Ny medlem och nya regler..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi ska få en ny placering och jag blev förvånad att soc inte tycker det behövs några inköp!
Medlemmen kommer bara med kläder och när vi frågade om sängkläder,egna handukar,tavla, ja då sa de ja jag ser att ni inte har skrivbord så det bekostar vi men sen får personen använda det som ni har hemma helt enkelt..ok alltså inget pynt el egen kudde etc för att känna att det är eget...
Jo de tycker att rummet är så fint och har allt.
Men en annan placering med samma start fick 7000 kr för helt nya möbler och fick med sig allt vid utflytt och nu hade vi bara satt in saker under tiden vi inte hade placering och det var tydligen dumt.
Ska man till en yngre tonår låta dem ha det som blivit över och inte få ngt eget?
Då lär det bli så att vi ändå köper av våra egna pengar för jag vill att nya medlemmen ska få välja åtminstone lite pynt och inte känna att detta är ett hotell där du inte äger ngt fast du ska bo här tills du blir vuxen :littlesad
Får inte ihop det bara så hur har ni haft det? vi har annars kanonsoc som vi trivs hur bra som helst med och vill inte strida om det.
 
Hej.

Till viss del tycker jag att ni ska få ett bidrag som ska gå till vinterkläder, gympakläder. lite pynt mm mm. Men sängkläder och handdukar, varför kan inte placeringen använda det som finns i familjen?

Vi ber inte om nåt sånt när vi får placering, det finns ju redan. Sen kompletterar jag ju under åren, men det gör jag ju ändå.

Ta ett snack till med soc, skriv ner sakligt vad som behövs. Finns det en hobby barnet utövar? Rider? Hockey?

Lycka till.
 
Det är oftas hårt slitage på möbler hos oss speciellt efter tonåringar. Vi brukar få bidrag med säng som dom få ta med sig då dom flyttar samt eget täcke och kudde. Sedan övriga textiler finns redan. Oftas har dom mycket lite käder med sig, händer att det endast är det som dom kommer i. Då måste man ju få ett start bidrag. Visst köper vi då med förstånd. Brukar landa på 4000-5000:- som helhet. Då blir det även en cykel och vinter/sommar utrustning.
 
Hm..... startbidrag för barn/ungdommarna brukar man ju alltid få......
Har ni egna biologiska barn? Barnet ska ju ha SAMMA STANDARD som resten av familjen så om era egna har cycklar, datorer, Tv på rummet, stereo så ska det självklart komma till.
Sist jag tog en fast placering så fick jag köpa möbler (säng, madrass, skrivbord, stol, sänglampa, passande matta som xx fick vara med och välja) + dator och cyckel, dator vart det tjafs om......dom tyckte inte att en 12-åring skulle ha det men när jag kunde påvisa att våran 11 åriga placering hade dator på rummet och våran då 14 åriga bio hade dator på rummet så gick NÄMNDEN med på det eftersom det faktiskt står att placeringar ska ha samma utrustning och standard...... däremot slalomskidor och pjäxor köpte vi begagnat på blocket för 500:- så det brydde vi oss inte om att ta upp...... trots att våra andra barn hade skidutrustning :angel:
Självklart vill man inte behöva bråka om allt men samtidigt så ska ju :angel: få känna sig välkommen o veta att det är Hans/hennes då brukar dom dessutom vara mer rädda om sakerna :claphappy:
 
Turnit sa:
Hej.

Till viss del tycker jag att ni ska få ett bidrag som ska gå till vinterkläder, gympakläder. lite pynt mm mm. Men sängkläder och handdukar, varför kan inte placeringen använda det som finns i familjen?

Vi ber inte om nåt sånt när vi får placering, det finns ju redan. Sen kompletterar jag ju under åren, men det gör jag ju ändå.

Ta ett snack till med soc, skriv ner sakligt vad som behövs. Finns det en hobby barnet utövar? Rider? Hockey?

Lycka till.

Det är inte alls så att vi inte tänker oss att personen ska använda våra handukar el sänglinnen.
Senaste placering vi hade fick ett helt rum för att det var viktigt att den fick ha egna saker som H har valt själv.
Nu med denna låter det inte så utan man ska ge allt man kan hitta som blivit över och det är ju konstigt att de ändrar sig?!
Alla ska väl få samma i min värld.
Kanske de har sparkrav;)
 
Trixen sa:
Hm..... startbidrag för barn/ungdommarna brukar man ju alltid få......
Har ni egna biologiska barn? Barnet ska ju ha SAMMA STANDARD som resten av familjen så om era egna har cycklar, datorer, Tv på rummet, stereo så ska det självklart komma till.
Sist jag tog en fast placering så fick jag köpa möbler (säng, madrass, skrivbord, stol, sänglampa, passande matta som xx fick vara med och välja) + dator och cyckel, dator vart det tjafs om......dom tyckte inte att en 12-åring skulle ha det men när jag kunde påvisa att våran 11 åriga placering hade dator på rummet och våran då 14 åriga bio hade dator på rummet så gick NÄMNDEN med på det eftersom det faktiskt står att placeringar ska ha samma utrustning och standard...... däremot slalomskidor och pjäxor köpte vi begagnat på blocket för 500:- så det brydde vi oss inte om att ta upp...... trots att våra andra barn hade skidutrustning :angel:
Självklart vill man inte behöva bråka om allt men samtidigt så ska ju :angel: få känna sig välkommen o veta att det är Hans/hennes då brukar dom dessutom vara mer rädda om sakerna :claphappy:

Precis så har vi haft det med andra placeringar så därför blev vi lite förvånade.
Soc ansöker ju hos nämnden och de sa inte heller nej till det vi ansåg eftersom vi hade eget barn som hade det hos oss. Den soctanten sa tydligt att det ni har till er egen ska den här också ha och viktigt att placeringen får välja sitt egna..ja då talar vi om tonåringar.
Saken är den att placeringen kommer från en annat familjehem och får bara med sig kläder :roll:
jag menar...har man inte ens fått egna prydnadsaker i present el ngt annat i rummet att få ta med sig.?!
Nu är inte detta ett problem för vi har el köper till om H önskar sig ngt eget tex en tavla och få ny kudde etc för att vi anser att det känns viktigt men kan ändå undra hur olika man resonerar och det blir olika för alla placeringar.
Jag ska fråga när vi har möte vad skillnaden är då en får och en annan inget så ser vi vad de svarar.
Tack för era svar:)
 
Det är soc. ansvar att placeringen alltid ska vara basutrustad, är barnet/ungdomen inte det så ska soc. stå för den kostnaden.
Det har inget att göra med vad man som familj själv kan pynta till.
Mvh MGB
 
Vi har precis tagit emot vår första placering. Rummet var helt tomt, vi fick bara köpa garderob & säng ( samt kudde ,täcke & 1 set lakan). Efter mkt tjat fick vi 1000 kr att köpa "personligt pynt" för; lampor,tavlor mm. Trots att rummet är väldigt tomt med bara dessa möbler, fick vi till svar att resten får vänta. Varför ? Jo, eftersom han är så rymningsbenägen , och då är det ju ingen ide´att köpa massa möbler om han ändå sticker !! :? Hur förklarar man den motiveringen för en tonåring ?
" Det är ingen vits att vi gör det hemtrevligt eftersom du säkert sticker ändå " ELLER ??
Ändå fick jag nästan tårar i ögonen när han sa; " Det här är det finaste rum jag haft, jag har aldrig fått välja saker/möbler själv...."
 
Här kommer text från kommunförbundets rekommendationer:

9. Utrustning inför placeringen
9.1 Kläder m.m.
Socialnämnden ansvarar för att de som placeras i familjehem är utrustade med de kläder som behövs för den närmaste årstiden. Barnet kan även ha behov av leksa-ker, fritidsutrustning och liknande för att finna sig tillrätta och få en meningsfull tillvaro och trivsel.
Vad som ska köpas beror på hur ett visst barns behov ser ut, vad barnet redan har och hur länge placeringen förväntas pågå.
Det kan vara lämpligt att barnet och familjehemmet, i samråd med socialtjänsten, gemensamt planerar vad som ska köpas.

9.2 Basutrustning
Familjehemmet behöver eventuellt utrusta det rum som barnet ska bo i. Barnet behöver utrustning för att sova, förvara kläder, leksaker m.m. Skolbarn behöver plats för läxläsning. Vilken utrustning som behöver skaffas får bedömas utifrån vad som finns, vad barnet behöver utifrån sin ålder och intressen och hur länge placeringen beräknas pågå.
Det är tänkt att framtida kompletteringar av utrustningen ska finansieras inom ramen för den löpande omkostnadsersättningen. Extra ersättning till utrustning av dyrare slag eller p.g.a. extremt slitage får prövas särskilt i varje enskilt fall.

Länk till dokumentet http://brs.skl.se/brsbibl/cirk_documents/08081.pdf

/Sara
 
Tack alla för era svar och förlåt mitt dröjsmål :claphappy:

Precis som ni alla säger och beskriver lite olika så gör soc lite olika..de chansar lite vad man kunnas ha redan osv
Nu löste det sig bra iallafall.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp