptäcks senare måste en bedömning göras från kommunen ifall uppdraget kräver att familjehemmet är hemma på heltid eller deltid, eller om barnet kan erbjudas vård/tillsyn av andra samhälleliga instanser under tiden ni jobbar. Det är en svår fråga som ni behöver diskutera med er kommun om. Jag tror att många kommuner strävar efter att normalisera så mycket som möjligt i familjehemsvården med frågeställningar som: Hur hanterar en "vanlig" familj samma situation, vilken hjälp erbjuds de av samhället? Men om det är klarlagt att barnets problematik är så omfattande att det är sannolikt att en vuxen i hemmet behöver vara hemma på heltid så går det alltså att lösa saken som det står i 6.3 ovan.

Generellt sett så har kommunen inget att göra med ett familjehems privata arbetssituation. Att ett familjehem blir arbetslöst behöver inte innebära någon form av insats från kommunens sida, såvida inte arbetslösheten indirekt påverkar det placerade barnets situation.
 
Hej! Vi var olika personer- en annan har förhöjt arvode- jag har haft lbe i 3 år.

Tack för info- Blir samtidigt skrämd att vi inte har ngn trygghet. Att vi inte har rätt till lbe då vi blir uppsagda...hualia, skrämmande!!! :littlesad Hade vi varit vårdnadshavare hade vi kunnat söka Vårdbidrag osv. Inte för att det alltid beviljas men ändå.....att bli uppsagd oplacerande kommun ej har ngt ansvar....vårt placerade barn har skador som gör att det ej funkar att iaf jobba heltid. Får ju hoppas att soc är humana....

Tack för info än en gång- o tips med högrearvode- har inte ens tänkt tanken. Aldrig tidigare behövt tnka på det då jag kunnat jobba trots placeringar. Den här gången är det annorlunda. O att avsluta uppdrag pga ekonomin känss mkt illa o inte aktuellt.....men inkomst är ju livsavgörande
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp