Ny lag?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har verkligen placerarna råd med att följa de här paragraferna? Familjehem växer ju inte dirket på träd och så otroligt många valmöjligheter och lösningar är väl ändå inte det enklaste att hitta för den som ska placera.
Det ska framså som att detta är för barnensbästa, vilket i min värld är det jävligaste ord och uttryck jag kan höra när det säga av en socialtjänst.
Jag har allt för många gånger stött på ren galenskap just i de fallen då soc säger ja men det är för barnens bästa, barnet ska så i centrum, barnperspektivet osv. För barnens bästa har på något vis blivit ett uttryck som egentligen står för helt andra saker och värden jag inte delar när det kommer i från soc, kanske inte alla men väldigt många.

Frågan är vad, hur och varför den här lagändringen plötsligt har kommit i den ganska heta debatten i media kring barnhemsbarn, barn som far illa för att soc blundar och allt det vi ser och får veta genom undersökande journalistik som Uppdrag granskning och Kalla fakta. Vi har även de äldre barnhemsbarnens berättelser och krav på ersättning i från staten osv. Saker som snurrart i media under en tid.

I den bästa utav alla världar så önskar jag att familjehemen skulle verka med socialtjänsternas fulla förtroende och kunskap. Då skulle det sällan ske trassligheter utifrån det perspektivet. Att faktiskt socialtjänsten såg ett familjehem som väl utbildade och faktiskt de som sitter inne på kunskapen och ser placeringarnas vardag och kan återge den informationen. Som det är nu verkar det som att socialtjänsten misstänkligör familjehemen och deras kunskaper. I stället för att krysta fram lagar och regler så kanske ett helt nytt system för familjehem ska till i stället för att tramsa med andra saker "för att skydda barnen". Blir förbannad när jag tänker på att socialtjänsten sitter på sina höga hästar och ser ner på familjehemens potential och kunskap och misstänker att uppdragstagaren inte har förstånd nog att avgöra med sitt eget omdöme om hur och om man kan jobba med olika barn och deras behov.

Socialtjänsten klarar sig inte länge utan familjehemens goda vilja, de har inte råd att mista hemmen som öppnar upp, och jag tycker inte att de heller har råd att hålla på så här. Jag blir provocerad och en revolt och kraftigt nedsättande av foten borde komma i från alla familjehem. Ta ingen skit!
 
Familjen-annorlunda :claphappy: Mycket bra skrivet håller med till fullo om fler har den inställningen och vi alla jobbar för att få till en förändring så kanske vi slipper ta mer skit .Vi är ju några här inne som börjar bli trötta på hur vi som famhem blir behandlade

Så upp till kamp kanske :angel

Och till alla er famhem där ute för att ni finns :bow :bow :bow :bow
 
Jag håller med om att vi måste vara hårda och ställa krav men hur gör man om man redan har en :angel: som man inte vill förlora samtidigt som man inte vill sluta som jour heller?
Den här frågan ältar jag dag som natt just nu och har fortfarande inte kommit fram till nåt vettigt svar :littlesad
 
Ja det här är ju så illa att alla står i beroendeställning till socialtjänsten vilket är helt GALET! Jag ser och förstår att här där jag verkar och bor ser det helt annorlunda ut. Jag är svensk men bor och lever i Norge vilket ser ut att skilja ut sig regält i från Sverige.

Jag tycker att socialtjänstens fulspel är beklagligt på alla vis och det om något är INTE för barnens bästa. Så till frågan vad kan man göra? Ja det jag i första hand tänker på är att organisera sig och kanske inte sikta sin kritikt till socialtjänsten utan högre upp. För trots allt så är det ju inte handläggarna som lagstiftar och hittar på dumheter. Även om det är handläggarna som spelar rollen som hitman om det inte passar in i deras föreställningsvärld.

Jag har kritiserat Malung-Sälen Kommun och jag vet hur och vilka grepp en socialtjänst kan ta till om det inte faller in i smaken. Så jag vet absolut farorna i det hela, men jag står fortfarande för att det är ett förkasligt sätt de jobbar på, lika så socialtjänster i andra kommuner.

Frågan jag ofta funderat på är om inte handläggarna borde skaffa sig mer självinsikt och att det första steget i detta är att redan under utbildningstiden till socionom gå i terapi. Jag har lite svårt att se att enbart studier i från en bok och den goda viljan leder till en bra handläggare, visserligen har det perioder ute i arbetslivet under studierna men det räcker inte. Givetvis generaliserar jag allt för att inte utveckla det hela till leda.

Det är ju också känt att det är de som är oerfarna och lite mer på grön kvist som ofta håller i
barnutredningarna eftersom de äldre och mer erfarna inte orkar med det hela.

Personligen har jag en ambiton och en strävan att på något sätt kunna bidra till förändringar i det hela. Allt för hårda och otrevliga erfarenheter har fått mig att inse att det måste förändras i socialtjänstsverige. Det trygga socialaskyddsnät man ofta talar om har jag lärt mig att bara är en utopi.

Sen handlar detta om ett svårt arbete, jobbiga tuffa beslut som en handläggare måste ta. Men det ska bygga på väldokumenterade grunder där den egna personliga åsikten eller upplevelser hos handläggaren INTE får spela in. Ja det är mycket i detta men det är absolut något jag brinner för.
 
Jag blir så in i norden trött på alla dessa patetiska ursäkter till människor som försöker vinna pluspoäng på fullständigt korkade oigenomtänkta lagar .
Håller med om attityden mot familjehemmen . Respeklösheten och arrogansen gentemot familjehemmens kompetens och kunskap som man endast kan skaffa sig genom erfarenhet .
Det idealiska hadde varit om vi hadde kunnat gå i strejk som i alla andra arbeten men ...... det vet jag ingen som har hjärta att göra även om vi faktiskt med laglig rätt kan göra detta då vi inte räknas som fullvärdiga arbetande människor . Lagligt sett har vi inga rättigheter .... men vad som tycks glömmas bort är att vi inte heller har några skyldigheter som t ex vården . Lagen säger inte att vi måste jobba . Någon av soc.sekreterare eller lagvrängare som tänkt på detta ?????
En sak som vi skulle kunna göra är ju att alla värgrar ta in en enda placering till .... i ett par månader upp till ett halvår för att göra folk uppmärksamma på situationen och kräva att sanningen om hur familjehem arbetar och får betalt och att dom verkligen gör sig förtjänta av det kommer fram .
Tanken ger mig dåligt samvete gentemot de som behöver jour , men om poängen och allvaret ska nå fram ...... är det kanske dags att göra så .
Jag tror att det största problemet vi tampas med är oss själva . Vår önskan att hjälpa dessa utsatta behövande barn ger oss fruktansvärt dåligt samvete om vi inte hjälper fast vi vet hur mycket dom behöver oss . Men i det långa loppet måste vi fråga oss själva , för vi vet ju att procentuellt blir vi inte fler familjehem av befolkningen utan snarare mindre , om förhållandena hela tiden blir sämre för familjehemmen .... på vilket sätt blir det bättre för placeringarna då ?
Placeringarna har svårare problematik idag än för 10 år sedan och trenden verkar inte bli bättre . Om familjehemmens förutsättningar hela tiden blir sämre , på vilket sätt gagnar det placeringarna , för låt oss vara ärliga , senaste årens regeländringar har ingen direkt gagn för placeringarna utan tjänar mer som röstfiske för politikerna .
Jag tror ärligt inte att röstfiskandet kommer att sluta här .... fundera lite på det faktum att valet närmar sig , jag tror att det kommer mer och om vi inte säger ifrån snart ..... var ska det då sluta ? vilka kommer att fortsätta som familjehem ? Vilka kommer att orka ?
 
Vi har ju inte gilla knappar här men nebulosa jag kan knappt i ord säga hur bra skrivet det sissta var
:bow :bow :bow :bow full av beundran hur du får till det alla menar o känner

GILLA GILLA GILLA GILLA...........................................................
Mikkeman
 
Jag är så glad :claphappy: :claphappy: :claphappy:
Vi har haft många, långa och hårda förhandlingar med vår kommun om att de hindrar oss från att ta emot jour och de har ju hotat med både uppsägning av vår :angel: och att svartmåla oss så att ingen annan vill ha oss och vi har stått maktlösa inför allt det nu med nya lagen :littlesad
Vi ställde ett ultimatum förra veckan och nu ringde de och sa att vi får bestämma själva vilka vi vill ta emot OCH vi får ha kvar vår :angel: . De var dock noga med att påpeka att det här absolut inte är vad de vill.
Det känns som en seger efter 6 månader fyllda av möten angående just den här frågan :rollhappy:
Hoppas att fler vågar sätta hårt mot hårt så att vi kan vinna rätten att själva bestämma över våra liv :razz:
Är bara så glad så jag var tvungen att dela med mig!
 
Härligt Björken - Gratulerar till väl utfört arbete! Fasen alltså - den här kommunen/uppdragsgivaren borde vara stolta över att ni jobbar med dom!!
 
Instämmer i allt som skrivits, fullständigt oigenomtänkt och idiotisk lag som inte går att följa i praktiken! :evil:
Undrar dock hur vi gör för att komma framåt, det är VÅRA hem, VÅRA liv som ta emot barn som DE behöver hjälp med och ÄNDÅ tror de sig ha rätten att bestämma över oss?! :twomad:
 
Hej på er alla. Har tänkt på hur vi skulle komma runt problemet hört mig för lite rättsligt. Det är lite som när man har ungdommar som blir 18år. Man har inget att säga till om mot andra myndigheter längre. Om man inte skriver ett papper mellan varrandra där man upphäver lagen.

Är inne på om vi inte skulle kolla med en riktig jurist hur det skulle se ut. Då kunde vi göra ett standard formalia som kommunerna får skriva på. Detta kommer att fungera med nya kommuner problemet blir med gammla som har placeringar redan hur vi går vidare där känns svårare. Själv upplyste jag en av dessa förra veckan att ...........detta o detta gäller här och papper på det är på g. ni visste innan :angel: placerades att vi arbetar med x antal :angel: och x antal jour nu har vi en kannon sockontakt så hen visade varken bu eller bä får se när vi sticker avtalet under näsan.

Detta kommer att kosta en slant med jurist hur många här är berädda på att skrammla ihop? för något måste göras annars kommer enligt mina beräkningar 50% av alla hem försvinna atomatiskt då många inte har råd att sitta med stort hus/med en hemma utan lön mm. mm.

Detta är mina egna tankar vad tycker alla ni andra???????
Mikkeman
 
Mycket märkligt 33st inlägg alla är mer eller mindre upprörda och det skrivs om ämnet i bi trådar men att göra något åt det konkret då är det locket på varför????? något mot hugg måste jag endå få på detta....

Det gör mig väldigt fundersam hur ni andra resornerar först stora basunen sedan dö läge.......................

Mikkeman.
 
Hej! Har haft några plac på plats efter 1a jan och har ännu inte haft ngt problem m detta.... Men tror säkert att det behövs - vad kan FACO hjälpa till med tro?
 
Mikkeman sa:
Hej på er alla. Har tänkt på hur vi skulle komma runt problemet hört mig för lite rättsligt. Det är lite som när man har ungdommar som blir 18år. Man har inget att säga till om mot andra myndigheter längre. Om man inte skriver ett papper mellan varrandra där man upphäver lagen.

Är inne på om vi inte skulle kolla med en riktig jurist hur det skulle se ut. Då kunde vi göra ett standard formalia som kommunerna får skriva på. Detta kommer att fungera med nya kommuner problemet blir med gammla som har placeringar redan hur vi går vidare där känns svårare. Själv upplyste jag en av dessa förra veckan att ...........detta o detta gäller här och papper på det är på g. ni visste innan :angel: placerades att vi arbetar med x antal :angel: och x antal jour nu har vi en kannon sockontakt så hen visade varken bu eller bä får se när vi sticker avtalet under näsan.

Detta kommer att kosta en slant med jurist hur många här är berädda på att skrammla ihop? för något måste göras annars kommer enligt mina beräkningar 50% av alla hem försvinna atomatiskt då många inte har råd att sitta med stort hus/med en hemma utan lön mm. mm.



Detta är mina egna tankar vad tycker alla ni andra???????
Mikkeman

Håller med dig, såg detta inlägg först idag.
jag är med och kan tänka mig lägga en summa om den är någorlunda rimlig för att få hjälp av jurist.
Frågan är hur går vi vidare?
kanske ett nytt inlägg här på forumet med en fråga med som folk får rösta på och på så vis visa sitt intresse.
kanske med urklipp ur lagen så att alla kan läsa vad den innebär och hur vi tänker oss vidare.
Vad tror du?
 
Mikkeman sa:
Hej på er alla. Har tänkt på hur vi skulle komma runt problemet hört mig för lite rättsligt. Det är lite som när man har ungdommar som blir 18år. Man har inget att säga till om mot andra myndigheter längre. Om man inte skriver ett papper mellan varrandra där man upphäver lagen.

Är inne på om vi inte skulle kolla med en riktig jurist hur det skulle se ut. Då kunde vi göra ett standard formalia som kommunerna får skriva på. Detta kommer att fungera med nya kommuner problemet blir med gammla som har placeringar redan hur vi går vidare där känns svårare. Själv upplyste jag en av dessa förra veckan att ...........detta o detta gäller här och papper på det är på g. ni visste innan :angel: placerades att vi arbetar med x antal :angel: och x antal jour nu har vi en kannon sockontakt så hen visade varken bu eller bä får se när vi sticker avtalet under näsan.

Detta kommer att kosta en slant med jurist hur många här är berädda på att skrammla ihop? för något måste göras annars kommer enligt mina beräkningar 50% av alla hem försvinna atomatiskt då många inte har råd att sitta med stort hus/med en hemma utan lön mm. mm.

Detta är mina egna tankar vad tycker alla ni andra???????
Mikkeman


Absolut, jag är på..... men ingen av mina kommuner har ännu sagt ett ord om detta trots att dom VET att vi just nu har 7 placeringar, varav ena kommunen har placerat 6 stycken hos oss, MEN då är vi jour och frågan är gäller detta även jour, och hur räknas mamma/barn.....en mamma som har 4 barn kan alltså inte placeras eller??? eller 5 syskon,....mycket luddigt är nya lagen.
 
Mikkeman sa:
Hej på er alla. Har tänkt på hur vi skulle komma runt problemet hört mig för lite rättsligt. Det är lite som när man har ungdommar som blir 18år. Man har inget att säga till om mot andra myndigheter längre. Om man inte skriver ett papper mellan varrandra där man upphäver lagen.

Är inne på om vi inte skulle kolla med en riktig jurist hur det skulle se ut. Då kunde vi göra ett standard formalia som kommunerna får skriva på. Detta kommer att fungera med nya kommuner problemet blir med gammla som har placeringar redan hur vi går vidare där känns svårare. Själv upplyste jag en av dessa förra veckan att ...........detta o detta gäller här och papper på det är på g. ni visste innan :angel: placerades att vi arbetar med x antal :angel: och x antal jour nu har vi en kannon sockontakt så hen visade varken bu eller bä får se när vi sticker avtalet under näsan.

Detta kommer att kosta en slant med jurist hur många här är berädda på att skrammla ihop? för något måste göras annars kommer enligt mina beräkningar 50% av alla hem försvinna atomatiskt då många inte har råd att sitta med stort hus/med en hemma utan lön mm. mm.

Detta är mina egna tankar vad tycker alla ni andra???????
Mikkeman

Absolut behövs något göra, men jag skramlar inte ihop till någon jurist(!)
....som medlem i FR och FACO undrar jag återigen vad de kan göra åt saken.
För min del har det inte varit någon skillnad ännu, Det har ju alltid varit så fast det nu har blivit lagstadgat. Får se först om det blir problem menar jag, man behöver ju inte måla f-n på väggen i förväg.

Men Mikkeman jag håller med dig, men du som är duktig på att uttala dig i skrift, har du kontaktat FR eller FACO? vore intressant o höra deras sätt att se på saken.

Väl mött Carina
 
ursäkta att jag säger det, men kan vi verkligen räkna med Faco? Kikar man på deras sida tycker jag inte att det händer speciellt mycket, vissa sidor är inte uppgraderade på flera år....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp